2016

Den lilla busiga Forden med märket "ST" av Gen7 är inget man skämtar bort vid korvmojen. 100hk per liter var förr i tiden något man pratade om. ST 180´n har 114hk/liter standard (1,6 liter). Tar du det i beaktning att bilen endast väger ca 1250kg förstår du att den rör på sig bra! Men Ziptunings steg 1 programvara flyttas effektkurvan upp med följande: 215hk/313nm och en teoretisk toppfart om 230km/h. 0-100km/h sprinten kapas med 0,5 sekunder. Går man sedan in på steg 2 behöver vi byta ut avgassystemet och det bästa alternativet med  hänsyn till kvalitet och pris är det som vanligt Cobra Sport som gäller. 3" turboback systemet finns i en rad olika varianter men den populäraste kostar ca 12.500kr.  Förutom ett hårresande ljud så ökas effekten till 235hk/330nm dvs ca 20hk/20nm utöver steg 1. Ytterligare steg för mer uthålighet är att byta intercooler och uppgradera oljekyl. Max effekten utan att byta turboaggregat ligger på nånonstans runt 245-250hk.  Är du sugen på mer prestanda i din Ford Fiesta ST 180 kontaktar du Ziptuning på www.ziptuning.se eller direkt på 070-7902629

Cobra sports sortiment för Ford Fiesta ST180 hittar du på: http://cobrasport.com/index.php/cobra-sport-exhaust/ford/fiesta/mk7-st180.html 

Mvh

Janne

Läs hela inlägget »

Äger du en VAG bil med DSG växellåda? Härligt, det finns en rad funktioner och parametrar i elektroniken som kan uppdateras och som är nödvändiga för att få ut max av din motoroptimering. Det viktigaste är att få kontroll på momentbegränsningarna, du vill inte ha konflikter mellan motorns styrdon och växellådådans. Från fabrik är ett visst max vridmoment satt för att skydda och begränsa växellådans prestanda. Växlingstider dvs hur fort lådan reagerar från att du manuellt växlar eller kör i drive och accelererar. Hur lådan beter sig vid acceleration i manuellt läge kan justeras, vid upp och ned växlingar, automatisk kickdown kan programeras bort. Teknikerna på Ziptuning har full kontroll över DSG lådans olika funktioner och skräddarsyr utefter kundens önskemål och behov. En DSG optimering från ZiP ökar ditt fordons prestanda och ger dig betydligt mer körglädje. Jag kommer lägga in lite klipp från Youtube som referens där ni kan se skillnader mellan std programvara och en optimerad dito.

Med DSG optimering, uppgraderad motorprogramvara och ett sportavgassystem från Cobra sport får du en helt annan vild och underbar karaktär på ditt VAG fordon.

Besök www.ziptuning.se och gör din förfrågan på en DSG optimering till din VW, Skoda, Audi, Seat och skriv JANNE som kommentar för ett fin fint pris!

Mvh

Janne
 

Läs hela inlägget »

Äger du en E-klass Mercedes 2009-2015? Är du som alla andra och tycker att effekten från fabrik kunde vara lite trevligare? Bra då skippar vi snacket och går in på hårda fakta direkt! E200 med 136hk original kan Ziptuning optimera till 202hk/463nm en ökning om 66hk/103nm både toppfart och acceleration ökas markant. Har du E220 med 163hk org klämmer Zip ut 223hk/503nm med en 0-100km/h tid på 7.6 sekunder! E250 får ytterligare effekt men har redan 204hk original så ökningen blir "endast"232hk/563nm, toppfarten uppges till 255km/h och 0-100km/h på 6,5 sek. Mest imponerande är dock storebror som stoltserar med en V6:a under huven, när ziptuning ser över styrdonet och kalibrerar mjukvaran tittar 302hk/703nm fram. Toppfarten uppges till 270km/h och accelerationen 0-100km/h averkas på 5 sekunder blankt. Jag måste säga att Mercedes imponerat motormässigt på W212 modellen och det ska bli kul att se vad Ziptuning kan erbjuda till W213 modellerna när programvarorna är färdigutvecklade.

Mercedes Benz E220 136hk motoroptimering steg 1 - Zip 202hk/463nm
Mercedes Benz E220 163hk motoroptimering steg 1 - Zip 223hk/502nm
Mercedes Benz E250 204hk motoroptimering steg1 - Zip 232hk/563nm
Mercedes Benz E350 258hk motoroptimering steg 1 - Zip 302hk/703nm

Besök gärna www.ziptuning.se för att få priser och mer information och givetvis möjlighet att boka in din Mercedes för en optimering hos Ziptuning.

Mvh

Jan
 

Läs hela inlägget »

Jag antar att du besöker denna sida/blogg för att du är intresserad av motoroptimering eller chiptrimning som det länge kallats. ZIPTUNING är grundat i Holland, där finns det 2st utvecklingsanläggningar med avancerad utrustning för diagnostisering och effektmätning. I Houten har dom förutom en komplett anläggning för fordonsdiagnos även det senaste inom dynamometers (bromsbänk) Dynostar W4X är glassyren på kakan enligt Dynostar själva och kan mäta 1360hk och över 4500nm i vridmoment. Kostnad? Ja ca 1 miljon kronor. Zip tar sina kunder på största allvar och lämnar ingenting åt slumpen, därför investeras det i den senaste tekniken och utrustningen för att hantera dom senaste bilarna på marknaden. Teknikerna sitter uppkopplade mellan 0700-1900 Måndag till Fredag och ca 0900-1700 Lördagar. Genom ZIP´s servrar passerar över 1000 filer i månaden, alltså 1.000 fordon! Det är 12.000 fordon varje år som uppgraderas med mjukvara från Ziptuning. Ni kanske förstår magnituden av hur mycket jobb dom utför.

Zip har även en stor anläggning i Belgien där mycket av utvecklingen sker och har sedan ett par år tillbaka en AWD30 dynamometer från Superflow. Titta gärna in Youtube klippet där National Geographics svängde in för ett besök. Det hittar du här: Supercar Megabuild Porsche Panamera

Ziptuning jobbar med alla dom största verktygstillverkarna när det gäller hantering av programeringen som t.ex. Alientech, Flashtec, Magic Motorsport, Dimsport, Freiling Racing, Byteshooter och dom har givetvis MASTER verktygen för att kunna stödja alla underleverantörer som t.ex. dom Svenska återförsäljarna.

Zip satsar f.n. stort i USA och finns sedan länge i dom flesta land i Europa och en del i Asien.

Ziptuning Sverige jobbar väldigt nära teknikerna och utvecklarna på huvudkontoret i Holland, Många nya Volvo och en hel del SAAB har utvecklats med hjälp av tekniker här hemma.

Så du som kund kan vara absolut säker att du får det bästa när du väljer en motoroptimering från Ziptuning. 

För tekniska frågor om motoroptimering kan du ringa 070 790 26 29 så svarar en tekniker på Ziptuning i Sverige på dina frågor.

Några websidor du kan besöka:

www.ziptuning.se
www.ziptuning.com
www.ziptuning.nl
www.ziptuning.eu
www.youtube.com/user/ZiptuningTv


Mvh

Janne

loading...
Läs hela inlägget »
Volvo V60 Cross Country D4 AWD Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Vi bor i Sverige, det är kallt och det är varierande natur och terräng. V60 Cross Country AWD D4 känns som den perfekta bilen för vårat klimat helt enkelt. Den höjda markfrigången om 6,5 centimer utmärker sig väl och ägarna rapporterar en mer överskådlig vy från förarplatsen, i en som vanligt majestätisk skön stol. Fyrhjulsdrift och 6 stegad automatlåda om 190hk och 420nm som standard är redan ok. Men teknikerna på Ziptuning bearbetar Bosch styrdonet med kalibreringar som är utvecklade för våra klimat. Det är inget extremt men mer körbart med bibehållen oem känsla, så som den skulle ha kommit från fabrik. Den nya effekten sticker iväg till 245hk/500nm och förbrukningen tas ner en smula. Vad kan du förvänta dig med en motoroptimering från Zip? Bättre gasrespons, bredare register och högre toppfart tillsammans med snabbare acceleration. Håller drivlinan? Absolut, Ziptuning säger att vid oförändrad normal körstil finns absolut ingen anledning till oro för att någonting ska gå sönder. Serva fordonet enl servicebok och njut av glädjen en riktig motoroptimering ger dig.

V60 Cross Country AWD D4 chiptrimning steg 1 245hk 500nm en ökning på 55hk och 80nm.

Gå in på www.ziptuning.se och boka din optimering redan idag!

Mvh

Janne

Läs hela inlägget »

Skoda hade inte det bästa ryktet eller den snyggaste designen när den funnits på marknaden några år. Åren har gått och mycket har hänt sedan dess. Titta bara på nya Octavian (5E) som lanserades 2013, riktigt snyggt frontparti och känns gedigen att köra. Beställer du en ny finns det en uppsjö av tillbehör och finesser att välja till! Dieselvärmare, dragkrok, 230v uttag, "dålig väg paket", adaptivt chassie, parkerings assistent, nyckelfritt system, lane assist, dimljus med kurvfunktion och...bla bla ja alldels för mycket att välja på! 8 olika motoralternativ men jag har valt att skriva om 150hk diesel varianten på 2 liter. Skoda uppger 150hk och 340nm mellan 1750-3000rpm med en förbrukning på 0,44 liter/mil vid blandad körning! Det är en Euro 6 klassad motor så skatten är troligen under 2000kr/år vilket gör ägandet riktigt billigt. Många Skoda ägare har tids nog kontaktat Ziptuning för en motoroptimering eller chiptrimning om du nu vill kalla det för det. Det fina med moderna VAG bilar som Skoda är en utav, är att verktygstillverkaren CMD som teknikerna på Zip använder har utvecklat protokoll som snabbt läser ut information om mjukvaran i fordonet och ger dom tillgång till alla parametrar som original styrdonet använder sig av. Ziptuning har utvecklat en kalibrering för motortypen som inte bara ökar effekten men oxå skapar körglädje. Ist för att som original ha ett effektivt register upp till 3000rpm breddar teknikerna på Zip det till ca 4000rpm. 

Med Ziptunings motoroptimering för Skoda Octavia 2.0 TDI 150hk ökar effekten med 47hk och 93nm i vridmoment. För den snabbtänkte ger det Skodan 197hk och 413nm med ett brett och starkt register.

Äger du en Skoda från 2013 tycker jag du skall kontakta Ziptuning i Sverige och boka in en tid för mer kördglädje, säkrare omkörningsegenskaper. 

Ziptunings hemsida hittar du här

Välj din trimleverantör med omsorg, gott rykte och dokumenterad kunskap!

Mvh
Janne

Läs hela inlägget »

Vi har skrivit mycket om traditionella bilar på bloggen och en bil som är omtalad men som vi inte nämnt är Bmw´s hybrid i8, framtidens sportbil. Den drivs av en elmotor på främre axeln som ger 131hk och 250nm tillsammans med en 3-cylindrig bensin turbo motor bak som ger 231hk och 320nm i vrid. Tillsammans ger dom 362hk och 570nm, direkt från fabrik.  Bmw upger att den endast förbrukar 0.21 liter/mil men det är en sanning med modifikation och med en uppgiven snittfart på 33km/h. Mer verklighet är ca 0.5 liter/mil och det är verkligen inte fy skam för en sportbil som trots allt i8:an räknas som. En rolig bil kan bli ännu roligare, för just busfaktorn saknar den enligt flertalet testförare. Ziptuning uppdaterar den 3-cylindriga motorns original styrsystem och tillsammans med elmotorn spottar den ut 398hk och 650nm i vrid, det ger i8:an tillräckligt mycket mer för att den ska kunna slänga ut rumpan vid aktiv och busig körning. 0-100km/h uppges gå på 4,1 sekunder när bakdäcken greppar...

Har du lagt ut 1,2 miljoner på att köpa bilen så känns 7900:- som jordnötter i jämförelse!
Kontakta ziptuning på www.ziptuning.se  för att boka in din Bmw i8 för en motoroptimering

/ Janne

Läs hela inlägget »
Audi TT RS 340hk Audi TT RS 340hk

Frisör/pizza räser har nog många TT ägare fått sina bilar kallade för. Men när Audi lanserade TT´n med den 5-cylindriga motorn blev det knäpptyst! 340hk/450nm tar fris...Jag menar TT´n intervallen  0-100 på 4.6 sekunder (manuell), toppfarten är begränsad till 250km/h. Det är alltså inte för inte motorn vunnit pris för bästa motor 6 år i rad!

Ziptuning ger Audi TT RS modellen hela 413hk och 598nm i max vridmoment och det är över ett riktigt brett register, från 1600 till 5000rpm.
Toppfarten är satt till 270km/h och 0-100km/h går på 4.1 sek.
För den som vill gå bananas samarbetar ZIP med APR och kan erbjuda uppgraderad hårdvara för över S E X H U N D R A hästkrafter  (600)

För att få en prisuppgift och veta mer precis vad som görs med din TT, kontakta Ziptuning på www.ziptuning.se eller direkt på 070-7902629

 

Läs hela inlägget »

Äger du en Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD från 2014 med 250hk motorn vill vi bara lyfta på hatten och säga grattis! Förutom att bilen är gudomlig att köra och åka i så är den faktist förhållandevis bränslesnål och mycket detta tack vare sin 8-stegade låda. Igentligen är den inte "ny" men snarare faceliftad. Ziptuning uppgraderar mjukvaran i original styrboxen med kalibreringar utvecklade på en AWD30 dyno och som är testad i alla förhållanden och väder. Från 250hk till 290hk och 640nm flyttas den 2,5 ton tunga bilen 0-100 på 7,2 sekunder och responsen från turboaggregatet är något helt annat. Som vi tidigare påpekat är max hk endast en siffra och det som gör fordonet "snabb" är medeleffekten, där vi har högst medeleffekt över ett brett register. 

Alla vill ha mer effekt, det är så enkelt!

Mer effekt, säkrare omkörningar och körglädje är en biprodukt av Zip´s tjänster.

Besök gärna www.ziptuning.se för mer information om din Jeep.

/ Janne

Läs hela inlägget »

Är du en stolt ägare av senaste modellen VW Polo GTI 1.8 TSI? Redan med 192hk och 250nm är den lilla Polon snabb och mycket detta tack vare sin låga tjänstevikt om endast 1280kg. Något åtminstonde jag uppskattar är den nya DSG 7 som med Ziptunings uppgradering blir betydligt snabbare och tål mer vridmoment. Även om växellådan tål över 500nm så tycker inte kopplingen om så mycket mer än 330-350nm om den skall hålla längre än 2 varv runt korvmojjen. Trots detta blir registret väldigt brett och max effekten vid steg 1 lämnar teknikerna på Ziptuning till max 230hk och 330nm. För dig som är mer våghalsig och funderar på ett kopplingsbyte tar Zip ut 260hk/375nm med steg 2, det kräver ett turboback system och Cobra Sport från England levererar kvalitet och ljud till ett oslagbart pris! Downpipen i rostfritt mäter 3" och resterande av systemet 2,5". Det rekomenderas även att byta luftfilter till ett insatsfilter från BMC när man går Steg 2 vägen. Bor du inte i närheten av en ZIP återförsäljare går det bra att beställa en handenhet och uppgradera programvaran själv. All information om mjukvaran och pris får du på www.ziptuning.se och vill du läsa mer om Cobra sport systemet tar du dig direkt till sidan här Cobra Sport.

/ Janne
 

Läs hela inlägget »

Volvos motorer är mycket populära att optimera, och oftast ser vi V70´n bland alla Volvo som bokas in hos oss säger teknikerna här hemma i Sverige på Ziptuning. Inte så konstigt då Volvo V70/XC70 är Sveriges mest köpta/sålda bil 2016. V70 har även en upsjö av olika motor alternativ från 1.6 liter diesel till det dubbla på 3.2 i bensin , även E85 (flexifuel) 2016 är dock sista året vi får se V70 rulla ut från fabrikerna. Den lilla 1,6 D2 diesel motorn som köpts in från PSA koncernen (Peugeot, Citroen) är en robust maskin som Ziptuning bekymmerslöst tar upp 27hk och 53nm utöver sina 115hk/270nm. Det ger bilen en mycket trevligare karaktär och säkrare omkörningar. Utöver D2 har vi D3,D4,D5 diesel även T4,T5,T6 som dock är bensinmotorer. En populär motor som sitter i många nya V70 från 2014 är D4:an med 2 liter och 181hk original den s.k.a Drive-e motorn. Teknikerna på Zip lovar  riktiga 240hk/485nm och känslan av en urstark motor med perfekt karaktär för tunga husvagns semestrar. Väljer man att gå på bensin motorerna och tex 2 liters turbomotorn på 203hk som standard tar ziptuning fram ytterligare 69hk och 103nm i vridmoment, samtidigt som den största T6 motorn på 304hk justeras upp till 330hk/500nm. Oavsett om du väljer bensin eller diesel så finns utrymme för mer körglädje och en sak man ska komma ihåg är att toppeffekt angiven är bara en siffra och berättar inte hela sanningen! Medeleffekten och ett högre vridmoment över hela registret är det som gör din bil snabbare, inte toppeffekten!

Vill ni veta vad Zip´s kunder tycker om sina optimerade volvo bilar besök deras facebook sida www.facebook.com/ziptuningsverige

Jonas som är ansvarig för  Ziptuning Sverige lovar glada nyheter för nya S90 inom snar framtid.

Vill du lämna in din Volvo V70 för en motoroptimering är Ziptuning det självklara valet!

www.ziptuning.se

Volvo for president!

/ Janne

Läs hela inlägget »

Ziptuning har trimmat dom flesta bilar på marknaden och det är få som är så roliga att köra som Audis quattro modeller., speciellt på vintern! Varför inte ta mellanmodellen Q3 med 184hk turbodiesel motor och dubbelkopplingslåda (s-tronic) Ziptuning optimerar 2 liters dieseln från 184hk/380nm till 222hk/443nm. Rolig bil från start blir en lekstuga. Koppla ur allt vad antisladd heter och växla lådan manuellt så har du en busig bil med bra respons som gärna gå på tvären. 
När vi ändå är inne på tyska premiumbilar så har Bmw en modell som heter X3 och erbjuder en rad olika motoralternativ men grabbarna på ZIP tycker lilla 1.6d är extra rolig att optimera då den från start endast har 116hk och 260nm i vridmoment. Växellådan går endast att välja i manuellt utförande så man får snällt skifta polett själv men vad gör det vid aktiv körning på vintertid? Bmw´n är lite krångligare att optimera och kräver att man demonterar styrboxen från fordonet och sätter det i en fixtur men en special adapter, men det är inga problem hos ziptuning och resultatet? från 116hk till 192hk och en vridmomentsökning från 260nm till 403nm ger den lilla fyrhjulsdrivna suv´n seriös prestanda och busfaktorn med alla säkerhets funktioner AV är riktigt hög!

Äger ni något av ovanstående fordon tycker jag att ni lyfter telefonen och ringer Ziptuning på 070 790 26 29 och bokar in en tid för mer körbarhet och en trevligare vinter.

/ Janne

 

Läs hela inlägget »
VW Golf Mk7 GTI R VW Golf Mk7 GTI R

Cobra sports avgassystem ger din Golf GTI det rätta ljudet och tillåter motorn andas utan restriktioner. Systemet finns i en rad olika versioner men enligt Matt på Cobra sport i England där systemet tillverkas är varianten med "Valvetronic" och sportkatalysator den mest beställda. ECO läget håller igen ljudet medans SPORT öppnar ventilerna likt original fast med ett krispigt och mustigt ljud. Kombinerat med en motoroptimering från Ziptuning kan du som ägare av Gen 7 Golfen förvänta dig en rejäl ökning redan vid steg 1, 375hk/487nm flyttar bilen från 0-100 på 4.6 sekunder. Väljer du att ta din bil vidare lovar grabbarna på ZIP  ett effektuttag på + 400hk men det kräver samtidigt en uppgraderad koppling, intercooler, avlastningsventil och luftfilterkit. Steg 2 är ypperligt för banträffar och hård körning medans Steg 1 passar daily drivern som vill ha roligt med sin bil till vardags.

Hos Ziptuning kan du köpa ett komplett Cobra Sport avgassystem och få det monterat, återförsäljare finns från Halmstad upp till Luleå. Givetvis löser dom övriga uppgraderingar vid behov.

/ Janne

 

Läs hela inlägget »
Är du en av dom lyckliga som får möjligheten att köra den nya Passat Alltracken med 240hk och DSG låda varje dag kan teknikerna på Ziptuning glädja dig med en effterlängtad uppgradering. En redan uppskrämd 2 liters diesel kan få mer. Motorn är robust, växellådan är utvecklad och tekniken modern och detta drar Ziptuning givetvis nytta av. Redan som standard lämnar motorn 240Hk/500Nm. När Ziptuning optimerat alla nödvändiga parametrar i EDC17C70/EDC17CP74 systemet och verifierat datan kan du förvänta dig en effektökning om 32hk/53nm dvs 272hk/553nm. Toppfarten anges till 255km/h mot 240km/h som standard och 0-100km/h på 5.8 sek tillskillnad mot 6.1 den gör standard.

Boka din optimering på www.ziptuning.se
Priset startar på 5990kr.

With Love

/ Janne
Läs hela inlägget »

Anti lag system eller ALS som det kallas är en funktion som du säkert sett på rallyn, det poppar och sprakar och sprutar eld ur avgassystemen. För en komplett beskrivning om ALS besök gärna Wikipedia. ALS funktionen kommer mer och mer i moderna bilar direkt från fabrik, men inte lika aggressivt som i bilden till höger eller videon nedan. Volvo släpper tex ett helt nytt system till deras nya dieselmotor med samma typ av princip och tanke som det som använts på rallybilar i alla tider, allt för att få så lite turbo lag som möjligt. Turbo lag är när du får "vänta" på laddtrycket mellan växlarna och kan upplevas som en "ketchupeffekt" som ofta nämns i turbosammanhang. Teknikerna på Ziptuning kan göra en simulerad ALS funktion genom att modifera tändnings och bränslekurvan i bilens styrsystem. Dom flesta nya VAG bensinmotorerna med turbo har stora möjligheter att få denna coola funktion, Men kom ihåg att endast aktivera detta på ett fordon med eftermarknadssystem annars kommer katalysatorn ryka all världens väg ganska omgående.

Är du intresserad av ALS? Kontakta Ziptuning via deras hemsida www.ziptuning.se

/ Janne

Läs hela inlägget »

Dagens moderna Audi dieselmotorer kan tyckas vara starka i sitt grundutförande, men av erfarenhet vet teknikerna på Ziptuning att goda marginaler finns. Vilka motorer är dom senaste och vad finns det att göra åt dom? Vi tänkte prata om A6:ans 2 liter och 3 liters motorer. Om vi börjar med instegsmodellen så säger Audi att den levererar 150hk och 350nm, vridmomentet finns där mellan 1500-3000 varv/min. Toppfarten anges till 214km/h och intervallen 0-100km/h på 9,5 sek (framhjulsdrift). Ziptuning erbjuder en prestandaoptimering som ökar effekten till hela 197hk och 413nm och som tar ekipaget 0-100km/h på 8.3 sek! Toppfarten är begränsad till max 235km/h. Detta ingreppet sker via fordonets OBD uttag och kan enkelt återställas utan spår för den som känner sig lite hemlig.
Den minsta motorn optimerad slår alltså storebror på fingrarna i sitt originalutförande, mycket "bang for the buck" som jänkarna brukar säga.
Men om man ger sig på mellanmodellen, storebror bland 2 liters motorerna. Den jag tror är den mest sålda d.v.s 190hk och som även kan paras ihop med en S-tronic växellåda. Ja, Audi uppger 190hk och 400nm mellan 1750-3000 varm/min, toppfart på 232km/h och 0-100 på 8.4 sek  (framhjulsdrift och manuell 6-växlad) När Ziptuning även ger sig på storebror blir det problem för den lille, 190hk blir genast 222hk och 400nm blir 453nm. 0-100km/h går på 7,4sek och toppfarten begränsas till 250km/h. Bra prestanda för en familjär stortysk på 1,7 ton!

Steget upp från 2 liter är ganska precis 1 liter till och 2 cylindrar. Från 1250 till 3000 varv/min lämnar maskinen brutala 500nm i vridmoment som original. 245km/h i toppfart och en acceleration från 0-100 på 6.6 sek, detta med Quattro fyrhjulsdrift och S-tronic automatväxellåda. När teknikerna på Ziptuning skruvar på hästkrafterna börjar det hända grejer. 275hk/603nm tar den redan starka A6:an 0-100km/h på 6.3 sek, toppfarten då? Ja, 279km/h och det känns som det bör räcka till om man bor i Tyskland och har Autobahn som sin transportsträcka. Sist och absolut inte minst kommer 320hk modellen av 3 liters motorn. 320hk/580nm säger Audi och Ziptuning svarar med 362hk/723nm, alltså 42hk och 143nm i ökning. Audi vill ta sin A6 0-100 på 5.5 sek och Ziptuning den på 4.7 sek! Audi begränsar toppfarten till 250km/h och Ziptuning till max 280km/h.

Samtliga modeller går som sagt att optimera över OBD uttaget och kan 100% återställas till sitt original utförande. Ziptuning lovar alla med en 2014 eller nyare Audi ett riktigt pangpris när ni bokar er optimering via hemsidan www.ziptuning.se och uppger "blogg" i meddelandet.

Tack o hej

/ Janne
 

Läs hela inlägget »

En vanlig bil vi ofta ser är Audi A3 (8P) Den tillverkades mellan 2004-2012, Vi ser den dock inte lika ofta med ett rostfritt turboback system från Cobra Sport. Ljudet från systemet som Cobra erbjuder är fantastiskt, krispigt men endå civiliserat. Systemet är tillverkat utav 3" certifierade 304 rör, tigsvetsade till perfektion. Du kan beställa systemet med eller utan resonator, med eller utan sportkatalysator beroende på effektuttag och ljud. Ska fordonet gå besiktiga utan problem rekomenderar ZIP att man använder sig utav Cobra´s sportkat som tillval.

Kombinerar du Cobra Sport systemet tillsammans med Ziptuning´s steg 2programvara kan du förvänta dig ca 270hk och 400nm i vridmoment. En ökning på 70hk och 120nm i vridmoment!
Har du DGS växellåda rekomenderar ZIP dig att även uppgradera programvaran för denna.


Helheten med det nya sportsystemet och mjukvaru uppgraderingen är värt sitt pris alla dagar i veckan. Prislappen? ca 25.000kr inkl moms (pris för ev montering av sportsystemet tillkommer)

Besök gärna Cobra Sport´s hemsida föer mer information här

Läs hela inlägget »
En billig "diselbox" från Ebay En billig "diselbox" från Ebay

Vilken dieselbox ska man köpa är något personalen på Ziptuning ofta får höra. Det har blivit ett begrepp, ungefär som Lego är byggklossar men man benämmer det som om det verkligen är Lego och inte byggklossar.
Det har blivit en missuppfattning och dieselbox tillverkarna har verkligen lyckats att sälja in sina produkter. Bilden till höger är en klassisk syn när man letar efter sätt att trimma/optimera sin bil. Som oftast säljs dessa boxar på sidor som Ebay, Tradera och Aliexpress. Jag tror ni märker vart jag är på väg, jag har inte mycket över för dom tyvärr och det har svärtat ner den riktiga marknaden med rykten som att motoroptimering förstör motorn och bilen går dåligt eller sämre efteråt. Det är kanske en sanning med modifikation. Från begynnelsen när styrsystemen inte var så avancerade kunde man öka bränsletrycket och motorn spottade ur sig svart rök och svarade glatt på gaspedalen. Dieselmotorn är tacksam att trimma då den i princip ökar effekten bara på att ge den mer diesel. Åtminstonde har snacket gått så och det har bitvis fungerat. Dagens moderna styrsystem har blivit rejält optimerade och avancerade, dom kan tom "känna av" om något värde inte är som det förväntas vara. Så att bara öka railtrycket för mer dieseltryck fungerar inte utan att fler värden följer med som laddtryck etc. Styrsystemen har även momentbegränsningar för att skydda drivlinan, på olika växlar och varvtal. Dessa begränsningar kan inte en sk dieselbox alternera och det är mer vanligt än tvärtom att den tänder en motorlampa och reducerar effekten. Man kan oxå känna en "peak" i effektkurvan innan fordonets styrsystem reglerar ner effekten som en följd av att den reistrerat för högt moment i drivlinan. En dieselbox kan alltså kännas som den verkligen gör något, den bråkar med styrsystemet och får en ketchupeffekt liknande prestanda. Jag vet att många känner igen sig som haft en box monterad och jag vet ännu fler som skrattat efter dom monterat bort boxen och ersatt den med en riktig motoroptimering där fordonets mjukvara justeras så som fordonstillverkaren själva gör det. Har ni någonsin sett en biltillverkare erbjuda en boxlösning från fabrik? Nej jag tänkte väll det. En dieselbox är en kompromiss på alla plan, eller vänta det finns en "fördel" du kan demontera boxen och sälja den vidare. Men förutom det finns det inte en enda fördel, inte i dagens moderna styrsystem. Man ska veta att all trimning av fordon med någon form av garanti sker på egen risk! Det finns försäkringar att köpa till OM fordonet rullat max visst många mil och eller är max 2 år gammal. Men dom ger jag inte mycket för heller. I slutändan är det du som kund som står för bevisbördan om du vill kriga med ett försäkringsbolag! Ytterligare en anledning till varför en riktig motoroptimering är överlägsen, den ställer inte till några spännande överaskningar utan har funktion likt original. Skulle en motorlampa tändas är det till 99,5% ett fel i en givare eller komponent, dvs sådant som händer vilken bil som helst, original eller trimmad. Med det sagt blir aldrig ett fordon odödligt efter den trimmats, många tycks vilja beskylla trimfirman vid minsta lilla problem med bilen.  Paul, en av ägarna på Ziptuning har 20 års erfarenhet av chiptrimning / motoroptimering och minst huvudvärk som företagare får man med en riktig programvara säger han. Körbarheten och hur motorn svarar går inte jämföras, det är 2 olika metoder och det finns bara 1 korrekt sätt. Jag som bloggar vill gärna avsluta med att flika in en text som är skriven av en annan aktör på marknaden och som inte har någon koppling till Ziptuning men som jag tycker jobbar på samma korrekta sätt, dvs inte med dieselboxar utan att på ett korrekt sätt justera bilens original styrdon så som biltillverkaren gör det. Företagets namn och produkt har bytts ut till "XXX".

"XXX skiljer sig från alla dieselboxar
För dig som är teknikintresserad vill vi gärna berätta att XXX skiljer sig markant från alla dieselboxar (även kallat plug-in-boxar) som förekommer på marknaden. Med XXX får du en dieseloptimering i ordets rätta bemärkelse. Vi optimerar nämligen motorns mjukvara istället för att eftermontera boxar och sladdar i motorrummet som förvränger vissa signaler för att öka bränslemängden.

I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allting ska fungera på bästa sätt. En dieselbox manipulerar vissa signaler i primärt syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket. Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem registrerar det. Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekt beräknade:
bilens färddator kommer att visa för låg bränsleförbrukning 

antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment

automatlådor får felaktiga värden på vridmoment

momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej

regenerering/tömning av partikelfilter sker ej optimalt

beräkning av avgastemperatur störs

beräkning av serviceintervall störs

diagnossystemet störs

Fördelarna med XXX
Om du vill ha högre effekt och vridmoment i din dieselbil utan att störa bilens inbyggda säkerhets- och hållbarhetsfunktioner för t ex motor, växellåda och antisladdsystem, så är det bästa alternativet att optimera mjukvaran i motorns befintliga styrsystem. Det är precis det vi gör med XXX. Med XXX har vi fullständig kontroll på alla parametrar vid alla tillfällen, och vi stör inte ut bilens säkerhetsfunktioner genom att lura systemet. Förutom en påtaglig ökning av effekt och vridmoment får du med XXX följande fördelar:
trimmet installeras på några minuter utan att motorhuven behöver öppnas

XXX behöver inte vara ansluten till bilen efter trimningen

inga lösa boxar och sladdar i motorrummet

mjukt och jämnt momentingrepp

vridmomentet anpassas/begränsas för varje växel
(för att undvika skador på transmissionen)

laddtrycket och luftflödet optimeras 

återgång till original tar endast några minuter

färddatorn visar rätt förbrukning

antisladdsystemets (ESP) funktion bibehålls fullt ut

momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls

regenerering (tömning) av partikelfilter sker optimalt

korrekt beräkning av avgastemperatur

korrekt beräkning av serviceintervall

diagnosfunktionerna bibehålls

inga ökade NOx eller partikelutsläpp jämfört med original vid körning i lagreglerade emissionstester
XXX’s dieseloptimeringar är lika sofistikerade och genomarbetade som de optimeringar vi erbjuder till bensinbilar. Vi tror att du som kund märker skillnaden och kommer att uppskatta fördelarna med XXX’s uppgraderade mjukvara. Med en dieseloptimering från XXX får du ökad prestanda och körglädje i kombination med bästa körbarhet och hållbarhet."


Produkten "XXX" kan Ziptuning erbjuda i form av en handprogrammerare från Dimsport Mygenius och låter dig som kund att alternera mellan original och trimfil, alt steg 1 /steg 2 vid behov. Denna produkt används oftast av kunder som inte fysiskt har möjlighet att besöka en återförsäljare pga avstånd etc.

/ Janne


 

Mygenius handprogrammerare
Mygenius handprogrammerare
Läs hela inlägget »
Äntligen Måndag!
Varför inte sparka igång veckan med lite pickup snack?
Det är inte för inte Hiluxen sålts i 13 miljoner ex sedan produktionsstarten 1968! En populär arbetshäst som används i dom flesta yrkeskategorier då varianterna är många. Tyvärr har Toyota varit snål i sina effektuttag och även på största dieselmotorn levererar den endast 171hk och 360nm. Ziptuning har under många år gjort ägare till Hiluxen nöjda med sina motoroptimeringar, fyrhjulsdriften både väger och tar effekt från motorn så ett extra krafttillskott tas emot med öppna armar! Hur optimerar Ziptuning Hiluxen då? Samtliga modeller har körts i rullande landsväg, loggats och annalyserats, och för att få så nogrann mätdata som möjligt körs dom även på väg i riktiga förhållanden. Teknikerna på ZIP jobbar sedan med WinOLS där all magi sker och originalmjukvaran kalibreras för högre effektuttag och lägre förbrukning. En anställd på Zip poängterar ännu en gång att dom aldrig har för avsikt att försöka ta ut max effekt bara för att det går, nej det handlar om en balanserad optimering där såväl mjukvara och hårdvara hålls inom säkra marginaler, så som tillverkaren hade gjort. Så vad kan man förvänta sig då? 3 liters D4D dieseln skräms upp till 210hk/480nm en ökning på ca 40hk och 120nm. Det både känns och hörs, motorn vaknar till och kraften är helt fantastisk. Så här borde Toyota gjort Hiluxen från början.

Besök gärna hemsidan för att se effektangivelser till dom Toyota Hilux modeller Ziptuning erbjuder en ny uppdaterad programvara till. 

/ Janne
Läs hela inlägget »
Effektkurvan från en Superflow rullande landsväg Effektkurvan från en Superflow rullande landsväg

Skithäftigt! Alltså en Porsche med  en Audi motor från en S4, en V6:a med kompressor på 333hk plus en elmotor och vips så ger den 416hk och 590nm. 0-100km/h averkar den på 5.5 sekunder och med en begränsad toppfart till 270km/h. Förbrukningen då? Den landar på löjliga 0.31 liter/mil med fulladdade batterier.

När Ziptuning kontaktas och en kund lämnar in sin Porsche Panamera 3.0 E-hybrid händer det grejer. Förutom att Zip besitter god kunskap om Porsche så har dom även god förståelse för hybrid motorer. När National Geographic och programmet "Supercar Megabuild" tog sig an just en Porsche Panamera 3.0 E-hybrid kontaktade dom Ziptuning i Belgien för experthjälp. Efter att bilen körts på rullande landsväg och väsentlig data loggats tog teknikerna fram en kalibrering för både elmotorn och bensinmotorn. Mer konstant vridmoment över hela registret och bättre gasrespons gav fantastiska 482hk och 723nm i vrid, detta till trots att elmotorerna inte var fulladdade! 5 sekunder blankt till hundra och en toppfart på 290km/h + utlovas! Se gärna youtube klippet nedan från programmet vad Ralph och Ranen tyckte om Porschen.

Läs hela inlägget »

Då jag är helt galet intresserad av motorer och fordon i allmänhet tänkte jag lägga ut några filmklipp från youtube som jag verkligen gillar! Titta och gilla gärna klippen, dela dom på dina sociala medier. Vill du kommentera något kladda ner några ord här nedanför.

Läs hela inlägget »
KessV2 OBD interface KessV2 OBD interface

Tycker du det verkar intressant med chiptrimning / motoroptimering? Vill du börja jobba med det och undrar du vart du ska börja?
Mitt tips är att läsa på lite om ämnet, som tur är bloggar vi om allt som rör motoroptimering så klicka på "bloggen" här uppe och läs!
Vad behöver du för att starta och hur når du dina kunder?
Ok, det första du behöver är verktygen som kommunicerar med fordonen. Ett bra instegsverktyg är KessV2 OBD från Alientech eller CMD från Flashtec som även det kommunicerar via OBD. CMD verktyget kan även utökas så det klarar boot, tricore, bdm läsning  till en dock saftig kostnad. Mer om dom olika tillvägagångsätten finns beskrivet här i tidigare inlägg på bloggen. Teknikerna på Ziptuning har genom åren byggt upp en gedigen verktygspark och innehar dom flesta verktygen från dom största tillverkarna. Men för dig som nybörjare rekomenderar dom på ZiP att du startar med CMD verktyget med stöd för OBD som f.n kostar ca 18500kr plus moms och frakt. Blir du snabbt varm i kläderna eller känner att du vill kompletera med ett verktyg som klarar boot,bdm,tricore osv så rekomenderas Alientechs KTAG där finns en del olika varianter och tillbehör från ca 15000kr plus moms.  Vill man ha alla protokoll för motorcykel, traktor, lastbil etc så kan prislappen sluta på 100.000kr. Förutom själva verktyget / interfacet behöver man en bra felsökningsutrustning där du via OBD kopplar upp dig mot fordonet och ser över registrerade fel och beroende på utrustning även möjlighet att göra logfiler på vissa parametrar som laddtryck, bränsle, lambdavärde m.m. Priserna startar från så lågt som 1000kr med dom billigare verktygen är sällan bra! Räkna med att spendera minst mellan 5-10.000kr på en bra utrustning. Bli inte förvånad om du ser priser på över 50.000kr för felsökning/diagnosutrustning som är mer modellanpassad. Du behöver även en laptop, batteriladdare (ZiP rekomenderar CTEK) och en internetuppkoppling. Ziptuning erbjuder sina återförsäljare allt detta i ett paketpris tillsammans med en "backdoor" lösning där man laddar upp och ner sina filer, kommunicerar med kunder och har tillgång till en generös databas av effektangivelser och dynoresultat. Alla förfrågningar som görs till resp återförsäljare samlas i denna "backdoor" lösning. ZiPtuning erbjuder även en hel del reklammaterial i form av dekaler, t-shirts m.m. När du som nybliven återförsäljare investerat i all utrustning och vill komma igång hjälper Zip´s support dig med att nå dina potentiella kunder genom annonsering och direktmarknadsföring. Finns behovet för handledning kan personal från Ziptuning besöka din verkstad och erbjuda en dagskurs. Dom tillhandahåller även online support via SKYPE.
Ziptunings tekniker har alla utbildning inom området och studerar på löpande basis för att hålla sig uppdaterade inom allt som rör motoroptimering. Ziptuning arbetar endast med licensierade original verktyg från dom ledande aktörerna på marknaden.
Tycker du det verkar intressant och vill veta mer om kostnader per fil och hur fort du kan komma igång? kontakta en representat i Sverige på infosnabelaziptuning.se (snabela = @) eller direkt på mobil 070-7902629 så hjälper dom dig att komma igång!

Ziptuning Sverige hälsar att dom gärna ser nya företagare från södra Sverige som är intresserad att bli en i gänget!

/ Janne

Läs hela inlägget »

Vi skippar kuriosa snacket om hur länge Porsche turbo varit herre på täppan, det vet vi alla redan. Men vill ni läsa mer rekomenderar jag reportaget i Teknikens Värld. 991 Turbo och Turbo S är 2 st fantastiska bilar, den första levererar 520hk/660nm och den värre "S" lämnar 560hk/700nm. Redan med steg 1 kliver den "vanliga" turbon (om man nu kan kalla en Porsche turbo för vanlig dvs) förbi med kraftiga 602hk/803nm. För den som vågar så lovas 0-100km/h UNDER 3 sek! Turbo S får samma effekt topp som sin lillebror efter Ziptuning´s optimering. Viktigt att komma ihåg påpekar teknikern på Zip som vi pratar med, Vi försöker inte maxa effektuttaget utan vi har hittat en balanserad kalibrering där motorn mår bra och växellådan fortfarande är driftsäker. Av tidigare erfarenheter så har det visat sig att dubbelkopplingslådorna inte tycker om för mycket effekt, dom blir helt enkelt oroliga och risken för haveri är för stor. Så Steg 2 till samtliga modeller ökar endast + - 20hk/25nm till med ett sportavgassystem (katalysatorn kvar) ca 620hk/830nm.

Läs hela inlägget »

Performancebox eller Driftbox är dom mest använda produkterna från Racelogic som används av många större motormagasin och olika testkanaler samt trimfirmor som Ziptuning. Vad är en Performancebox då? PerformanceBox är en GPS-baserad prestandamätare som gör det möjligt att mäta G-krafter , hastighet , varv och mellantider , 0-60 , 0-100 , bromssträcka och mycket mer.  Den nya "Predictive Lap Timing" funktionen plockar det bästa ur varje varv och ger dig omedelbar feedback på din körning och hjälper dig att hitta värdefulla förbättringar i dina tider . Alla parametrar är inloggad på ett SD -minneskort tio gånger per sekund för senare granskning och jämförelse . PerformanceBox innehåller en integrerad antenn , är kompakt och mycket lätt att installera . Performanceboxen kommer med en del olika verktyg därav b.la Performance box tools där man kan analysera den körda datan i efterhand och väldigt precis få fram tider som t.ex 100-200km/h, man kan även få en indikation om det varit hjulspinn (G-kraften avtar under det ögonblicket) och om man kört i med eller motlut, så fuska går ej! Enheten från Racelogic används dagligen av teknikerna på Ziptuning som mäter t.ex 0-100km/h före och efter en motoroptimering och är det verktyg som verifierat mest rekord i världen (tror jag)

En ganska intressant intervall som det pratas mycket om i sportbils sammanhang är 60-130mph vilket är likvärdigt det europeiska 100-200km/h (97-209 km/h för att vara mer precis)

Kolla in filmen nedan, en galen Nissan GTR som gör intervallen ovan på 2,28sek!! (och även 0-235km/h på 5,12sek)

 

En vy från Circuit Tools
En vy från Performance Tools
En vy från Performance Tools
Läs hela inlägget »
Skeptismen är mötts förut, utförs det inte som man alltid gjort går det inte. Står man inte på en bromsbänk med rullar gills det inte. Jag börjar med att skriva i fet stil okunskap.

Hur fungerar en dyno igentligen? En utförlig beskrivning om Dynamometern hittar du på Wikipedia.

ZiPtuning har köpt in 2st portabla dyno´s till Sverige och jag har fått en genomgång hur dom fungerar.

Dynomet´s portabla dynamometer eller bromsbänk som det i folkmun kallas är en Inertia dyno (baserad på Newton´s andra lag F=Ma) och den använder en konstant vikt som referens. Detta är alltså fysikens lagar som bestämmer och vad du än applicerar den på så blir alltid resultatet detsamma om det ges samma förutsättningar. I Dynomet´s fall är motorn kraften dvs Force = F, fordonet är vikten =M och accelerationen =A. Vad man behöver veta från varje fordon vid varje testtillfälle är den totala vikten av fordonet och samtliga förare vid testtillfället, samt hjulets omkrets. Precis som på en stationär dynamometer/bromsbänk där programvaran vet rullens omkrets och dess vikt och kalkulerar hästkrafter och vridmoment beroende på hur snabbt rullen kan accelerera. Fördelen med en stationär bromsbänk är att en broms kan appliceras och rullen kan "låsas" på olika varvtal, något som är ovärderligt eller rättare sagt absolut nödvändigt vid utveckling av en programvara. Dynomet´s utrustning är avsedd för effektmätning vid t.ex motoroptimering, där man mäter fordonets original effekt och effekten efter optimering. Dynomet använder barometertryck och temperaturkompensering, så om samma vägsträcka används, samma fordonsvikt och hjuldiameter kommer resultatet bli mycket exakt. Precis som en stationär dynamometer, FAKTA

Vad är fördelen med Dynomet och att utföra effektmätningen på väg?

Kylning (en stationär dynamometer skulle kräva en ENORM fläkt för att simulera verkliga förhållanden likt den vi upplever på vägen)
Vägen är platt, däcket har maximalt grepp
Alla fordon kan effektmätas utan strul med hjulsensorer e.t.c.
Priset Dynomet´s portabla utrustning kostar en bråkdel av en en stationär
Utrymme Utrustningen får plats i en smidig väska och är portabel

Teknikerna på Ziptuning lovade att fota och filma när dom använder utrustningen i sitt dagliga arbete och skicka hit till bloggen för publicering!

// Janne

 
Läs hela inlägget »
För en tid sedan släppte Cobra Sport sin serie av eftermarknadssystem till den senaste versionen av Ford Focus RS Mk3. Teamet bakom Cobra Sport var väldigt mån att få in en bil till verkstaden så fort det bara gick, och inte långt efter bilen hade sin lansering fanns den nya Cobra serien av rostfria system tillgänglig till mk3:an. Systemet låter mycket grövre och ger en aggressiv ton uppe på varven tillsammans med "poppande" och "sprakande" effekter när man släpper av på gasen. Med en 2.3L EcoBoost motor på 350hk och fyrhjulsdrift är Forden riktigt snabb! Ca 2,5-3kilo viktbesparande är det nya avgassystemet jämfört mot original och har ca +20db högre ljudnivå än det bilen levereras med. Avgassystemet finns med och utan ventiler likt original, den som älskar ljudet väljer systemet utan ventiler för konstant krispigt ljud.  Dubbla 4,5" ändrör ser riktigt fett ut på en redan aggresiv bakdel.

Kombinerar man Cobra Sport´s fullflödessystem med en motoroptimering från Ziptuning kan man förvänta sig 385-400hk och ca 550nm i vridmoment beroende på vilken programvara man väljer.

För er med nya Ford Focus RS Mk3 2016 och framåt...enjoy!!
Läs hela inlägget »
VW Golf R32 Mk5 2006 - Steg 2 optimerad av Ziptuning VW Golf R32 Mk5 2006 - Steg 2 optimerad av Ziptuning

En katt bland hermelinerna, eller iaf en VW Golf R32 MK5 av 2006 år´s modell.  Byggd på PQ35 plattformen enl VW språk. Som standard kommer den med en V6:a på 3,2 liter, 250hk och 320nm samt haldex fyrhjulsdrift. Den accelererar 0-100km/h på 6.3 sek (uppmätt med Racelogic Pbox). En mycket trevlig bil som upplevs sportig och kvick på gasen. Ägaren till bilen var sugen på mer effekt så han kontaktade Ziptuning för att se vad som gick att göra. Efter en del konsultation och egna initiativ beställde kunden ett helsystem från Scorpion Exhaust och ett luftfilterkit från AFE som monterades, kort därefter lämnade han in bilen till teknikerna på Ziptuning för en steg 2 optimering. Det första som görs är en provkörning för att se bilen beter sig och att allt känns schysst. Sedan görs en komplett diagnos av systemet för att upptäcka ev "dolda" fel. Den här gången varnade OBD systemet endast för P0430 - 001 - Efficiency Below Threshold och P0420 - 001 - Efficiency Below Threshold, detta som en följ av sportavgassystemet som monterades. Det flödar helt enkelt för bra för vad styrsystemet förväntar sig. Vid montering av fullflödes sportavgassystem krävs det som oftast att man "stänger av" dom bakre lambdasonderna för att inte trigga felkoder i OBD systemet vilket skulle leda till en 2:a på besiktningen. Därefter kör en tekniker bilen ca 25-30min och loggar data som kommer ligga som grund till optimeringen som bilen kommer få. Bränsleblandning, tändning, luftmängd m.m är en del av några parametrar man tittar på. Det märks direkt att motorn blivit effektivare med avgassystemet och luftfilterkittet då den försöker adaptera för mer bränsle, den går alltså lite snålare än den troligen gjorde som 100% original. Styrboxen plockas ur bilen och sätts upp i en fixtur där den kopplas upp med "boot mode" och läses ur. Samtliga minnen läses ur för en fullständig backup. En tekniker tittar på datan som lästs ur och på loggfilen, teknikern tittar även på kalibreringar som sparast från tidigare steg2 projekt och lägger därefter en fin grund i den nya trimfilen. Styrboxen tankas med den nya programvaran och monteras i omvänd ordning tillbaka i bilen igen. Det är åter dags att köra ytterligare ca 20min och logga samma data som tidigare för att verifiera ändringarna. Teknikern göra flera start och stopp under tiden för att uppdatera styrboxen med adaptioner som bilen själv samlar in medans den körs. Förutom att bilen drar hårdare på varven och svarar bättre på gasen så talar loggen om att på vissa ställen plockar den upp 4 grader tändning och på toppen ca 3 grader. Bränsleblandningen är stabilare och vi kan även se att vridmomentet beräknats till +38nm enl ECU´n. Detta till trots att bilen körs på 95 oktan vilken den inte rekomenderas göra fortsättningsvis. Med en bättre bränslekvalitet (min 98 oktan) kommer systemet adaptera mer tändning och lägga på bränsle över hela registret vilket leder till mer effekt. 

Ytterligare förbättringar skulle vara möjliga att göra men kräver mer tid för loggning och analys vilket skulle påverka prisbilden en hel del. Även om vi bara pratar "någon" hästkraft till så vill en del kunder få ut det absolut sista!

Teknikern på Ziptuning säger avslutningsvis att bilen känns "rappare" och upplevs väldigt busig på kurviga vägar, effekten är inte verifierad på en bromsbänk med uppskattas endå till ca +280 hk och +360 nm baserat på tändningsgrad, luftmängd och bränslemängd. Sprinten 0-100km/h går på 5.9 sek. En bra balanserad optimering lämnar Ziptunings datorer och fortsätter sitt liv i en mycket trevlig bil.

Fler projekt kommer upp med tiden

/ Janne


 

Läs hela inlägget »
EDC17CP14 styrbox från Audi A6 EDC17CP14 styrbox från Audi A6

Motoroptimering eller chiptrimning, chipstrim är igentligen samma sak i folkmun, i min mening har ordet "Motoroptimering" växt fram med tiden. När man optimerar ett fordon har man för avsikt att öka prestandan, hästkrafter och vridmoment men även bränsleförbrukning. Teknikerna på Ziptuning berättar hur tekniken har utvecklats och att just "trimning av chip"  inte är lika vanligt idag, att löda chip och installera s.k bryggor för att kunna skifta mellan olika chip är så gott som förbi. I dag läser och skriver man programvaran vanligast via OBD (on board diagnostic) Direkt via BDM (background debug mode) porten på styrboxen dvs en direktingång till minnena eller BOOT där man kopplar in sig på styrboxens kontakter, så som den sitter i bilen plus ett stift kopplat till en boot punkt för att få acsess till programvaran. På bilden ovan är det en variant av BDM och BOOT för att komma in i systemet och programvaran. När man tagit kontakt med styrboxen och laddat ur programvaran ser en tekniker över filen och jämför den med en tidigare kalibrering av samma motor och fordonstyp som utvecklats i en kontrollerad miljö där bland annat en dynamomter sk bromsbänk använts för att verifiera det man ändrat. Teknikerna på Ziptuning använder en editor från WinOLS för att se och modifiera programkoden Detta är normalfallet för en "Steg 1" programvara. En balanserad och driftsäker kalibrering för mer körbarhet, register och gasrespons. När man utvecklar Steg 2 och 3 programvaror kräver det mer av teknikern, mer utrustning och mer annalyser och loggning måste göras för att säkerhetställa att programvaran är så säker som den kan bli, men endå kraftfull och i balans med hårdvaran som installerats. Avgassystem, luftfilter, intercooler är dom första uppgraderingarna för en steg 2 och 3 programvara. Teknikerna använder sig av "map packs" antingen "super map packs" eller "limited map pack" för att hitta vart funktioner/mappen för bränsleblandning finns, laddtryck eller momentbegränsingar. Limited map packs innehåller oftast det man som teknikern behöver för utveckling av steg 1-3 programvaror. En limited map pack kan innehålla 200 olika mappar medans en super map pack har över 10.000 st. I en super map pack (om man vill med limited också) använder man sig av en "Funktionsrahmen" ett dokument som tagits fram när styrsystemet ursprungligen utvecklats av t.e.x BOSCH. Det kräver kunskap och förståelse för att hantera dessa system och för att bli riktigt duktig deltar teknikerna på Ziptuning kontinuerligt på kurser och utbildningar främst i Italien, och England. En gemsam sak för alla programvaror är "kontrullsumman" eller checksum på engelska som måste appliceras och korrigeras för att verifiera att datan är korrekt och inga fel smygit sig med in i koden.  Ok, nu blev det lite väl ingående men har du lämnat in bilen för optimering och det tar 5min att trimma den har du troligtvis råkat utför en "copy & paste" firma som använder sig av andras utveckling och glider på en räkmacka. Därav mitt lite mer ingående utlägg om hur pass mkt kunskap det krävs för att utföra detta korrekt och säkert. Det finns många duktiga trimfirmor runtom i världen, i sverige också för den delen. Men det finns lika många eller kanske dubbelt så många som inte är hälften så seriösa och s.k copy & paste företag. Det som är tryggt med Ziptuning är att dom har en fysisk uvecklingplats eller rättare sagt 3! Holland, Belgien och Paris där samtliga har dynamomters och avancerad loggningsutrustning för ständig nyutveckling. Här i Sverige finns det även tekniker och återförsäljare med god kunskap och förståelse om motoroptimering. Helheten känns väldigt seriöst.

Jag avslutar denna blogg med ett gott ord!

"A cheap jobb isnt great, and a great job isnt cheap"

/ Janne


 

En klassisk Eeprom på ett kretskort
En klassisk Eeprom på ett kretskort
OBD uttaget under instrumentpanelen på en VW Golf GTI
OBD uttaget under instrumentpanelen på en VW Golf GTI
Läs hela inlägget »

Med sitt relativt blyga utseende och moderata prestanda gör tyvärr inte nya 114i (102hk/180nm) mycket väsen av sig i standard utförande. En kund till Ziptuning blev snabbt medveten om detta och bestämde sig att lämna in bilen för en motoroptimering, vi följde med och bevittnade händelseförloppet. Efter en genomgång av bilen och kontroll av dom viktigaste parametrarna så var det dags att få smaka på lite magi. Teknikerna på Ziptuning kopplade upp sig med sin utrustning direkt mot styrboxen, bilen kommer nämligen skyddad från Bmw dvs det går inte att optimera programvaran över OBD (onboard diagnostic) uttaget som man normalt ofta gör. Det kräver sina kunskaper och att man har tungan rätt i mun, man vill inte misslyckas en sådan här gång.
Datorn och utrustningen står och blinkar och en rad olika "adresser" i styrboxen kalibreras i realtid, det tar ca 25min. Så, klart säger teknikern och tittar på oss med ett brett leende. Nu ska allt göras i omvänd ordning men teknikern poängterar att vi testar styrboxen först innan den återsluts med en svart gegga som håller fukt och väta borta. Sagt och gjort, bilen startar och allt ser ut att fungera som det ska. Efter en stunds återställande av div plastdetaljer och kåpor för att installera styrboxen är vi redo att få en åktur i den smidiga 1-serien. Det vi inte berättat tidigare är att den lille beskedliga Bmw´n med hjälp av Ziptuning får galna 222hk och 313nm i vridmoment i motorn, alltså en ökning med 120hk och 133nm. Så, hur känns det? Bilen är lika lugn och sansad som vanligt och inget speciellt märks när vi får åka med ut på vägen. Men så fort teknikern fäller gaspedalen märker vi den enorma skillnaden, herregud! Alltså 102hk original och nu 222hk, jag kan lova att det känns i magen och i benen. Den svarar helt annorlunda mellan växlarna och man kan verkligen känna laddtrycket byggas upp direkt. DCS lampan blinkar konstant (Dynamic stability controll) dvs antispin och teknikern lovar att kraften blir ännu påtagligare med den urkopplad. Men eftersom det är en kunds bil låter vi den vara inkopplad.

Summa sumarum, har du en Bmw 114i av modell F bör du genast vända dig till Ziptuning för en motoroptimering. Wow!

/ Janne.

Läs hela inlägget »

På 1980-talet vann dåtidens S1:a Sanremo-rallyt som Walter Rörhl körde, närmare bestämt 1985. S1:an har alltid varit en ikon och efter 25-år dök det upp spionbilder på nätet att just en S1:a skulle sättas i produktion, ja inte lika galen och extrem som då, men sportig och betydligt kompaktare.

Hur som helst, Ziptuning var inte sen att sätta klorna i den lilla räsern från Brussels. 231hk och 370nm och med en toppfart begränsad till 250km/h var utgångsläget. Med en vikt på 1415kg och 4-hjulsdrift går den riktigt bra redan som standard, upplevs aningen laggig och lite seg på gaspedalen.  Det fina med bilar från VAG concernen är att CMD Flashtech, en verktyg/interface tillverkare och utvecklare i Schweitz tagit fram protokoll som kommunicerar via OBD uttaget i bilen och därför behöver inte teknikerna på Ziptuning plocka ur styrboxen och öppna den. Dom kopplar snabbt upp sig mot styrboxen i bilen och läser ut original proramvaran. Eftersom Ziptuning redan 2013 utvecklade programvaran i en kontrollerad miljö finns loggfiler och otaliga körningar i bromsbänk (dynamometer) sparade. 
Så att kalibrera original programvaran korrekt är inte tidskrävande så som vid utveckling. Teknikerna på Zip berättar att dom modifierar ca fyrtio (40) olika adresser i styrsystemet och det innefattar temperaturer, momentbegränsingar, max vridmoment, lamdavärden, bränsle och laddtryck för att nämna några. Ja det är riktigt avancerat om vi bryter ner det på varje enskild korrigering. Jag tänkte blogga om "chiptrimning" i sin helhet och djupare en annan gång, men det är riktigt intressant för oss tekniknördar. Så vad händer med S1:an efter Ziptunings modifiering? Bromsbänken säger efter 3 "pulls" att hästkrafterna ökats från 231hk till 302hk, alltså 71 vilda hästar mer! Vridmomentet då? Från 370nm till 443nm ger en likvärdig ökning med 73nm. Jag kan inte låta bli att skratta för mig själv, eller fnissa är väll mer korrekt. Prestandan alltså, 302hk/443nm på 1415kg i en så pass liten bil ger enl Ziptuningen en acceleration mellan 0-100km/h på 5.4 sek (standard 5.8 sek) och en toppfart på hela 285km/h för den som törs, och på autobahn såklart. Vi är dessvärre i mitt tycke begränsad till 120km/h i Sverige.

Är du inte övertygad redan nu att din Audi S1 saknar lite knuff tycker jag du ska prata med Ziptuning och boka in en provperiod med den nya prestandan under högerfoten.

www.ziptuning.se

/ Janne

Läs hela inlägget »