2016 > 09

Är du en av dom lyckliga som får möjligheten att köra den nya Passat Alltracken med 240hk och DSG låda varje dag kan teknikerna på Ziptuning glädja dig med en effterlängtad uppgradering. En redan uppskrämd 2 liters diesel kan få mer. Motorn är robust, växellådan är utvecklad och tekniken modern och detta drar Ziptuning givetvis nytta av. Redan som standard lämnar motorn 240Hk/500Nm. När Ziptuning optimerat alla nödvändiga parametrar i EDC17C70/EDC17CP74 systemet och verifierat datan kan du förvänta dig en effektökning om 32hk/53nm dvs 272hk/553nm. Toppfarten anges till 255km/h mot 240km/h som standard och 0-100km/h på 5.8 sek tillskillnad mot 6.1 den gör standard.

Boka din optimering på www.ziptuning.se
Priset startar på 5990kr.

With Love

/ Janne
Läs hela inlägget »

Anti lag system eller ALS som det kallas är en funktion som du säkert sett på rallyn, det poppar och sprakar och sprutar eld ur avgassystemen. För en komplett beskrivning om ALS besök gärna Wikipedia. ALS funktionen kommer mer och mer i moderna bilar direkt från fabrik, men inte lika aggressivt som i bilden till höger eller videon nedan. Volvo släpper tex ett helt nytt system till deras nya dieselmotor med samma typ av princip och tanke som det som använts på rallybilar i alla tider, allt för att få så lite turbo lag som möjligt. Turbo lag är när du får "vänta" på laddtrycket mellan växlarna och kan upplevas som en "ketchupeffekt" som ofta nämns i turbosammanhang. Teknikerna på Ziptuning kan göra en simulerad ALS funktion genom att modifera tändnings och bränslekurvan i bilens styrsystem. Dom flesta nya VAG bensinmotorerna med turbo har stora möjligheter att få denna coola funktion, Men kom ihåg att endast aktivera detta på ett fordon med eftermarknadssystem annars kommer katalysatorn ryka all världens väg ganska omgående.

Är du intresserad av ALS? Kontakta Ziptuning via deras hemsida www.ziptuning.se

/ Janne

Läs hela inlägget »

Dagens moderna Audi dieselmotorer kan tyckas vara starka i sitt grundutförande, men av erfarenhet vet teknikerna på Ziptuning att goda marginaler finns. Vilka motorer är dom senaste och vad finns det att göra åt dom? Vi tänkte prata om A6:ans 2 liter och 3 liters motorer. Om vi börjar med instegsmodellen så säger Audi att den levererar 150hk och 350nm, vridmomentet finns där mellan 1500-3000 varv/min. Toppfarten anges till 214km/h och intervallen 0-100km/h på 9,5 sek (framhjulsdrift). Ziptuning erbjuder en prestandaoptimering som ökar effekten till hela 197hk och 413nm och som tar ekipaget 0-100km/h på 8.3 sek! Toppfarten är begränsad till max 235km/h. Detta ingreppet sker via fordonets OBD uttag och kan enkelt återställas utan spår för den som känner sig lite hemlig.
Den minsta motorn optimerad slår alltså storebror på fingrarna i sitt originalutförande, mycket "bang for the buck" som jänkarna brukar säga.
Men om man ger sig på mellanmodellen, storebror bland 2 liters motorerna. Den jag tror är den mest sålda d.v.s 190hk och som även kan paras ihop med en S-tronic växellåda. Ja, Audi uppger 190hk och 400nm mellan 1750-3000 varm/min, toppfart på 232km/h och 0-100 på 8.4 sek  (framhjulsdrift och manuell 6-växlad) När Ziptuning även ger sig på storebror blir det problem för den lille, 190hk blir genast 222hk och 400nm blir 453nm. 0-100km/h går på 7,4sek och toppfarten begränsas till 250km/h. Bra prestanda för en familjär stortysk på 1,7 ton!

Steget upp från 2 liter är ganska precis 1 liter till och 2 cylindrar. Från 1250 till 3000 varv/min lämnar maskinen brutala 500nm i vridmoment som original. 245km/h i toppfart och en acceleration från 0-100 på 6.6 sek, detta med Quattro fyrhjulsdrift och S-tronic automatväxellåda. När teknikerna på Ziptuning skruvar på hästkrafterna börjar det hända grejer. 275hk/603nm tar den redan starka A6:an 0-100km/h på 6.3 sek, toppfarten då? Ja, 279km/h och det känns som det bör räcka till om man bor i Tyskland och har Autobahn som sin transportsträcka. Sist och absolut inte minst kommer 320hk modellen av 3 liters motorn. 320hk/580nm säger Audi och Ziptuning svarar med 362hk/723nm, alltså 42hk och 143nm i ökning. Audi vill ta sin A6 0-100 på 5.5 sek och Ziptuning den på 4.7 sek! Audi begränsar toppfarten till 250km/h och Ziptuning till max 280km/h.

Samtliga modeller går som sagt att optimera över OBD uttaget och kan 100% återställas till sitt original utförande. Ziptuning lovar alla med en 2014 eller nyare Audi ett riktigt pangpris när ni bokar er optimering via hemsidan www.ziptuning.se och uppger "blogg" i meddelandet.

Tack o hej

/ Janne
 

Läs hela inlägget »

En vanlig bil vi ofta ser är Audi A3 (8P) Den tillverkades mellan 2004-2012, Vi ser den dock inte lika ofta med ett rostfritt turboback system från Cobra Sport. Ljudet från systemet som Cobra erbjuder är fantastiskt, krispigt men endå civiliserat. Systemet är tillverkat utav 3" certifierade 304 rör, tigsvetsade till perfektion. Du kan beställa systemet med eller utan resonator, med eller utan sportkatalysator beroende på effektuttag och ljud. Ska fordonet gå besiktiga utan problem rekomenderar ZIP att man använder sig utav Cobra´s sportkat som tillval.

Kombinerar du Cobra Sport systemet tillsammans med Ziptuning´s steg 2programvara kan du förvänta dig ca 270hk och 400nm i vridmoment. En ökning på 70hk och 120nm i vridmoment!
Har du DGS växellåda rekomenderar ZIP dig att även uppgradera programvaran för denna.


Helheten med det nya sportsystemet och mjukvaru uppgraderingen är värt sitt pris alla dagar i veckan. Prislappen? ca 25.000kr inkl moms (pris för ev montering av sportsystemet tillkommer)

Besök gärna Cobra Sport´s hemsida föer mer information här

Läs hela inlägget »
En billig "diselbox" från Ebay En billig "diselbox" från Ebay

