Bosch MD1 och MG1 MOTORoptimering är nu möjlig!!

Saxat från Autotuners hemsida: "I mer än 2 år har vi tagit det fantastiska äventyret att utforma ett nytt programmeringsverktyg för ecu (styrboxar) som är utformat för att vara snabbt, användarvänligt och regelbundet uppdaterat helt gratis. Vi fick inte särskilt mycket entusiastisk välkomnande från våra konkurrenter, till ingen stor överraskning. Men utan att  tala strunt, utan misshandlande av konkurrenter eller sprida felaktiga rykten lyckades vi få marknadsandelar och vi är nu världskända inom det internationella chiptuningsamfundet.  Vi tror att vi inte bara har bra ingenjörer, vi är ett - oavsett hur litet- ett mycket bra och starkt lag. Håller samma tankegång, vi lanserade Autotuner Tool Community på Facebook förra året. Vi ville uppmuntra utbyte av information och bästa praxis bland Autotuner-användare med endast en regel: Alla kan dela erfarenheter, hjälp och föreslå nya funktioner eller förbättringar. Idag tackar alla som litade på oss sedan början av detta underbara Autotuner-äventyr, vi är stolta över att släppa världens första Bosch MDG1 bänklösning".

Autotuner har alltså som första utvecklare släppt protokollen att kommunicera med den nya typen av styrbox Md1 och Mg1 som återfinns i b.la VAG men oxå hos dom flesta andra stora fordonstillverkarna. Läs mer om det här:

BMW
Sedan ett år nu kan de senaste BMW-modellerna optimeras via OBD. Ziptuning erbjuder nu möjligheten att utföra läs- och skrivoperationer i "bänk". Bänkläsningen möjliggör riktig läsning, vilket gör det möjligt att optimera fordonet även om det saknas virtuell läsning (från vår databas). Det öppnar också sätt att kringgå framtida OBD-skydd som de som används på exempelvis BMW M2-Competition.

Bosch MD1CS001
TC298TP & SPC5777
Bosch MD1CP002
SPC5777
Bosch MG1CS003
SPC5777
Bosch MG1CS024
TC298TP
Bosch MG1CS201
TC298TP


VAG Gruppen
   
Utan konkurens är de mest efterlängtade VAG-motorerna 1,5 TFSI EA211 evo (130 hk (DACA) och 150 hk (DADA)), liksom 2.0 TFSI EA888 som levererar 190 hk (DKTC) eller 230 hk (DKTA) för den mest kraftfulla versionen. Dessa motorer är Euro 6D-TEMP-kompatibla. Förutom de 1,5 TFSI och 2.0 TFSI-motorerna, som omnämns för enhetlighet i 35 TFSI, 40 TFSI och 45 TFSI, har Audi kunder stora förväntningar på motorn 3.0T V6 (EA839). Denna nya motor kommer att utrusta Audi S4, medan 2.9T (EA839) kommer att leverera  kraft till Audi RS4. Goda nyheter om dieselmotorerna, som vi kan nämna är även 3.0 TDI EA897 evo2 som producerar 231 hk (45 TDI), 286 hk (50 TDI) och 357 hk (S4 TDI, S6 TDI och S7 TDI) stöds nu av Autotuner och Ziptuning. Den nya RS6 och RS7, som förväntas 2020, kommer att vara utrustade med 4,0 TFSI. Denna motor är redan tillgänglig på Lamborghini Urus. RS6 och RS7 kommer att förlita sig på den nya MG1CS008 ECU som nu stöds av Autotuner och Ziptuning.

Bosch MD1CS004
TC298TP
Bosch MD1CP004
TC298TP & SPC5777
Bosch MD1CP014
TC298TP
Bosch MG1CS001
SPC5777
Bosch MG1CS002
TC298TP & SPC5777
Bosch MG1CS008
TC298TP & SPC5777
Bosch MG1CS011
SPC5777
Bosch MG1CS111
SPC5777


Lamborghini

Lamborghini Urus kom ut på marknaden 2018, utan tvekan ett fordon som är det mest förväntade av kunderna att kunna optimeras. Urus drivs av 4.0 TFSI (DCUA) -motorn som levererar upp till 650 hk ett av VAG´s flaggskepp!

Bosch MG1CS008
TC298TP


Porsche

Sedan 2018 har Porsche startat förnyelsen av hela sin flotta och de har tagit fram flera nya bensinmotorer. Dessa motorer är 3.0T (vanliga för Audi S4), 2.9T (vanligt för Audi RS4) och 4.0T (Turbo och GTS-versioner). Alla är EU6d-temp-kompatibla. En god överraskning med den nya 911 992 är där motorerna styrs av den nya Bosch ECU MG1CP007 styrboxen. Samtliga aktuella motorer (Carrera S 3.0T), liksom de som släpps inom en snar framtid (GTS och Turbo förväntas för september 2019), Dom stöds självklart redan i bänken av Autotuner (odetekterbar programmering).

Bosch MG1CP007
TC299TP
Bosch MG1CS002
TC298TP
Bosch MG1CS008
TC298TP


Ford

Som för BMW, stöds de flesta Ford-fordonen utrustade med en Bosch MG1-ECU redan i OBD. Den nya bänklösningen kompletterar stödet: det möjliggör backup av "brickade" styrboxar (orsakad av exempelvis en felkalibrering). Tillsammans med den redan stödda MG1 lägger vi till MD1CS005 som finns på 1,5 TDCI EU6 (efterföljare av Bosch EDC17C70).

Bosch MD1CS005
TC298TP
Bosch MG1CS015
TC277TP
Bosch MG1CS016
TC275TP
Bosch MG1CS017
TC277TP


Renault - Dacia - Nissan

Renault är känd att vara en pionjär för att integrera toppmoderna komponenter i sina nya motorer, och har nyligen släppt tre nya motorer med namnet Blue dCi. Motorerna kommer i olika versioner: 1.5l, 1.7l och 2.0l.  1,5 är på marknaden sedan över ett år nu, medan Renault nyligen har lagt till försäljning av 1,7 och 2,0. De styrs alla av ECU MD1CS006.

Bosch MD1CS006
TC298TP


Mercedes

För mer än tre år sedan övergav Mercedes den mytomspunna 2.1 för 2.0-dieselmotorn (OM654), som är mer kompatibel med de nya miljönormerna. 2.0-dieselmotorn (OM654) var den första motorn som var utrustad med den nya Bosch MD1CP001 styrboxen som hittills inte stöddes av något verktyg. Vi kan också peka på några förändringar beträffande 6-cylindrig diesel med den nya 2.9l (OM656), även den styrd av MD1CP001. Den nya inline 6-cylindriga mildhybriden (OM256) betecknad 43AMG, 450 och 53 AMG styrs även den av nya Bosch MG1CP002-styrboxen. Bosch MD1CS006 ECU används på 1,5 dCi (OM608) -motorn, som delas med Renault och som utrustade Mercedes A W177. Även om denna styrboxen också används av den franska tillverkaren ger Mercedes sin egen kalibrering. Osäkerheten förblir fortfarande gällande den nya klass A 45AMG. Den ska vara utrustad med MED17.7.7, men kan förses med Bosch MG1. OBS. Senaste Mercedes-fordon är utrustade med en CPC. CPC är en extra styrbox som infördes 2017 av Mercedes för att styra kraft och maxhastighet från drivlinans styrbox. CPC-stödet är fortfarande under utredning.

Bosch MD1CS006
TC298TP
Bosch MD1CP001
SPC5777
Bosch MG1CP002
SPC5777


PSA Gruppen (Citroen, Peugeot, Opel m.fl)

Sedan mer än ett år tillbaka utrustade PSA sina nya fordon med den nya EU6d-kompatibla 1,5 BlueHDI motorn, efterföljare av 1,6 blueHDI (EDC17C60). Denna motor styrs av den nya Bosch MD1CS003 styrboxen, och den används även av Opel under beteckningen Ecotec D (eller endast D). Tillgängliga motorversioner är: 100, 120 och 130.

Bosch MD1CS003
TC298TP
Bosch MG1CS042
TC298TP

Vad kan du få för effektuppgradering i din nya bil? www.ziptuning.se 


Läs mer om hela nyheten i sin helhet på engelska på Autotuners hemsida här​​​​​​​



 

MD1 ECU Mg1 ECU
MD1 ECU Mg1 ECU

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln