Renault Megane R.S 250 CUP Ziptuning Steg 2

Efter ett rätt så långt uppehåll är jag tillbaka! Och jag har haft möjligheten att följa utvecklingen av en Megane RS250 CUP som dom så fint kallas.Standard lämnar Meganen 250hk och 340nm och drivs av en fyrcylindrig turbomotor på 2 liter. Då motorn är just en turbomotor svarar den riktigt bra på en chiptrimning eller motoroptimering som vi vill kalla det. Ziptuning tar på steg 1 ut 302hk och 443nm vilket är en ökning på 52hk/103nm. Körupplevelsen blir något helt annat, MYCKET mer vridmoment över hela registret och bilen svarar aggressivt med att vilja riva loss däcken från asfalten. Väljer man sedan att fortsätta med steg 2 som ZIP gjorde med denna bil så rekomenderas det att man ser över avgassystemet. I det här fallet så som många andra ggr valde kunden ett COBRA SPORT 3" rostfritt avgassystem med 3" sportkatalysator. Ljudet? Ja lyssna själv.

Luftfiltret är inte lika viktigt då det är mkt små fördelar med att byta ut det mot t.ex ett öppet sport filter, men för ljudupplevelsen rekomenderar åtminstonde jag det (På denna bil sitter ett öppet KTR filter). Med turboback systemet som installerades fick kunden ytterligare 17nm och 18hk dvs 320hk/460nm tillsammans med en översyn av programvaran. En rad olika tilläggs funktioner valdes till som launch controll, crackle&pop (smäller i avgassystemet likt popcorn vid gasavsläpp) samt no lift shift som gör att det på ett säkert sätt går fullgasväxla utan att släppa av på gaspedalen och bibehålla fullt laddtryck mellan växlarna. Efter en åktur kan jag konstatera att ljudet är helt annorlunda nu, förut "väste" den mer och laddtrycket är inte lika laggigt mellan växlarna. Den känns mer stark över hela registret och låter riktigt grovt och härligt ur det mittmonterade utblåset. Då kunden inte vill byta ut original intercoolern väljer Zip att montera ett metanolinsprutningssystem (långt ord) vad man skulle kunna kalla en kemisk intercooler då den sprutar in en fin dimma av 50% vatten och 50% metanol in i insuget. Det gör att laddluften hålls extra kall! Kallare än vad en eftermonterad intercooler klarar av och relativt oberoende av väder. Detta system är i skrivande stund på gång att installeras och jag får lov att återkomma om resultatet.

Vill du veta mer? Kontakta Ziptuning på 070-7902629 eller besök hemsidan på www.ziptuning.se.

Må väll!

/ Trim Janne

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln