Motoroptimering - Chiptuning - Chiptrim - Chippa - Trimma - Uppgradera -Skräddarsytt


Många uttryck blir det men som i slutändan betyder samma sak..

Jag ser på många hemsidor, Blocket, facebook grupper och instagram där "trim företag" skriver följande:

Egenskrivna mjukvaror, skräddarsydda, "in house" ej köpta filer utomlands, allt gjort själv osv osv.

Dom slänger sig med klassiska uttryck som utvecklade av "oss" bla bla bla.
Sanningen är att 8 av 10 personer som erbjuder dessa tjänster inte har en aning om vad dom pratar om eller för den delen kapabla att ändra en byte i en mjukvara för dom vet inte hur man gör. Endå slår man sig på bröstet och säger att man gör egna mjukvaror "inhouse".

Jag har fått nog av att en del tycks vilja vilseleda kunder och sätta sig själv på en pedestal.

8 av 10 företag tillhör en "master" med sitt slave verktyg, dvs en person som hanterar filer och ser till att kunden får rätt mjukvara till sitt fordon. Har man ett eller flera master verktyg innebär det att man är fri att använda vilka filer som helst från vilken leverantör av filer som helst. Inget annat...det betyder inte att personen vet ett skit om hur man kalibrerar en programvara.

Så..

Företag X har master verktyg , dom skriver på sin snygga hemsida eller facebook grupp att dom gör sina filer "Inhouse", utvecklat av dom och deras kunniga team. Företag X har även förutom sina master verktyg en licens av WinOLS från evc.de (eller kanske en gammal kopia utan giltiga licenser) men låt säga att dom faktist köpt en riktig licens, då får man en snygg "banner" man kan sätta på hemsidan att man är licensierad användare av programmet WinOLS. Det betyder fortfarande inte att personen vet ett skit om hur man kalibrerar en programvara.

WinOLS snabbt förklarat är det vanligaste programmet inom branschen för eftermarknad där man jobbar med filerna.


Jag blir kontaktad då och då av personer som driver företag inom samma bransch, dom använder uttrycken "Damos" som är en definerad fil fordonstillverkaren/mjukvarutillverkaren använder sig av för att kategorisera alla mappar i en mjukvara, eller vi kan säga att det är mjukvarans innehållsförteckning helt enkelt. Det florerar mängder av Damosar på nätet som är tillgängliga för nedladdning och dessa brukar vara kul o samla på, men gemene man har inte aning om vad man gör med dom eller hur man kan använda en även om mjukvaran inte riktigt stämmer. Det tar många år att lära sig, och det låter klyshigt men man blir aldrig fullärd p.g.a den snabba utvecklingen av alla olika fordon och styrsystem från världens alla hörn.

Dit jag vill komma är att det är relativt lätt att bygga en fasad för dom okunniga, men för dom rutinerade blir det bara löjligt. Det är faktist lätträknat hur många riktiga mjukvaruutvecklare det finns (i Europa) och i Sverige går dom med enkelhet räkna på en hand.

När jag blir kontaktad av en sån här person eller företag så brukar jag ställa en rad frågor och ofta har personen inte en aning om vad dom ska svara eller vad jag pratar om eller hur han ska få fram informationen jag ber om. Det blir snabbt uppenbart att han är en "sån" som gärna vill verka kunnig utåt..

Jag kan inte heller allt, långt ifrån! Men jag kan navigera mig så pass bra att jag kan stå på egna ben utan att vara beroende av en annan person och behöver måla upp en snygg fasad. Kör jag fast ber jag en kollega eller god vän om hjälp. Vi kan inte alla utveckla och jobba på samma mjukvaror och mjukvaruversioner eller fordon. Vi i branschen använder oss av databaser, våra egna som faktist är utvecklade i ett testlabb / dyno men även av andra. Det kan vara så att en viss mjukvara från en viss fordonstillverkare är väldigt svår eller som precis kommit ut på marknaden och man inte har kött på benen, för det finns ingen damos/definitioner eller Funktionsrahmen som är "manualen". Men en knack på en kollegas axel kan öppna dörrar och vi får tillgång till en "exempelmjukvara" med definitioner som är testad av dom och levererar si eller så. Den kan vi möjligtvis använda så som den är eller använda som bas för vårat egna projekt. 

Så uttrycken "inhouse", vi gör allt medans du tittar på och egen utveckling är ofta ren o skär bullshit.

Om vi av en händelse tar ZIPtuning som ett exempel så finns vi på flera ställen i Europa, vi har f.n en huvudanläggning med en mycket avancerad Superflow AWD30 som kan mäta effekt upp till 2500hk och möjlighet att mäta över 100 kanaler data (om man nu har lite att göra) Detta måste vi ha, det går inte utveckla något annars. Vi är 4st mjukvaruutvecklare varav 2 är s.k "Master engineer" som har en solid bakgrund inom fordonsindustrin och många år som anställd inom OEM, som  Bosch,Bmw och Mercedes. Vi tar även in konsulter ibland som har sitt specialistområde och som lägger en stadig grund på något vi bygger vidare på. Våran nuvarande WinOLS licens köptes 2007 och vi går snart in på vårat 14:e år.

Vi har flera hundra återförsäljare världen över. (10+ aukt i Sverige, faktist fler än i Holland just nu)

ZIPtuning grundandes för den som undrar redan 2003.

Vi har ett samarbete över gränserna och vi har olika uppgifter i företaget.  Den enda "inhouse" utvecklingen vi har är i Holland där vi kan nörda ner oss och frossa i mätdata. Även om 2-3 personer bara är fysiskt på plats så skickas all data upp på vår gemensamma server/arbetsplats där vi som arbetar med mjukvarorna kan ta del av resultat, pågående utveckling och "bra-att-veta". När vi sedan applicerar detta på slutkunds bil kan vi verifiera och konstatera och peta till om så behövs. Det som funkar bra i Holland och Sverige kommer inte fungera jättebra i Sydafrika pga atmosfär/höjd/tryck.

Får vi 10st likadana fordon på en månad så kommer vi inte uppfinna hjulet 10ggr...vi kommer inte skräddarsy eller utveckla något unikt. Vi kommer använda en beprövad mjukvara som vi kanske har använt på flera hundra andra fordon med samma typ av motor och styrbox, för att vi vet att 9,5/10 alltid är nöjd! Det finns alltid något fall där det inte funkar optimalt och vi måste analysera och justera. Men vi "skräddarsyr" inte något unikt där heller.

Önskar kunden en anpassad (skräddarsydd) mjukvara där maximal prestanda på ett säkert sätt måste uppnås behöver vi fordonet flera dagar och kanske veckor för att exakt kalibrera och finjustera. Vi behöver analysera input/output och vi kommer säkert fråga en vän eller kollega om tips och råd. För ju mer snaran dras åt, desto närmare gränsen för fail kommer man...Detta skulle vi kanske gå med på att stämpla som "skräddarsydd"

Så du som kund kanske funderar en gång extra nu när du läser skräddarsytt och utvecklat inhouse (när företaget funnits sen nyss och personen ifråga är 22 år och tidigare jobbar som bartender och driver det tillsammans med Stefan som är deltidsbrandman men haft "eget" sen -72) 

För att summera denna humor och sanning lite då..

Vi tycker om konkurrens och vi har flera vänner som driver seriösa konkurerande företag inom samma bransch som vi hjälper och dom hjälper oss. Med det sagt, lyssna inte på vad "snacklaxen" säger på den hypade tuningfirman(han kan faktist vara en grym säljare) utan kolla upp företaget du har att göra med och vad som faktist finns under fötterna och om det finns någon sanning bakom den skräddarsydda inhouse utvecklingen. (det gäller såklart oss själva också....googla på)

Vill du fortfarande optimera ditt fordon, men nöjer dig med något beprövat och inte skräddarsytt får du gärna ringa oss på 070-7902629 (hk) eller direkt till någon återförsäljare via hemsidans kontaktformulär.

/ Team ZIPtuning
 

WinOLS med damos
WinOLS med damos
loading...
Läs hela inlägget »



ZIPtuning har valt att samarbeta med MG Flasher när det kommer till Bmw med B46, B48 or B58 motorerna (samt Toyota Supra) av följande modeller:

BMW M140i/120i/125i/M135i F20/F21/F40
BMW M240i/220i/225i/230i/228i/M235i - F22/F23/F44
BMW M340i/318i/320i/330i/330e - F30/F31/F34/G20/G21/G28
BMW M440i/420i/430i - F32/F33/F36/G22
BMW 540i/520i/530i/530e - G30/G31/G38
BMW 640i/630i - G32
BMW 740i/740Li/730i/730Li/740e/740Le - G11/G12
BMW 840i - G14/G15/G16
BMW X1 20i/25i/28i -F48
BMW X2 20i/25i/28i/M35i - F39
BMW X3 M40i/20i/30i - G01
BMW X4 M40i/20i/30i - G02
BMW X5 40i - G05
BMW X6 40i - G06
BMW X7 40i - G07
BMW Z4 M40i - G29
BMW Z4 20i/30i - G29
Toyota Supra - A90

MG Flasher har paketerat denna produkt/tjänst mycket bra och tillsammans kan vi erbjuda kunderna Steg 1-3 optimeringar med en enkel OBD dongel för att kunna optimera din bil själv (Smidigt i dessa Corona tider), som även stödjer möjlighet att logga parametrar för felsökning och vid förberedande Steg 3 kalibrering, den stödjer vidare felkodsläsning samt radering.

Det som gör MG flasher speciellt är möjligheten att använda flera mappar under färd, du behöver inte programmera om bilen innan! Kolla gärna in MG Flasher kanalen på Youtube här


Steg 1 i ett läge
Pop and bang i ett annat läge
Steg 2 i det tredje läget med eller utan pop and bang
Eller varför inte ett extremt läge (Steg3)  där du kör med hybridturbo, uppgraderat bränslesystem och alla "bells n whistles" med E85 och stendhårda eldflammor vid växling.

Licenserna delas upp som följande:

Flasher licens 3249kr (denna måste alla köpa som vill nyttja MG Flasher)

Ditt val av Mjukvara:
Steg 1 licens 1295kr
Steg 2 licens 1295kr
Steg 3* licens på förfrågan mot extra kostnad
Multi licens med multimap (Steg 1,2,3*) 2390kr
 
Logger licens 1295kr

Denna produkt/tjänst kommer snart upp i webshopen på www.ziptuning.se (säljs inte här på alltommotoroptimering)

Vill du snacka MG flasher med ZIPtuning får du gärna klicka på Whatsapp ikonen här på sidan!

 

Läs hela inlägget »

Då A-traktor byggandet är på en annan nivå tänkte vi att vi kan uppdatera med modeller vi gjort så du som ska bygga vet vart du kan vända dig.

Volvo V50/S60/V70/XC70 1998-2016 2.4t , 2.5t, 2,4d (D2,D3,D4.D5)
Bmw 1/3/5-serie 16d, 20d, 30d, 35d, 320i,325i,330i
Mercedes E270cdi , 320cdi
Audi A3/A4/A5/A6 1.8T, 2.0Tfsi, 1,6tdi, 2.0tdi,2.7tdi,3.0tdi
Peugeot 107 (Toyota Auris) 1.0 3cyl
Renault Kangoo 1,9d
Porsche Cayenne Turbo
Vw Caddy 1,6tdi, 2.0tdi
Honda CR-V

Vi har även som bekant en del "mekaniska" hastighetsbegränsningar som ni kan hitta i webshopen!

Slå en signal på 070-7902629 för mer info!


// Admin

Läs hela inlägget »

Vi har lagt upp ett 12v relä i webshopen med 4st utgångar som styrs från din telefon (bluetooth)
Kan användas för snygga och diskreta installationer utan synliga knappar i ditt fordon.

Varje reläutgång/kanal klarar 10amp max, kopplar du ngt som drar mer än 10amp får du koppla utgången till ett externt relä. Använd gärna Whatsapp och kontakta oss för tips och råd hur du ska koppla för bästa sätt.

Kan kopplas för belysning inuti kupén, bagagelucke öppning, dörrar eller kanske lönnfack ?

App för styrning för Android laddas ned via Play butik eller motsvarande för Iphone/Apple
(info kommer med produkten)

 

12v relästyrning bluetooth

Pris:
695 kr
Inkl. 25% Moms
Art.nr:
P2063516
Antal:
Finns i lager
Har har vi en "sneaky" modul som kan styra 4st 12v utgångar till t.ex bakdörrar, baklucka eller kanske belysning via bluetooth (din telefon). (bör inte användas som switch för hastighetsbegränsning för att få din A-traktor att gå fortare med dubbla moduler eller liknande) Monteras lämpligen i en skyddad/kapslad låda som kan köpas på biltem@ eller liknande butiker.
Läs hela inlägget »

Vi har uppdaterat sortimentet med ytterligare en variant av  mekanisk hastighetsbegränsning, en elektronisk bränsleventil som monteras "inline" med ordinare bränsleslang.  Ventilen aktiveras när vår basmodul registrerar antalet pulser och omvandlar dom till km/h som begränsningen är förprogrammerad för. Då ventilen är av "NC" typ dvs normally closed stänger den vid strömbortfall! I stället för ett hårt varvstopp dör den av vid maximal satt hastighet, oavsett val av växel! Basmodulen har en backup vid signal bortfall i form av GPS och kan reglera på samma hastighet. (Endast GPS godkänns troligen inte av Besiktningsorganet men är där för er egen skull så fordonet aldrig går fortare)

Kom ihåg att alla moduler och sensorer i dessa hastighetsbegränsningar SKALL skyddas mot manipulering. Koppla med relä, placera modulen i en plomberad låda och bränsleventilen likaså. Dra kablar i en stålomspunnen slang / hydraulslang osv. Skydda sensorn som registrerar pulserna med en plåt. (för manipulation och så den inte kan köras sönder i vinterföre)

Vi intygar endast dessa lösningar som mycket svåra att manipulera om det monteras enl. anvisningar!

Vill du ha tips och förslag hur du ska montera, kontakta oss gärna på Whatsapp för att diskutera just ditt projekt!

Detta kit kan du beställa direkt här nedanför!
 

Elektronisk bränsleventil
Elektronisk bränsleventil
Hastighetsmodul i en plåtlåda
Hastighetsmodul i en plåtlåda

A-traktor Hastighetsmodul

Pris:
4 995 kr
Inkl. 25% Moms
Art.nr:
P1955595
Antal:
- NYHET - 

Vi lägger till vår snabba universal bränslemodul i shopen som fungerar på dom allra flesta fordonen, även dieslar som saknar spjällhus och reglerar enbart på bränsle. Fungerar ypperligt på äldre bilar och med ALLA växlar fortfarande i bruk! -Rekomenderas -

(Om fuelrailen har stor volym (bensin) kan man behöva koppla på sig även på spridarna och stänga dom)

Enheten begränsar gaspedalen (eller bränsle) med hjälp av hastighetssignal/pulssignal även GPS. Manipuleras hastighetssignalen kommer kontrollern gå över till GPS signal och fortsatt begränsa hastigheten. 

Enkel inkoppling på 60-180minuter (elektronisk kontroll) för dig som kan tyda ett elschema och har förståelse för elektronik (12v system) Skall godkännas av Bilprovningen och intygas av oss! -

 - Snabb online support via Whatsapp -

Fordonet går mycket fint med denna kontroller, inget hårt varvstopp som dom s.k "H-reg"

Det finns tre moduler att välja på för att få en fungerande begränsning.

A-traktor Hastighetsmodul + Tilläggsmodul för bränsle
A-traktor Hastighetsmodul + Tilläggsmodul för elektronisk pedal
A-traktor Hastighetsmodul + Tilläggsmodul för mekanisk pedal (vajer servo) - SLUT I LAGER - -


Canbus? Du MÅSTE installera medföljande pulssensor för att detta ska fungera på fordon med canbus system. (och du MÅSTE ha 2 x 0-5v signaler i pedalen)

Är det svårt att få en mjuk gång/strypning kan effekten behövas tyglas i fordonet genom en bricka eller liknande i insuget för att strypa luftflödet. Har fordonet låg vikt och stark motor kan hastigheten skjuta över innan den hinner reglera ned till angiven hastighet! (gäller bara fordon med vajer kontrollern)

Kom ihåg att för att detta universal-kit ska bli godkänt måste du montera alla komponenter i kapslingar och dra kablar etc i slang (stålomspunnen)

--  EJ RETUR PÅ UTRUSTNING SOM MONTERATS !! --

Alla kit säljs komplett med sensorer,kontroller och ditt val av begränsare enl ovan


Är du osäker vad du har? Ring oss gärna och fråga på 070-7902629

Enheten på bilden är ett exempel.

-- VI ANSVAR EJ FÖR VAD BESIKTNINGS ORGANEN GER FÖR UTSLAG --
Läs hela inlägget »

Är du en av många som funderar på bygga en A-traktor men är osäker på reglerna?
Besiktningsorganen har blivit hårdare på begränsningar som kan manipuleras genom att avlägsna ABS säkringen där fordonet tar sin hastighetssignal, detta gör att fordonet kan gå på en fördefinierad max hastighet baserat på andra parametrar än ABS-signalen.

Vi på ZIPTUNING försöker i all den mån det går begränsa detta i mjukvaran om det visar sig att hastigheten kan ökas med ABS bortfall. Lagliga och godkända lösningar alltså.

Så vill du ha en seriös och godkänd lösning kontaktar du ZIPTUNING på 070-7902629

 

Läs hela inlägget »
 ZIPtuning har testat fram lösningar för Volvo´s modeller med denso styrboxar och 140/170hk motorerna gällande max fart om 30km/h till A-traktorer.

Max 30km/h är testade på både manuell och automatväxlad bil.

Både fordon och styrdon kan levereras till oss i Sundsvall för denna tjänst.

Intyg för besiktning inkl i priset.

Fast pris 7990kr ink returfrakt (styrdon) lämnas fordon ombesörjer du som kund leverans och hämtning själv.

Ring på 070-7902629 redan idag!

 
Läs hela inlägget »

Vi får i snitt 7-8 samtal om dagen med frågor om vilken bil man ska bygga A-traktor på och om det fungerar eller ej!Detta tar mycket av vår tid vi behöver lägga på support och kunder hos oss. Så jag tänkte ta upp några viktiga saker att tänka på för att undvika lömska fallgropar.

Första steget är att kontakta Bilprovningen där du tänker registreringsbesiktiga och prata med besiktningsteknikern om han/hon har några speciella krav eller önskemål när du bygger din A-traktor. Det kan spara er båda tid och dig som bygger om pengar.

OM du bygger på en bil som är tvåhjulsdriven MÅSTE 60% av vikten vila på drivande hjul för att undvika en omfattande ombyggnation med barlastflak. Det finns ett undantag och det är om fordonets tjänstevikt överstiger 2000kg. Du måste även veta att axeln tål den vikt du vill lägga över den.  Bygger du på en fyrhjulsdriven bil behöver du inte bry dig om denna regel! Lyssna med din bilprovning om hur du ska väga fordonet för att få till viktfördelningen rätt.

Bygger du på en bil med manuell enkel växellåda kan det vara så att du MÅSTE spärra en eller fler växlar i växellådan för att hastigheten överstiger 30km/h på tomgången. 

Vi erbjuder här olika lösningar på hastighetsreglering, smidigast för dig som kund är vår programvara där vi begränsar hastigheten direkt i styrboxen på fordonet.  Vi erbjuder f.n ENDAST denna lösning till BOSCH och SIEMENS styrboxar. Vi föredrar att du lämnar fordonet hos oss men vi kan även ta emot styrboxen per post efter ö.k. 

Vi har även en modul som begränsar hastigheten via gaspedalen. Den fungerar till alla fordon med elektronisk gaspedal eller fordon med mekanisk gaspedal  (ej canbus system) För att installera denna modul kräver det att du har grundläggande elkunskaper. Det finns vissa saker du bör kontrollera innan du beställer enheten av oss! Mer om det kan du läsa här.

När du bygger galler eller skiljevägg i fordonet rekomenderar vi MAX avståndet 10 cm ifrån nackstödet i vanlig/normal sittposition. Mer utrymme är sällan OK och kan ge dig en ombesiktning. Samma gäller om det finns en baklucka som går att öppna! Det ska finnas max utrymme för att byta glödlampor men inte mer!

Vilken bil kan du bygga på? Den frågan är svår att svara på tyvärr, men kika på blocket vad som finns till salu så bör det ge dig en fingervisning om vad som är möjligt!

Lycka till med ditt bygge!

Här finns en länk till reglerna från Transportstyrelsen.