Vilken dieselbox ska man köpa är något personalen på Ziptuning ofta får höra. Det har blivit ett begrepp, ungefär som Lego är byggklossar men man benämmer det som om det verkligen är Lego och inte byggklossar.
Det har blivit en missuppfattning och dieselbox tillverkarna har verkligen lyckats att sälja in sina produkter. Bilden till höger är en klassisk syn när man letar efter sätt att trimma/optimera sin bil. Som oftast säljs dessa boxar på sidor som Ebay, Tradera och Aliexpress. Jag tror ni märker vart jag är på väg, jag har inte mycket över för dom tyvärr och det har svärtat ner den riktiga marknaden med rykten som att motoroptimering förstör motorn och bilen går dåligt eller sämre efteråt. Det är kanske en sanning med modifikation. Från begynnelsen när styrsystemen inte var så avancerade kunde man öka bränsletrycket och motorn spottade ur sig svart rök och svarade glatt på gaspedalen. Dieselmotorn är tacksam att trimma då den i princip ökar effekten bara på att ge den mer diesel. Åtminstonde har snacket gått så och det har bitvis fungerat. Dagens moderna styrsystem har blivit rejält optimerade och avancerade, dom kan tom "känna av" om något värde inte är som det förväntas vara. Så att bara öka railtrycket för mer dieseltryck fungerar inte utan att fler värden följer med som laddtryck etc. Styrsystemen har även momentbegränsningar för att skydda drivlinan, på olika växlar och varvtal. Dessa begränsningar kan inte en sk dieselbox alternera och det är mer vanligt än tvärtom att den tänder en motorlampa och reducerar effekten. Man kan oxå känna en "peak" i effektkurvan innan fordonets styrsystem reglerar ner effekten som en följd av att den reistrerat för högt moment i drivlinan. En dieselbox kan alltså kännas som den verkligen gör något, den bråkar med styrsystemet och får en ketchupeffekt liknande prestanda. Jag vet att många känner igen sig som haft en box monterad och jag vet ännu fler som skrattat efter dom monterat bort boxen och ersatt den med en riktig motoroptimering där fordonets mjukvara justeras så som fordonstillverkaren själva gör det. Har ni någonsin sett en biltillverkare erbjuda en boxlösning från fabrik? Nej jag tänkte väll det. En dieselbox är en kompromiss på alla plan, eller vänta det finns en "fördel" du kan demontera boxen och sälja den vidare. Men förutom det finns det inte en enda fördel, inte i dagens moderna styrsystem. Man ska veta att all trimning av fordon med någon form av garanti sker på egen risk! Det finns försäkringar att köpa till OM fordonet rullat max visst många mil och eller är max 2 år gammal. Men dom ger jag inte mycket för heller. I slutändan är det du som kund som står för bevisbördan om du vill kriga med ett försäkringsbolag! Ytterligare en anledning till varför en riktig motoroptimering är överlägsen, den ställer inte till några spännande överaskningar utan har funktion likt original. Skulle en motorlampa tändas är det till 99,5% ett fel i en givare eller komponent, dvs sådant som händer vilken bil som helst, original eller trimmad. Med det sagt blir aldrig ett fordon odödligt efter den trimmats, många tycks vilja beskylla trimfirman vid minsta lilla problem med bilen.  Paul, en av ägarna på Ziptuning har 20 års erfarenhet av chiptrimning / motoroptimering och minst huvudvärk som företagare får man med en riktig programvara säger han. Körbarheten och hur motorn svarar går inte jämföras, det är 2 olika metoder och det finns bara 1 korrekt sätt. Jag som bloggar vill gärna avsluta med att flika in en text som är skriven av en annan aktör på marknaden och som inte har någon koppling till Ziptuning men som jag tycker jobbar på samma korrekta sätt, dvs inte med dieselboxar utan att på ett korrekt sätt justera bilens original styrdon så som biltillverkaren gör det. Företagets namn och produkt har bytts ut till "XXX".

"XXX skiljer sig från alla dieselboxar
För dig som är teknikintresserad vill vi gärna berätta att XXX skiljer sig markant från alla dieselboxar (även kallat plug-in-boxar) som förekommer på marknaden. Med XXX får du en dieseloptimering i ordets rätta bemärkelse. Vi optimerar nämligen motorns mjukvara istället för att eftermontera boxar och sladdar i motorrummet som förvränger vissa signaler för att öka bränslemängden.

I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allting ska fungera på bästa sätt. En dieselbox manipulerar vissa signaler i primärt syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket. Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem registrerar det. Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekt beräknade:
bilens färddator kommer att visa för låg bränsleförbrukning 

antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment

automatlådor får felaktiga värden på vridmoment

momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej

regenerering/tömning av partikelfilter sker ej optimalt

beräkning av avgastemperatur störs

beräkning av serviceintervall störs

diagnossystemet störs

Fördelarna med XXX
Om du vill ha högre effekt och vridmoment i din dieselbil utan att störa bilens inbyggda säkerhets- och hållbarhetsfunktioner för t ex motor, växellåda och antisladdsystem, så är det bästa alternativet att optimera mjukvaran i motorns befintliga styrsystem. Det är precis det vi gör med XXX. Med XXX har vi fullständig kontroll på alla parametrar vid alla tillfällen, och vi stör inte ut bilens säkerhetsfunktioner genom att lura systemet. Förutom en påtaglig ökning av effekt och vridmoment får du med XXX följande fördelar:
trimmet installeras på några minuter utan att motorhuven behöver öppnas

XXX behöver inte vara ansluten till bilen efter trimningen

inga lösa boxar och sladdar i motorrummet

mjukt och jämnt momentingrepp

vridmomentet anpassas/begränsas för varje växel
(för att undvika skador på transmissionen)

laddtrycket och luftflödet optimeras 

återgång till original tar endast några minuter

färddatorn visar rätt förbrukning

antisladdsystemets (ESP) funktion bibehålls fullt ut

momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls

regenerering (tömning) av partikelfilter sker optimalt

korrekt beräkning av avgastemperatur

korrekt beräkning av serviceintervall

diagnosfunktionerna bibehålls

inga ökade NOx eller partikelutsläpp jämfört med original vid körning i lagreglerade emissionstester
XXX’s dieseloptimeringar är lika sofistikerade och genomarbetade som de optimeringar vi erbjuder till bensinbilar. Vi tror att du som kund märker skillnaden och kommer att uppskatta fördelarna med XXX’s uppgraderade mjukvara. Med en dieseloptimering från XXX får du ökad prestanda och körglädje i kombination med bästa körbarhet och hållbarhet."


Produkten "XXX" kan Ziptuning erbjuda i form av en handprogrammerare från Dimsport Mygenius och låter dig som kund att alternera mellan original och trimfil, alt steg 1 /steg 2 vid behov. Denna produkt används oftast av kunder som inte fysiskt har möjlighet att besöka en återförsäljare pga avstånd etc.

/ Janne


 

Mygenius handprogrammerare
Mygenius handprogrammerare
Läs hela inlägget »
Äntligen Måndag!
Varför inte sparka igång veckan med lite pickup snack?
Det är inte för inte Hiluxen sålts i 13 miljoner ex sedan produktionsstarten 1968! En populär arbetshäst som används i dom flesta yrkeskategorier då varianterna är många. Tyvärr har Toyota varit snål i sina effektuttag och även på största dieselmotorn levererar den endast 171hk och 360nm. Ziptuning har under många år gjort ägare till Hiluxen nöjda med sina motoroptimeringar, fyrhjulsdriften både väger och tar effekt från motorn så ett extra krafttillskott tas emot med öppna armar! Hur optimerar Ziptuning Hiluxen då? Samtliga modeller har körts i rullande landsväg, loggats och annalyserats, och för att få så nogrann mätdata som möjligt körs dom även på väg i riktiga förhållanden. Teknikerna på ZIP jobbar sedan med WinOLS där all magi sker och originalmjukvaran kalibreras för högre effektuttag och lägre förbrukning. En anställd på Zip poängterar ännu en gång att dom aldrig har för avsikt att försöka ta ut max effekt bara för att det går, nej det handlar om en balanserad optimering där såväl mjukvara och hårdvara hålls inom säkra marginaler, så som tillverkaren hade gjort. Så vad kan man förvänta sig då? 3 liters D4D dieseln skräms upp till 210hk/480nm en ökning på ca 40hk och 120nm. Det både känns och hörs, motorn vaknar till och kraften är helt fantastisk. Så här borde Toyota gjort Hiluxen från början.

Besök gärna hemsidan för att se effektangivelser till dom Toyota Hilux modeller Ziptuning erbjuder en ny uppdaterad programvara till. 

/ Janne
Läs hela inlägget »
Effektkurvan från en Superflow rullande landsväg Effektkurvan från en Superflow rullande landsväg

Skithäftigt! Alltså en Porsche med  en Audi motor från en S4, en V6:a med kompressor på 333hk plus en elmotor och vips så ger den 416hk och 590nm. 0-100km/h averkar den på 5.5 sekunder och med en begränsad toppfart till 270km/h. Förbrukningen då? Den landar på löjliga 0.31 liter/mil med fulladdade batterier.

När Ziptuning kontaktas och en kund lämnar in sin Porsche Panamera 3.0 E-hybrid händer det grejer. Förutom att Zip besitter god kunskap om Porsche så har dom även god förståelse för hybrid motorer. När National Geographic och programmet "Supercar Megabuild" tog sig an just en Porsche Panamera 3.0 E-hybrid kontaktade dom Ziptuning i Belgien för experthjälp. Efter att bilen körts på rullande landsväg och väsentlig data loggats tog teknikerna fram en kalibrering för både elmotorn och bensinmotorn. Mer konstant vridmoment över hela registret och bättre gasrespons gav fantastiska 482hk och 723nm i vrid, detta till trots att elmotorerna inte var fulladdade! 5 sekunder blankt till hundra och en toppfart på 290km/h + utlovas! Se gärna youtube klippet nedan från programmet vad Ralph och Ranen tyckte om Porschen.

Läs hela inlägget »