Vw Golf R32 250hk - Steg 2

VW Golf R32 Mk5 2006 - Steg 2 optimerad av Ziptuning VW Golf R32 Mk5 2006 - Steg 2 optimerad av Ziptuning

En katt bland hermelinerna, eller iaf en VW Golf R32 MK5 av 2006 år´s modell.  Byggd på PQ35 plattformen enl VW språk. Som standard kommer den med en V6:a på 3,2 liter, 250hk och 320nm samt haldex fyrhjulsdrift. Den accelererar 0-100km/h på 6.3 sek (uppmätt med Racelogic Pbox). En mycket trevlig bil som upplevs sportig och kvick på gasen. Ägaren till bilen var sugen på mer effekt så han kontaktade Ziptuning för att se vad som gick att göra. Efter en del konsultation och egna initiativ beställde kunden ett helsystem från Scorpion Exhaust och ett luftfilterkit från AFE som monterades, kort därefter lämnade han in bilen till teknikerna på Ziptuning för en steg 2 optimering. Det första som görs är en provkörning för att se bilen beter sig och att allt känns schysst. Sedan görs en komplett diagnos av systemet för att upptäcka ev "dolda" fel. Den här gången varnade OBD systemet endast för P0430 - 001 - Efficiency Below Threshold och P0420 - 001 - Efficiency Below Threshold, detta som en följ av sportavgassystemet som monterades. Det flödar helt enkelt för bra för vad styrsystemet förväntar sig. Vid montering av fullflödes sportavgassystem krävs det som oftast att man "stänger av" dom bakre lambdasonderna för att inte trigga felkoder i OBD systemet vilket skulle leda till en 2:a på besiktningen. Därefter kör en tekniker bilen ca 25-30min och loggar data som kommer ligga som grund till optimeringen som bilen kommer få. Bränsleblandning, tändning, luftmängd m.m är en del av några parametrar man tittar på. Det märks direkt att motorn blivit effektivare med avgassystemet och luftfilterkittet då den försöker adaptera för mer bränsle, den går alltså lite snålare än den troligen gjorde som 100% original. Styrboxen plockas ur bilen och sätts upp i en fixtur där den kopplas upp med "boot mode" och läses ur. Samtliga minnen läses ur för en fullständig backup. En tekniker tittar på datan som lästs ur och på loggfilen, teknikern tittar även på kalibreringar som sparast från tidigare steg2 projekt och lägger därefter en fin grund i den nya trimfilen. Styrboxen tankas med den nya programvaran och monteras i omvänd ordning tillbaka i bilen igen. Det är åter dags att köra ytterligare ca 20min och logga samma data som tidigare för att verifiera ändringarna. Teknikern göra flera start och stopp under tiden för att uppdatera styrboxen med adaptioner som bilen själv samlar in medans den körs. Förutom att bilen drar hårdare på varven och svarar bättre på gasen så talar loggen om att på vissa ställen plockar den upp 4 grader tändning och på toppen ca 3 grader. Bränsleblandningen är stabilare och vi kan även se att vridmomentet beräknats till +38nm enl ECU´n. Detta till trots att bilen körs på 95 oktan vilken den inte rekomenderas göra fortsättningsvis. Med en bättre bränslekvalitet (min 98 oktan) kommer systemet adaptera mer tändning och lägga på bränsle över hela registret vilket leder till mer effekt. 

Ytterligare förbättringar skulle vara möjliga att göra men kräver mer tid för loggning och analys vilket skulle påverka prisbilden en hel del. Även om vi bara pratar "någon" hästkraft till så vill en del kunder få ut det absolut sista!

Teknikern på Ziptuning säger avslutningsvis att bilen känns "rappare" och upplevs väldigt busig på kurviga vägar, effekten är inte verifierad på en bromsbänk med uppskattas endå till ca +280 hk och +360 nm baserat på tändningsgrad, luftmängd och bränslemängd. Sprinten 0-100km/h går på 5.9 sek. En bra balanserad optimering lämnar Ziptunings datorer och fortsätter sitt liv i en mycket trevlig bil.

Fler projekt kommer upp med tiden

/ Janne


 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln