Dieselbox eller mjukvara / optimering?

En billig "diselbox" från Ebay En billig "diselbox" från Ebay

Vilken dieselbox ska man köpa är något personalen på Ziptuning ofta får höra. Det har blivit ett begrepp, ungefär som Lego är byggklossar men man benämmer det som om det verkligen är Lego och inte byggklossar.
Det har blivit en missuppfattning och dieselbox tillverkarna har verkligen lyckats att sälja in sina produkter. Bilden till höger är en klassisk syn när man letar efter sätt att trimma/optimera sin bil. Som oftast säljs dessa boxar på sidor som Ebay, Tradera och Aliexpress. Jag tror ni märker vart jag är på väg, jag har inte mycket över för dom tyvärr och det har svärtat ner den riktiga marknaden med rykten som att motoroptimering förstör motorn och bilen går dåligt eller sämre efteråt. Det är kanske en sanning med modifikation. Från begynnelsen när styrsystemen inte var så avancerade kunde man öka bränsletrycket och motorn spottade ur sig svart rök och svarade glatt på gaspedalen. Dieselmotorn är tacksam att trimma då den i princip ökar effekten bara på att ge den mer diesel. Åtminstonde har snacket gått så och det har bitvis fungerat. Dagens moderna styrsystem har blivit rejält optimerade och avancerade, dom kan tom "känna av" om något värde inte är som det förväntas vara. Så att bara öka railtrycket för mer dieseltryck fungerar inte utan att fler värden följer med som laddtryck etc. Styrsystemen har även momentbegränsningar för att skydda drivlinan, på olika växlar och varvtal. Dessa begränsningar kan inte en sk dieselbox alternera och det är mer vanligt än tvärtom att den tänder en motorlampa och reducerar effekten. Man kan oxå känna en "peak" i effektkurvan innan fordonets styrsystem reglerar ner effekten som en följd av att den reistrerat för högt moment i drivlinan. En dieselbox kan alltså kännas som den verkligen gör något, den bråkar med styrsystemet och får en ketchupeffekt liknande prestanda. Jag vet att många känner igen sig som haft en box monterad och jag vet ännu fler som skrattat efter dom monterat bort boxen och ersatt den med en riktig motoroptimering där fordonets mjukvara justeras så som fordonstillverkaren själva gör det. Har ni någonsin sett en biltillverkare erbjuda en boxlösning från fabrik? Nej jag tänkte väll det. En dieselbox är en kompromiss på alla plan, eller vänta det finns en "fördel" du kan demontera boxen och sälja den vidare. Men förutom det finns det inte en enda fördel, inte i dagens moderna styrsystem. Man ska veta att all trimning av fordon med någon form av garanti sker på egen risk! Det finns försäkringar att köpa till OM fordonet rullat max visst många mil och eller är max 2 år gammal. Men dom ger jag inte mycket för heller. I slutändan är det du som kund som står för bevisbördan om du vill kriga med ett försäkringsbolag! Ytterligare en anledning till varför en riktig motoroptimering är överlägsen, den ställer inte till några spännande överaskningar utan har funktion likt original. Skulle en motorlampa tändas är det till 99,5% ett fel i en givare eller komponent, dvs sådant som händer vilken bil som helst, original eller trimmad. Med det sagt blir aldrig ett fordon odödligt efter den trimmats, många tycks vilja beskylla trimfirman vid minsta lilla problem med bilen.  Paul, en av ägarna på Ziptuning har 20 års erfarenhet av chiptrimning / motoroptimering och minst huvudvärk som företagare får man med en riktig programvara säger han. Körbarheten och hur motorn svarar går inte jämföras, det är 2 olika metoder och det finns bara 1 korrekt sätt. Jag som bloggar vill gärna avsluta med att flika in en text som är skriven av en annan aktör på marknaden och som inte har någon koppling till Ziptuning men som jag tycker jobbar på samma korrekta sätt, dvs inte med dieselboxar utan att på ett korrekt sätt justera bilens original styrdon så som biltillverkaren gör det. Företagets namn och produkt har bytts ut till "XXX".

"XXX skiljer sig från alla dieselboxar
För dig som är teknikintresserad vill vi gärna berätta att XXX skiljer sig markant från alla dieselboxar (även kallat plug-in-boxar) som förekommer på marknaden. Med XXX får du en dieseloptimering i ordets rätta bemärkelse. Vi optimerar nämligen motorns mjukvara istället för att eftermontera boxar och sladdar i motorrummet som förvränger vissa signaler för att öka bränslemängden.

I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allting ska fungera på bästa sätt. En dieselbox manipulerar vissa signaler i primärt syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket. Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem registrerar det. Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekt beräknade:
bilens färddator kommer att visa för låg bränsleförbrukning 

antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment

automatlådor får felaktiga värden på vridmoment

momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej

regenerering/tömning av partikelfilter sker ej optimalt

beräkning av avgastemperatur störs

beräkning av serviceintervall störs

diagnossystemet störs

Fördelarna med XXX
Om du vill ha högre effekt och vridmoment i din dieselbil utan att störa bilens inbyggda säkerhets- och hållbarhetsfunktioner för t ex motor, växellåda och antisladdsystem, så är det bästa alternativet att optimera mjukvaran i motorns befintliga styrsystem. Det är precis det vi gör med XXX. Med XXX har vi fullständig kontroll på alla parametrar vid alla tillfällen, och vi stör inte ut bilens säkerhetsfunktioner genom att lura systemet. Förutom en påtaglig ökning av effekt och vridmoment får du med XXX följande fördelar:
trimmet installeras på några minuter utan att motorhuven behöver öppnas

XXX behöver inte vara ansluten till bilen efter trimningen

inga lösa boxar och sladdar i motorrummet

mjukt och jämnt momentingrepp

vridmomentet anpassas/begränsas för varje växel
(för att undvika skador på transmissionen)

laddtrycket och luftflödet optimeras 

återgång till original tar endast några minuter

färddatorn visar rätt förbrukning

antisladdsystemets (ESP) funktion bibehålls fullt ut

momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls

regenerering (tömning) av partikelfilter sker optimalt

korrekt beräkning av avgastemperatur

korrekt beräkning av serviceintervall

diagnosfunktionerna bibehålls

inga ökade NOx eller partikelutsläpp jämfört med original vid körning i lagreglerade emissionstester
XXX’s dieseloptimeringar är lika sofistikerade och genomarbetade som de optimeringar vi erbjuder till bensinbilar. Vi tror att du som kund märker skillnaden och kommer att uppskatta fördelarna med XXX’s uppgraderade mjukvara. Med en dieseloptimering från XXX får du ökad prestanda och körglädje i kombination med bästa körbarhet och hållbarhet."


Produkten "XXX" kan Ziptuning erbjuda i form av en handprogrammerare från Dimsport Mygenius och låter dig som kund att alternera mellan original och trimfil, alt steg 1 /steg 2 vid behov. Denna produkt används oftast av kunder som inte fysiskt har möjlighet att besöka en återförsäljare pga avstånd etc.

/ Janne


 

Mygenius handprogrammerare
Mygenius handprogrammerare

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln