2016 > 11

Den lilla busiga Forden med märket "ST" av Gen7 är inget man skämtar bort vid korvmojen. 100hk per liter var förr i tiden något man pratade om. ST 180´n har 114hk/liter standard (1,6 liter). Tar du det i beaktning att bilen endast väger ca 1250kg förstår du att den rör på sig bra! Men Ziptunings steg 1 programvara flyttas effektkurvan upp med följande: 215hk/313nm och en teoretisk toppfart om 230km/h. 0-100km/h sprinten kapas med 0,5 sekunder. Går man sedan in på steg 2 behöver vi byta ut avgassystemet och det bästa alternativet med  hänsyn till kvalitet och pris är det som vanligt Cobra Sport som gäller. 3" turboback systemet finns i en rad olika varianter men den populäraste kostar ca 12.500kr.  Förutom ett hårresande ljud så ökas effekten till 235hk/330nm dvs ca 20hk/20nm utöver steg 1. Ytterligare steg för mer uthålighet är att byta intercooler och uppgradera oljekyl. Max effekten utan att byta turboaggregat ligger på nånonstans runt 245-250hk.  Är du sugen på mer prestanda i din Ford Fiesta ST 180 kontaktar du Ziptuning på www.ziptuning.se eller direkt på 070-7902629

Cobra sports sortiment för Ford Fiesta ST180 hittar du på: http://cobrasport.com/index.php/cobra-sport-exhaust/ford/fiesta/mk7-st180.html 

Mvh

Janne

Läs hela inlägget »

Äger du en VAG bil med DSG växellåda? Härligt, det finns en rad funktioner och parametrar i elektroniken som kan uppdateras och som är nödvändiga för att få ut max av din motoroptimering. Det viktigaste är att få kontroll på momentbegränsningarna, du vill inte ha konflikter mellan motorns styrdon och växellådådans. Från fabrik är ett visst max vridmoment satt för att skydda och begränsa växellådans prestanda. Växlingstider dvs hur fort lådan reagerar från att du manuellt växlar eller kör i drive och accelererar. Hur lådan beter sig vid acceleration i manuellt läge kan justeras, vid upp och ned växlingar, automatisk kickdown kan programeras bort. Teknikerna på Ziptuning har full kontroll över DSG lådans olika funktioner och skräddarsyr utefter kundens önskemål och behov. En DSG optimering från ZiP ökar ditt fordons prestanda och ger dig betydligt mer körglädje. Jag kommer lägga in lite klipp från Youtube som referens där ni kan se skillnader mellan std programvara och en optimerad dito.

Med DSG optimering, uppgraderad motorprogramvara och ett sportavgassystem från Cobra sport får du en helt annan vild och underbar karaktär på ditt VAG fordon.

Besök www.ziptuning.se och gör din förfrågan på en DSG optimering till din VW, Skoda, Audi, Seat och skriv JANNE som kommentar för ett fin fint pris!

Mvh

Janne
 

Läs hela inlägget »

Äger du en E-klass Mercedes 2009-2015? Är du som alla andra och tycker att effekten från fabrik kunde vara lite trevligare? Bra då skippar vi snacket och går in på hårda fakta direkt! E200 med 136hk original kan Ziptuning optimera till 202hk/463nm en ökning om 66hk/103nm både toppfart och acceleration ökas markant. Har du E220 med 163hk org klämmer Zip ut 223hk/503nm med en 0-100km/h tid på 7.6 sekunder! E250 får ytterligare effekt men har redan 204hk original så ökningen blir "endast"232hk/563nm, toppfarten uppges till 255km/h och 0-100km/h på 6,5 sek. Mest imponerande är dock storebror som stoltserar med en V6:a under huven, när ziptuning ser över styrdonet och kalibrerar mjukvaran tittar 302hk/703nm fram. Toppfarten uppges till 270km/h och accelerationen 0-100km/h averkas på 5 sekunder blankt. Jag måste säga att Mercedes imponerat motormässigt på W212 modellen och det ska bli kul att se vad Ziptuning kan erbjuda till W213 modellerna när programvarorna är färdigutvecklade.

Mercedes Benz E220 136hk motoroptimering steg 1 - Zip 202hk/463nm
Mercedes Benz E220 163hk motoroptimering steg 1 - Zip 223hk/502nm
Mercedes Benz E250 204hk motoroptimering steg1 - Zip 232hk/563nm
Mercedes Benz E350 258hk motoroptimering steg 1 - Zip 302hk/703nm

Besök gärna www.ziptuning.se för att få priser och mer information och givetvis möjlighet att boka in din Mercedes för en optimering hos Ziptuning.

Mvh

Jan
 

Läs hela inlägget »

Jag antar att du besöker denna sida/blogg för att du är intresserad av motoroptimering eller chiptrimning som det länge kallats. ZIPTUNING är grundat i Holland, där finns det 2st utvecklingsanläggningar med avancerad utrustning för diagnostisering och effektmätning. I Houten har dom förutom en komplett anläggning för fordonsdiagnos även det senaste inom dynamometers (bromsbänk) Dynostar W4X är glassyren på kakan enligt Dynostar själva och kan mäta 1360hk och över 4500nm i vridmoment. Kostnad? Ja ca 1 miljon kronor. Zip tar sina kunder på största allvar och lämnar ingenting åt slumpen, därför investeras det i den senaste tekniken och utrustningen för att hantera dom senaste bilarna på marknaden. Teknikerna sitter uppkopplade mellan 0700-1900 Måndag till Fredag och ca 0900-1700 Lördagar. Genom ZIP´s servrar passerar över 1000 filer i månaden, alltså 1.000 fordon! Det är 12.000 fordon varje år som uppgraderas med mjukvara från Ziptuning. Ni kanske förstår magnituden av hur mycket jobb dom utför.

Zip har även en stor anläggning i Belgien där mycket av utvecklingen sker och har sedan ett par år tillbaka en AWD30 dynamometer från Superflow. Titta gärna in Youtube klippet där National Geographics svängde in för ett besök. Det hittar du här: Supercar Megabuild Porsche Panamera

Ziptuning jobbar med alla dom största verktygstillverkarna när det gäller hantering av programeringen som t.ex. Alientech, Flashtec, Magic Motorsport, Dimsport, Freiling Racing, Byteshooter och dom har givetvis MASTER verktygen för att kunna stödja alla underleverantörer som t.ex. dom Svenska återförsäljarna.

Zip satsar f.n. stort i USA och finns sedan länge i dom flesta land i Europa och en del i Asien.

Ziptuning Sverige jobbar väldigt nära teknikerna och utvecklarna på huvudkontoret i Holland, Många nya Volvo och en hel del SAAB har utvecklats med hjälp av tekniker här hemma.

Så du som kund kan vara absolut säker att du får det bästa när du väljer en motoroptimering från Ziptuning. 

För tekniska frågor om motoroptimering kan du ringa 070 790 26 29 så svarar en tekniker på Ziptuning i Sverige på dina frågor.

Några websidor du kan besöka:

www.ziptuning.se
www.ziptuning.com
www.ziptuning.nl
www.ziptuning.eu
www.youtube.com/user/ZiptuningTv


Mvh

Janne

loading...
Läs hela inlägget »
Volvo V60 Cross Country D4 AWD Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Vi bor i Sverige, det är kallt och det är varierande natur och terräng. V60 Cross Country AWD D4 känns som den perfekta bilen för vårat klimat helt enkelt. Den höjda markfrigången om 6,5 centimer utmärker sig väl och ägarna rapporterar en mer överskådlig vy från förarplatsen, i en som vanligt majestätisk skön stol. Fyrhjulsdrift och 6 stegad automatlåda om 190hk och 420nm som standard är redan ok. Men teknikerna på Ziptuning bearbetar Bosch styrdonet med kalibreringar som är utvecklade för våra klimat. Det är inget extremt men mer körbart med bibehållen oem känsla, så som den skulle ha kommit från fabrik. Den nya effekten sticker iväg till 245hk/500nm och förbrukningen tas ner en smula. Vad kan du förvänta dig med en motoroptimering från Zip? Bättre gasrespons, bredare register och högre toppfart tillsammans med snabbare acceleration. Håller drivlinan? Absolut, Ziptuning säger att vid oförändrad normal körstil finns absolut ingen anledning till oro för att någonting ska gå sönder. Serva fordonet enl servicebok och njut av glädjen en riktig motoroptimering ger dig.

V60 Cross Country AWD D4 chiptrimning steg 1 245hk 500nm en ökning på 55hk och 80nm.

Gå in på www.ziptuning.se och boka din optimering redan idag!

Mvh

Janne

Läs hela inlägget »

Skoda hade inte det bästa ryktet eller den snyggaste designen när den funnits på marknaden några år. Åren har gått och mycket har hänt sedan dess. Titta bara på nya Octavian (5E) som lanserades 2013, riktigt snyggt frontparti och känns gedigen att köra. Beställer du en ny finns det en uppsjö av tillbehör och finesser att välja till! Dieselvärmare, dragkrok, 230v uttag, "dålig väg paket", adaptivt chassie, parkerings assistent, nyckelfritt system, lane assist, dimljus med kurvfunktion och...bla bla ja alldels för mycket att välja på! 8 olika motoralternativ men jag har valt att skriva om 150hk diesel varianten på 2 liter. Skoda uppger 150hk och 340nm mellan 1750-3000rpm med en förbrukning på 0,44 liter/mil vid blandad körning! Det är en Euro 6 klassad motor så skatten är troligen under 2000kr/år vilket gör ägandet riktigt billigt. Många Skoda ägare har tids nog kontaktat Ziptuning för en motoroptimering eller chiptrimning om du nu vill kalla det för det. Det fina med moderna VAG bilar som Skoda är en utav, är att verktygstillverkaren CMD som teknikerna på Zip använder har utvecklat protokoll som snabbt läser ut information om mjukvaran i fordonet och ger dom tillgång till alla parametrar som original styrdonet använder sig av. Ziptuning har utvecklat en kalibrering för motortypen som inte bara ökar effekten men oxå skapar körglädje. Ist för att som original ha ett effektivt register upp till 3000rpm breddar teknikerna på Zip det till ca 4000rpm. 

Med Ziptunings motoroptimering för Skoda Octavia 2.0 TDI 150hk ökar effekten med 47hk och 93nm i vridmoment. För den snabbtänkte ger det Skodan 197hk och 413nm med ett brett och starkt register.

Äger du en Skoda från 2013 tycker jag du skall kontakta Ziptuning i Sverige och boka in en tid för mer kördglädje, säkrare omkörningsegenskaper. 

Ziptunings hemsida hittar du här

Välj din trimleverantör med omsorg, gott rykte och dokumenterad kunskap!

Mvh
Janne

Läs hela inlägget »

Vi har skrivit mycket om traditionella bilar på bloggen och en bil som är omtalad men som vi inte nämnt är Bmw´s hybrid i8, framtidens sportbil. Den drivs av en elmotor på främre axeln som ger 131hk och 250nm tillsammans med en 3-cylindrig bensin turbo motor bak som ger 231hk och 320nm i vrid. Tillsammans ger dom 362hk och 570nm, direkt från fabrik.  Bmw upger att den endast förbrukar 0.21 liter/mil men det är en sanning med modifikation och med en uppgiven snittfart på 33km/h. Mer verklighet är ca 0.5 liter/mil och det är verkligen inte fy skam för en sportbil som trots allt i8:an räknas som. En rolig bil kan bli ännu roligare, för just busfaktorn saknar den enligt flertalet testförare. Ziptuning uppdaterar den 3-cylindriga motorns original styrsystem och tillsammans med elmotorn spottar den ut 398hk och 650nm i vrid, det ger i8:an tillräckligt mycket mer för att den ska kunna slänga ut rumpan vid aktiv och busig körning. 0-100km/h uppges gå på 4,1 sekunder när bakdäcken greppar...

Har du lagt ut 1,2 miljoner på att köpa bilen så känns 7900:- som jordnötter i jämförelse!
Kontakta ziptuning på www.ziptuning.se  för att boka in din Bmw i8 för en motoroptimering

/ Janne

Läs hela inlägget »
Audi TT RS 340hk Audi TT RS 340hk

Frisör/pizza räser har nog många TT ägare fått sina bilar kallade för. Men när Audi lanserade TT´n med den 5-cylindriga motorn blev det knäpptyst! 340hk/450nm tar fris...Jag menar TT´n intervallen  0-100 på 4.6 sekunder (manuell), toppfarten är begränsad till 250km/h. Det är alltså inte för inte motorn vunnit pris för bästa motor 6 år i rad!

Ziptuning ger Audi TT RS modellen hela 413hk och 598nm i max vridmoment och det är över ett riktigt brett register, från 1600 till 5000rpm.
Toppfarten är satt till 270km/h och 0-100km/h går på 4.1 sek.
För den som vill gå bananas samarbetar ZIP med APR och kan erbjuda uppgraderad hårdvara för över S E X H U N D R A hästkrafter  (600)

För att få en prisuppgift och veta mer precis vad som görs med din TT, kontakta Ziptuning på www.ziptuning.se eller direkt på 070-7902629

 

Läs hela inlägget »

Äger du en Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD från 2014 med 250hk motorn vill vi bara lyfta på hatten och säga grattis! Förutom att bilen är gudomlig att köra och åka i så är den faktist förhållandevis bränslesnål och mycket detta tack vare sin 8-stegade låda. Igentligen är den inte "ny" men snarare faceliftad. Ziptuning uppgraderar mjukvaran i original styrboxen med kalibreringar utvecklade på en AWD30 dyno och som är testad i alla förhållanden och väder. Från 250hk till 290hk och 640nm flyttas den 2,5 ton tunga bilen 0-100 på 7,2 sekunder och responsen från turboaggregatet är något helt annat. Som vi tidigare påpekat är max hk endast en siffra och det som gör fordonet "snabb" är medeleffekten, där vi har högst medeleffekt över ett brett register. 

Alla vill ha mer effekt, det är så enkelt!

Mer effekt, säkrare omkörningar och körglädje är en biprodukt av Zip´s tjänster.

Besök gärna www.ziptuning.se för mer information om din Jeep.

/ Janne

Läs hela inlägget »

Är du en stolt ägare av senaste modellen VW Polo GTI 1.8 TSI? Redan med 192hk och 250nm är den lilla Polon snabb och mycket detta tack vare sin låga tjänstevikt om endast 1280kg. Något åtminstonde jag uppskattar är den nya DSG 7 som med Ziptunings uppgradering blir betydligt snabbare och tål mer vridmoment. Även om växellådan tål över 500nm så tycker inte kopplingen om så mycket mer än 330-350nm om den skall hålla längre än 2 varv runt korvmojjen. Trots detta blir registret väldigt brett och max effekten vid steg 1 lämnar teknikerna på Ziptuning till max 230hk och 330nm. För dig som är mer våghalsig och funderar på ett kopplingsbyte tar Zip ut 260hk/375nm med steg 2, det kräver ett turboback system och Cobra Sport från England levererar kvalitet och ljud till ett oslagbart pris! Downpipen i rostfritt mäter 3" och resterande av systemet 2,5". Det rekomenderas även att byta luftfilter till ett insatsfilter från BMC när man går Steg 2 vägen. Bor du inte i närheten av en ZIP återförsäljare går det bra att beställa en handenhet och uppgradera programvaran själv. All information om mjukvaran och pris får du på www.ziptuning.se och vill du läsa mer om Cobra sport systemet tar du dig direkt till sidan här Cobra Sport.

/ Janne
 

Läs hela inlägget »

Volvos motorer är mycket populära att optimera, och oftast ser vi V70´n bland alla Volvo som bokas in hos oss säger teknikerna här hemma i Sverige på Ziptuning. Inte så konstigt då Volvo V70/XC70 är Sveriges mest köpta/sålda bil 2016. V70 har även en upsjö av olika motor alternativ från 1.6 liter diesel till det dubbla på 3.2 i bensin , även E85 (flexifuel) 2016 är dock sista året vi får se V70 rulla ut från fabrikerna. Den lilla 1,6 D2 diesel motorn som köpts in från PSA koncernen (Peugeot, Citroen) är en robust maskin som Ziptuning bekymmerslöst tar upp 27hk och 53nm utöver sina 115hk/270nm. Det ger bilen en mycket trevligare karaktär och säkrare omkörningar. Utöver D2 har vi D3,D4,D5 diesel även T4,T5,T6 som dock är bensinmotorer. En populär motor som sitter i många nya V70 från 2014 är D4:an med 2 liter och 181hk original den s.k.a Drive-e motorn. Teknikerna på Zip lovar  riktiga 240hk/485nm och känslan av en urstark motor med perfekt karaktär för tunga husvagns semestrar. Väljer man att gå på bensin motorerna och tex 2 liters turbomotorn på 203hk som standard tar ziptuning fram ytterligare 69hk och 103nm i vridmoment, samtidigt som den största T6 motorn på 304hk justeras upp till 330hk/500nm. Oavsett om du väljer bensin eller diesel så finns utrymme för mer körglädje och en sak man ska komma ihåg är att toppeffekt angiven är bara en siffra och berättar inte hela sanningen! Medeleffekten och ett högre vridmoment över hela registret är det som gör din bil snabbare, inte toppeffekten!

Vill ni veta vad Zip´s kunder tycker om sina optimerade volvo bilar besök deras facebook sida www.facebook.com/ziptuningsverige

Jonas som är ansvarig för  Ziptuning Sverige lovar glada nyheter för nya S90 inom snar framtid.

Vill du lämna in din Volvo V70 för en motoroptimering är Ziptuning det självklara valet!

www.ziptuning.se

Volvo for president!

/ Janne

Läs hela inlägget »

Ziptuning har trimmat dom flesta bilar på marknaden och det är få som är så roliga att köra som Audis quattro modeller., speciellt på vintern! Varför inte ta mellanmodellen Q3 med 184hk turbodiesel motor och dubbelkopplingslåda (s-tronic) Ziptuning optimerar 2 liters dieseln från 184hk/380nm till 222hk/443nm. Rolig bil från start blir en lekstuga. Koppla ur allt vad antisladd heter och växla lådan manuellt så har du en busig bil med bra respons som gärna gå på tvären. 
När vi ändå är inne på tyska premiumbilar så har Bmw en modell som heter X3 och erbjuder en rad olika motoralternativ men grabbarna på ZIP tycker lilla 1.6d är extra rolig att optimera då den från start endast har 116hk och 260nm i vridmoment. Växellådan går endast att välja i manuellt utförande så man får snällt skifta polett själv men vad gör det vid aktiv körning på vintertid? Bmw´n är lite krångligare att optimera och kräver att man demonterar styrboxen från fordonet och sätter det i en fixtur men en special adapter, men det är inga problem hos ziptuning och resultatet? från 116hk till 192hk och en vridmomentsökning från 260nm till 403nm ger den lilla fyrhjulsdrivna suv´n seriös prestanda och busfaktorn med alla säkerhets funktioner AV är riktigt hög!

Äger ni något av ovanstående fordon tycker jag att ni lyfter telefonen och ringer Ziptuning på 070 790 26 29 och bokar in en tid för mer körbarhet och en trevligare vinter.

/ Janne

 

Läs hela inlägget »