 

Läs hela inlägget »

Den 15 juli 2020 ändras kraven för A-traktor registrering i Sverige.

Kravet tas då bort att fordonets hastighet på den lägsta växeln får vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.  A-traktorns högsta hastighet MÅSTE fortfarande vara högst 30 km/h.

"Det innebär att du som blivande A-traktorägare / byggare inte längre behöver ansöka om en dispens. Har du redan ansökt och inte fått din ansökan prövad innan den 15 juli så får du besked om att den inte längre behövs."

Vill du hastighetsreglera din A-traktor till 30km/h kan vi på ZIPtuning hjälpa dig!

Vi jobbar inte med japanska styrboxar som Denso osv (Nissan navara mfl) Däremot har vi stor erfarenhet av BOSCH styrdon. Volvo (med turbo) bensin eller diesel, Bmw bensin eller diesel och givetvis många fler!

Vi skriver intyg och hjälper till med frågor du kan ha kring ditt A-traktorbygge.

Du kan skicka din styrbox till oss och vi tar även emot din bil hos oss!

Mvh

ZIPtuning
Tel 070-7902629

 

Läs hela inlägget »

Vi tror året 2020 blir husbilens år! Därför vill vi erbjuda motoroptimering för säkrare omkörningar, lägre förbrukning och mer körglädje! Många husbilar är byggda på Fiat Ducato chassiet och motorerna är oftast dom driftsäkra 2.3L Multijet. Det finns även chassien byggda på Citroen Jumper med 2.2L med adblue teknik. (och en rad andra fabrikat, vi klarar dom flesta)

Hur kan vi få husbilen att dra mindre bränsle?

När vi optimerar motorn så ser vi till att öka vridmomentet till en lagom nivå, det gör att du som förare inte behöver växla och varva lika mycket, lägre varv och att kunna stanna kvar på en högre växel minskar bränsleförbrukningen.  Vi breddar även registret så varje växel upplevs längre, du kan alltså "rida" på vridmomentsvågen och bibehålla hastigheten även uppför!

Vi ser ofta en ökning om ca 35-55hk och 65-100nm i vrid på Ducato baserade motorerna. Vi kan även anpassa programvaran efter dina önskemål.

Fiat Ducato … 09/2011 2.0 JTD (84 hk)
Fiat Ducato … 09/2011 2.2 JTD (100 hk)
 Fiat Ducato … 09/2011 2.3 JTD (110 hk)
 Fiat Ducato … 09/2011 2.3 JTDm (120 hk)
Fiat Ducato … 09/2011 2.3 JTDm (130 hk)
Fiat Ducato … 09/2011 2.5 TDI (116 hk)
Fiat Ducato … 09/2011 2.8 JTD (128 hk)
Fiat Ducato … 09/2011 2.8 JTD (146 hk)
Fiat Ducato … 09/2011 3.0 JTDm (158 hk)


 Fiat Ducato 09/2011 2016 115 Multijet (116 hk)
 Fiat Ducato 09/2011 2016 120 Multijet (120 hk)
 Fiat Ducato 09/2011 2016 130 Multijet (131 hk)
 Fiat Ducato 09/2011 2016 150 Multijet (148 hk)
 Fiat Ducato 09/2011 2016 160 Multijet (157 hk)
 Fiat Ducato 09/2011 2016 180 Multijet (177 hk)

Fiat Ducato 2016 2019 115 Multijet² (Euro 6) (116 hk)
Fiat Ducato 2016 2019 130 Multijet² (Euro 6) (131 hk)
Fiat Ducato 2016 2019 150 Multijet² (Euro 6) (150 hk)
Fiat Ducato 2016 2019 180 Multijet² (Euro 6) (177 hk)

Fiat Ducato 2019 … 2.3D (160 hk)
Fiat Ducato 2019 … 2.3D (120 hk)
Fiat Ducato 2019 … 2.3D (140 hk)
Fiat Ducato 2019 … 2.3D (9 Speed) (180 hk)
Fiat Ducato 2019 … 2.3D (9 Speed) (170 hk)


Ring oss idag på 070-7902629 och boka in din husbil för en riktig motoroptimering hos en etablerad ZIPtuning verkstad.

 

Läs hela inlägget »