2019 > 05

Vill du mäta din prestanda före och efter optimering hos oss? Vi använder oss själva av en GPS baserad prestandamätare från Dragy Nordic. Mät 0-100km/h , 100-200km/h, 0-402m samt egna tidsintervaller extremt exakt. Man kan göra coola overlay videos och dela med sina kompisar, riktigt rolig och användbar samt enkel liten pryl. Kopplas ihop med din telefon! (Denna har jämförts med t.e.x Performancelogic / Racelogic / VBOX som många motormagasin kör sina tester med och dom är precis lika exakt)
I samarbete med DRAGY NORDIC erbjuder vi 300:- i rabatt när du uppger koden "ZIPTUNING" så in på deras webshop och beställ din egen Dragy!
http://dragynordic.com/
OBS! ENDAST 10st rabatteras och giltig till 30/6

Läs hela inlägget »

Troligtvis en av Sveriges mest sålda bil är Volvo XC60/XC70 och det är ganska lätt att förstå varför! Man åker skönt och framförallt tryggt.  Vi har utvecklat  programvaror  till Volvo så länge vi kan minnas från LH-Jetronic eran i början av 90-talet. Vi fokuserar här på modellerna med dieselmotor och fem cylindrar där cylindervolymen börjar redan vid 2 liter. 163hk/400nm är instegsmodellen för XC70´n och där Ziptuning varit med på utvecklingen sedan begynnelsen då vår utvecklingsanläggning i Belgien ligger ca 11km från Volvo´s  största fabrik i Ghent. (Där även Volvo 144 tillverkades mellan 68-74 för den intresserade)

Tillgång till Volvo´s nya bilar har gjort att vi kan vara marknadsledande men framförallt kunna investera tid i styrsystemens komplexa värld och arbeta fram säkra och högpresterande mjukvaror eller "optimeringar" som dom så fint kallas. Dom flesta av mjukvarorna vi erbjuder är utvecklade i vår superflow bromsbänk men även en handfull modeller i anläggningen i Holland där våra utvecklare huserar till vardags.  Ziptuning är noga med att inte lova för mycket, därför anger vi ett snitt i våra angivelser av uppmätt effekt och inte en specifik modell vid ett speciellt tillfälle.

Så vad kan ZIP erbjuda din XC60/XC70?

Volvo XC70 Steg 1:

2.0 D4 163hk/400nm - ZIP  185hk/480nm
2.0 D4 190hk/400nm - ZIP  240hk/480nm

2.4 D3 163hk/440nm - ZIP 242hk/497nm
2.4 D4 181hk/420nm - ZIP 244hk/499nm
2.4 D5 215hk/440nm - ZIP 245hk/500nm


Viktigt att komma ihåg som konsument när man jämför effektangivelser är vilken typ av bromsbänk som använts hos leverantören (om det ens har använts en) och vilken mätmetod resultatet baseras på. Med det sagt, ja det skiljer sig mellan olika bromsbänkar både upp och ner i effekt. Superflow som Ziptuning huvudsakligen använder sig av är en väldigt kostsam och exakt utrustning med hög repeterbarhet. 

Ziptuning kan även erbjuda en mer "anpassad" mjukvara s.k steg 1+ där mätvärden loggas för att se så motorn mår bra och att styrsystemet inte motarbetar dom ändringar som begärs. Har vi en för "pushad" mjukvara kan man som förare uppleva bilen som ojämn och ryckig där styrsystemet drar av och lägger på t.e.x tändning för att hålla temperaturer inom sina satta områden.
 

Boka in din Volvo för en prestandahöjande motoroptimering hos Ziptuning direkt på
070-7902629.

Vi finns i Sundsvall, Luleå, Eskilstuna, Örebro, Vänersborg, Vetlanda, Stockholm






 

Läs hela inlägget »

Du som läser detta inlägg är säkert en av dom som just kör den nyare Bmw 320´n med 184hk bensin motor. LCI (Facelift) modellen lanserades 2015 och förutom 2 liters motorn vi belyser här släppte Bmw även en 3-cyl bensin turbomotor.

Men tillbaka till 320i som 2015 fick sig en ny motor, B48B20A. Likt sin föregångare N20 har även B48:an twinscroll turbo, direkt insprutning samt valvetronic och dubbel vanos! B48 motorn finns i en rad olika kombinationer, med elmotor samt X-drive och automatlåda för den som vill ha alla bekvämligheter och tillval.

Det intressanta i just Bmw´s strategi är att använda samma 4-cyl (B48) motor i många olika modeller, det ger en låg tillverkningskostnad på reservdelar och framförallt för oss är det attraktivt att kunna ta ut mer effekt i dom "lägre" effektklassade modellerna. B.la Volvo har samma strategi med sitt VEA programutbud av motorer.

Bmw 320i F3X 2015- lämnar original 184hk och ett vridmoment på 290nm mellan 1350-4250v/m.

Ziptuning uppgraderar mjukvaran i 320´n till fantastiska 255hk och 395nm, en ökning på +71hk och +125nm. Det är faktist vansinnigt bra och en galen spark upp i prestanda!

Ziptuning erbjuder även en uppgradering av den 8-växlade automatlådan, snabbare växlingar när det behövs och lugnare i Drive.
(även varvtal, kickdown osv ändras)

Har du en 320i med eller utan xdrive, med eller utan automatlådan tycker jag du ska kontakta Ziptuning på 070-7902629 och boka in din Bmw för en optimering!



 

Läs hela inlägget »

Äger du en Mini av nyare modell likt den vi hade inne för några månader sen? F56 lanserades 2014 på marknaden och har varit en populär "hot hatch" och utamanare till Bmw 1-serie och Audi A3 m.fl. Teknikerna på Ziptuning har jobbat med Bosch MG1CS201 styrboxen under en längre tid och har således skapat sig god erfarenhet av modeltypen.  Från fabrik lämnar Mini´n 192hk och 280nm i vridmoment. Steg 1 från ZIP tar 2 liters motorn upp till sköna 258hk och 398nm på standard hårdvara dvs inga ändringar gjorda förutom uppgraderad mjukvara! 66 hästar och 123nm extra!

Vill du ta din bil till nästa nivå gäller det att byta avgassystem för att få ett friare flöde ut från motorn. Vi rekomenderar Cobra Sport som vi tar hem på beställning och det tillsammans med ett K&N eller BMC luftfilter. Med dessa hårdvaruändringar höjer man ribban till 275hk och 415nm, vi kan lova att detta både känns och hörs!! Givetvis erbjuder vi på Ziptuning montering av avgassystem, luftfilter tillsammans med mjukvaran. Justerat och klart att avnjutas!

Är du intresserad att optimera din Mini Cooper S F56 ? Kontakta Ziptuning på 070-7902629

 

Läs hela inlägget »