'steg 2'

Efter ett rätt så långt uppehåll är jag tillbaka! Och jag har haft möjligheten att följa utvecklingen av en Megane RS250 CUP som dom så fint kallas.Standard lämnar Meganen 250hk och 340nm och drivs av en fyrcylindrig turbomotor på 2 liter. Då motorn är just en turbomotor svarar den riktigt bra på en chiptrimning eller motoroptimering som vi vill kalla det. Ziptuning tar på steg 1 ut 302hk och 443nm vilket är en ökning på 52hk/103nm. Körupplevelsen blir något helt annat, MYCKET mer vridmoment över hela registret och bilen svarar aggressivt med att vilja riva loss däcken från asfalten. Väljer man sedan att fortsätta med steg 2 som ZIP gjorde med denna bil så rekomenderas det att man ser över avgassystemet. I det här fallet så som många andra ggr valde kunden ett COBRA SPORT 3" rostfritt avgassystem med 3" sportkatalysator. Ljudet? Ja lyssna själv.

Luftfiltret är inte lika viktigt då det är mkt små fördelar med att byta ut det mot t.ex ett öppet sport filter, men för ljudupplevelsen rekomenderar åtminstonde jag det (På denna bil sitter ett öppet KTR filter). Med turboback systemet som installerades fick kunden ytterligare 17nm och 18hk dvs 320hk/460nm tillsammans med en översyn av programvaran. En rad olika tilläggs funktioner valdes till som launch controll, crackle&pop (smäller i avgassystemet likt popcorn vid gasavsläpp) samt no lift shift som gör att det på ett säkert sätt går fullgasväxla utan att släppa av på gaspedalen och bibehålla fullt laddtryck mellan växlarna. Efter en åktur kan jag konstatera att ljudet är helt annorlunda nu, förut "väste" den mer och laddtrycket är inte lika laggigt mellan växlarna. Den känns mer stark över hela registret och låter riktigt grovt och härligt ur det mittmonterade utblåset. Då kunden inte vill byta ut original intercoolern väljer Zip att montera ett metanolinsprutningssystem (långt ord) vad man skulle kunna kalla en kemisk intercooler då den sprutar in en fin dimma av 50% vatten och 50% metanol in i insuget. Det gör att laddluften hålls extra kall! Kallare än vad en eftermonterad intercooler klarar av och relativt oberoende av väder. Detta system är i skrivande stund på gång att installeras och jag får lov att återkomma om resultatet.

Vill du veta mer? Kontakta Ziptuning på 070-7902629 eller besök hemsidan på www.ziptuning.se.

Må väll!

/ Trim Janne

Läs hela inlägget »

En vanlig bil vi ofta ser är Audi A3 (8P) Den tillverkades mellan 2004-2012, Vi ser den dock inte lika ofta med ett rostfritt turboback system från Cobra Sport. Ljudet från systemet som Cobra erbjuder är fantastiskt, krispigt men endå civiliserat. Systemet är tillverkat utav 3" certifierade 304 rör, tigsvetsade till perfektion. Du kan beställa systemet med eller utan resonator, med eller utan sportkatalysator beroende på effektuttag och ljud. Ska fordonet gå besiktiga utan problem rekomenderar ZIP att man använder sig utav Cobra´s sportkat som tillval.

Kombinerar du Cobra Sport systemet tillsammans med Ziptuning´s steg 2programvara kan du förvänta dig ca 270hk och 400nm i vridmoment. En ökning på 70hk och 120nm i vridmoment!
Har du DGS växellåda rekomenderar ZIP dig att även uppgradera programvaran för denna.


Helheten med det nya sportsystemet och mjukvaru uppgraderingen är värt sitt pris alla dagar i veckan. Prislappen? ca 25.000kr inkl moms (pris för ev montering av sportsystemet tillkommer)

Besök gärna Cobra Sport´s hemsida föer mer information här

Läs hela inlägget »
VW Golf R32 Mk5 2006 - Steg 2 optimerad av Ziptuning VW Golf R32 Mk5 2006 - Steg 2 optimerad av Ziptuning

En katt bland hermelinerna, eller iaf en VW Golf R32 MK5 av 2006 år´s modell.  Byggd på PQ35 plattformen enl VW språk. Som standard kommer den med en V6:a på 3,2 liter, 250hk och 320nm samt haldex fyrhjulsdrift. Den accelererar 0-100km/h på 6.3 sek (uppmätt med Racelogic Pbox). En mycket trevlig bil som upplevs sportig och kvick på gasen. Ägaren till bilen var sugen på mer effekt så han kontaktade Ziptuning för att se vad som gick att göra. Efter en del konsultation och egna initiativ beställde kunden ett helsystem från Scorpion Exhaust och ett luftfilterkit från AFE som monterades, kort därefter lämnade han in bilen till teknikerna på Ziptuning för en steg 2 optimering. Det första som görs är en provkörning för att se bilen beter sig och att allt känns schysst. Sedan görs en komplett diagnos av systemet för att upptäcka ev "dolda" fel. Den här gången varnade OBD systemet endast för P0430 - 001 - Efficiency Below Threshold och P0420 - 001 - Efficiency Below Threshold, detta som en följ av sportavgassystemet som monterades. Det flödar helt enkelt för bra för vad styrsystemet förväntar sig. Vid montering av fullflödes sportavgassystem krävs det som oftast att man "stänger av" dom bakre lambdasonderna för att inte trigga felkoder i OBD systemet vilket skulle leda till en 2:a på besiktningen. Därefter kör en tekniker bilen ca 25-30min och loggar data som kommer ligga som grund till optimeringen som bilen kommer få. Bränsleblandning, tändning, luftmängd m.m är en del av några parametrar man tittar på. Det märks direkt att motorn blivit effektivare med avgassystemet och luftfilterkittet då den försöker adaptera för mer bränsle, den går alltså lite snålare än den troligen gjorde som 100% original. Styrboxen plockas ur bilen och sätts upp i en fixtur där den kopplas upp med "boot mode" och läses ur. Samtliga minnen läses ur för en fullständig backup. En tekniker tittar på datan som lästs ur och på loggfilen, teknikern tittar även på kalibreringar som sparast från tidigare steg2 projekt och lägger därefter en fin grund i den nya trimfilen. Styrboxen tankas med den nya programvaran och monteras i omvänd ordning tillbaka i bilen igen. Det är åter dags att köra ytterligare ca 20min och logga samma data som tidigare för att verifiera ändringarna. Teknikern göra flera start och stopp under tiden för att uppdatera styrboxen med adaptioner som bilen själv samlar in medans den körs. Förutom att bilen drar hårdare på varven och svarar bättre på gasen så talar loggen om att på vissa ställen plockar den upp 4 grader tändning och på toppen ca 3 grader. Bränsleblandningen är stabilare och vi kan även se att vridmomentet beräknats till +38nm enl ECU´n. Detta till trots att bilen körs på 95 oktan vilken den inte rekomenderas göra fortsättningsvis. Med en bättre bränslekvalitet (min 98 oktan) kommer systemet adaptera mer tändning och lägga på bränsle över hela registret vilket leder till mer effekt. 

Ytterligare förbättringar skulle vara möjliga att göra men kräver mer tid för loggning och analys vilket skulle påverka prisbilden en hel del. Även om vi bara pratar "någon" hästkraft till så vill en del kunder få ut det absolut sista!

Teknikern på Ziptuning säger avslutningsvis att bilen känns "rappare" och upplevs väldigt busig på kurviga vägar, effekten är inte verifierad på en bromsbänk med uppskattas endå till ca +280 hk och +360 nm baserat på tändningsgrad, luftmängd och bränslemängd. Sprinten 0-100km/h går på 5.9 sek. En bra balanserad optimering lämnar Ziptunings datorer och fortsätter sitt liv i en mycket trevlig bil.

Fler projekt kommer upp med tiden

/ Janne


 

Läs hela inlägget »

Med sitt relativt blyga utseende och moderata prestanda gör tyvärr inte nya 114i (102hk/180nm) mycket väsen av sig i standard utförande. En kund till Ziptuning blev snabbt medveten om detta och bestämde sig att lämna in bilen för en motoroptimering, vi följde med och bevittnade händelseförloppet. Efter en genomgång av bilen och kontroll av dom viktigaste parametrarna så var det dags att få smaka på lite magi. Teknikerna på Ziptuning kopplade upp sig med sin utrustning direkt mot styrboxen, bilen kommer nämligen skyddad från Bmw dvs det går inte att optimera programvaran över OBD (onboard diagnostic) uttaget som man normalt ofta gör. Det kräver sina kunskaper och att man har tungan rätt i mun, man vill inte misslyckas en sådan här gång.
Datorn och utrustningen står och blinkar och en rad olika "adresser" i styrboxen kalibreras i realtid, det tar ca 25min. Så, klart säger teknikern och tittar på oss med ett brett leende. Nu ska allt göras i omvänd ordning men teknikern poängterar att vi testar styrboxen först innan den återsluts med en svart gegga som håller fukt och väta borta. Sagt och gjort, bilen startar och allt ser ut att fungera som det ska. Efter en stunds återställande av div plastdetaljer och kåpor för att installera styrboxen är vi redo att få en åktur i den smidiga 1-serien. Det vi inte berättat tidigare är att den lille beskedliga Bmw´n med hjälp av Ziptuning får galna 222hk och 313nm i vridmoment i motorn, alltså en ökning med 120hk och 133nm. Så, hur känns det? Bilen är lika lugn och sansad som vanligt och inget speciellt märks när vi får åka med ut på vägen. Men så fort teknikern fäller gaspedalen märker vi den enorma skillnaden, herregud! Alltså 102hk original och nu 222hk, jag kan lova att det känns i magen och i benen. Den svarar helt annorlunda mellan växlarna och man kan verkligen känna laddtrycket byggas upp direkt. DCS lampan blinkar konstant (Dynamic stability controll) dvs antispin och teknikern lovar att kraften blir ännu påtagligare med den urkopplad. Men eftersom det är en kunds bil låter vi den vara inkopplad.

Summa sumarum, har du en Bmw 114i av modell F bör du genast vända dig till Ziptuning för en motoroptimering. Wow!

/ Janne.

Läs hela inlägget »

På 1980-talet vann dåtidens S1:a Sanremo-rallyt som Walter Rörhl körde, närmare bestämt 1985. S1:an har alltid varit en ikon och efter 25-år dök det upp spionbilder på nätet att just en S1:a skulle sättas i produktion, ja inte lika galen och extrem som då, men sportig och betydligt kompaktare.

Hur som helst, Ziptuning var inte sen att sätta klorna i den lilla räsern från Brussels. 231hk och 370nm och med en toppfart begränsad till 250km/h var utgångsläget. Med en vikt på 1415kg och 4-hjulsdrift går den riktigt bra redan som standard, upplevs aningen laggig och lite seg på gaspedalen.  Det fina med bilar från VAG concernen är att CMD Flashtech, en verktyg/interface tillverkare och utvecklare i Schweitz tagit fram protokoll som kommunicerar via OBD uttaget i bilen och därför behöver inte teknikerna på Ziptuning plocka ur styrboxen och öppna den. Dom kopplar snabbt upp sig mot styrboxen i bilen och läser ut original proramvaran. Eftersom Ziptuning redan 2013 utvecklade programvaran i en kontrollerad miljö finns loggfiler och otaliga körningar i bromsbänk (dynamometer) sparade. 
Så att kalibrera original programvaran korrekt är inte tidskrävande så som vid utveckling. Teknikerna på Zip berättar att dom modifierar ca fyrtio (40) olika adresser i styrsystemet och det innefattar temperaturer, momentbegränsingar, max vridmoment, lamdavärden, bränsle och laddtryck för att nämna några. Ja det är riktigt avancerat om vi bryter ner det på varje enskild korrigering. Jag tänkte blogga om "chiptrimning" i sin helhet och djupare en annan gång, men det är riktigt intressant för oss tekniknördar. Så vad händer med S1:an efter Ziptunings modifiering? Bromsbänken säger efter 3 "pulls" att hästkrafterna ökats från 231hk till 302hk, alltså 71 vilda hästar mer! Vridmomentet då? Från 370nm till 443nm ger en likvärdig ökning med 73nm. Jag kan inte låta bli att skratta för mig själv, eller fnissa är väll mer korrekt. Prestandan alltså, 302hk/443nm på 1415kg i en så pass liten bil ger enl Ziptuningen en acceleration mellan 0-100km/h på 5.4 sek (standard 5.8 sek) och en toppfart på hela 285km/h för den som törs, och på autobahn såklart. Vi är dessvärre i mitt tycke begränsad till 120km/h i Sverige.

Är du inte övertygad redan nu att din Audi S1 saknar lite knuff tycker jag du ska prata med Ziptuning och boka in en provperiod med den nya prestandan under högerfoten.

www.ziptuning.se

/ Janne

Läs hela inlägget »