2016 > 08

Då jag är helt galet intresserad av motorer och fordon i allmänhet tänkte jag lägga ut några filmklipp från youtube som jag verkligen gillar! Titta och gilla gärna klippen, dela dom på dina sociala medier. Vill du kommentera något kladda ner några ord här nedanför.

Läs hela inlägget »
KessV2 OBD interface KessV2 OBD interface

Tycker du det verkar intressant med chiptrimning / motoroptimering? Vill du börja jobba med det och undrar du vart du ska börja?
Mitt tips är att läsa på lite om ämnet, som tur är bloggar vi om allt som rör motoroptimering så klicka på "bloggen" här uppe och läs!
Vad behöver du för att starta och hur når du dina kunder?
Ok, det första du behöver är verktygen som kommunicerar med fordonen. Ett bra instegsverktyg är KessV2 OBD från Alientech eller CMD från Flashtec som även det kommunicerar via OBD. CMD verktyget kan även utökas så det klarar boot, tricore, bdm läsning  till en dock saftig kostnad. Mer om dom olika tillvägagångsätten finns beskrivet här i tidigare inlägg på bloggen. Teknikerna på Ziptuning har genom åren byggt upp en gedigen verktygspark och innehar dom flesta verktygen från dom största tillverkarna. Men för dig som nybörjare rekomenderar dom på ZiP att du startar med CMD verktyget med stöd för OBD som f.n kostar ca 18500kr plus moms och frakt. Blir du snabbt varm i kläderna eller känner att du vill kompletera med ett verktyg som klarar boot,bdm,tricore osv så rekomenderas Alientechs KTAG där finns en del olika varianter och tillbehör från ca 15000kr plus moms.  Vill man ha alla protokoll för motorcykel, traktor, lastbil etc så kan prislappen sluta på 100.000kr. Förutom själva verktyget / interfacet behöver man en bra felsökningsutrustning där du via OBD kopplar upp dig mot fordonet och ser över registrerade fel och beroende på utrustning även möjlighet att göra logfiler på vissa parametrar som laddtryck, bränsle, lambdavärde m.m. Priserna startar från så lågt som 1000kr med dom billigare verktygen är sällan bra! Räkna med att spendera minst mellan 5-10.000kr på en bra utrustning. Bli inte förvånad om du ser priser på över 50.000kr för felsökning/diagnosutrustning som är mer modellanpassad. Du behöver även en laptop, batteriladdare (ZiP rekomenderar CTEK) och en internetuppkoppling. Ziptuning erbjuder sina återförsäljare allt detta i ett paketpris tillsammans med en "backdoor" lösning där man laddar upp och ner sina filer, kommunicerar med kunder och har tillgång till en generös databas av effektangivelser och dynoresultat. Alla förfrågningar som görs till resp återförsäljare samlas i denna "backdoor" lösning. ZiPtuning erbjuder även en hel del reklammaterial i form av dekaler, t-shirts m.m. När du som nybliven återförsäljare investerat i all utrustning och vill komma igång hjälper Zip´s support dig med att nå dina potentiella kunder genom annonsering och direktmarknadsföring. Finns behovet för handledning kan personal från Ziptuning besöka din verkstad och erbjuda en dagskurs. Dom tillhandahåller även online support via SKYPE.
Ziptunings tekniker har alla utbildning inom området och studerar på löpande basis för att hålla sig uppdaterade inom allt som rör motoroptimering. Ziptuning arbetar endast med licensierade original verktyg från dom ledande aktörerna på marknaden.
Tycker du det verkar intressant och vill veta mer om kostnader per fil och hur fort du kan komma igång? kontakta en representat i Sverige på infosnabelaziptuning.se (snabela = @) eller direkt på mobil 070-7902629 så hjälper dom dig att komma igång!

Ziptuning Sverige hälsar att dom gärna ser nya företagare från södra Sverige som är intresserad att bli en i gänget!

/ Janne

Läs hela inlägget »

Vi skippar kuriosa snacket om hur länge Porsche turbo varit herre på täppan, det vet vi alla redan. Men vill ni läsa mer rekomenderar jag reportaget i Teknikens Värld. 991 Turbo och Turbo S är 2 st fantastiska bilar, den första levererar 520hk/660nm och den värre "S" lämnar 560hk/700nm. Redan med steg 1 kliver den "vanliga" turbon (om man nu kan kalla en Porsche turbo för vanlig dvs) förbi med kraftiga 602hk/803nm. För den som vågar så lovas 0-100km/h UNDER 3 sek! Turbo S får samma effekt topp som sin lillebror efter Ziptuning´s optimering. Viktigt att komma ihåg påpekar teknikern på Zip som vi pratar med, Vi försöker inte maxa effektuttaget utan vi har hittat en balanserad kalibrering där motorn mår bra och växellådan fortfarande är driftsäker. Av tidigare erfarenheter så har det visat sig att dubbelkopplingslådorna inte tycker om för mycket effekt, dom blir helt enkelt oroliga och risken för haveri är för stor. Så Steg 2 till samtliga modeller ökar endast + - 20hk/25nm till med ett sportavgassystem (katalysatorn kvar) ca 620hk/830nm.

Läs hela inlägget »

Performancebox eller Driftbox är dom mest använda produkterna från Racelogic som används av många större motormagasin och olika testkanaler samt trimfirmor som Ziptuning. Vad är en Performancebox då? PerformanceBox är en GPS-baserad prestandamätare som gör det möjligt att mäta G-krafter , hastighet , varv och mellantider , 0-60 , 0-100 , bromssträcka och mycket mer.  Den nya "Predictive Lap Timing" funktionen plockar det bästa ur varje varv och ger dig omedelbar feedback på din körning och hjälper dig att hitta värdefulla förbättringar i dina tider . Alla parametrar är inloggad på ett SD -minneskort tio gånger per sekund för senare granskning och jämförelse . PerformanceBox innehåller en integrerad antenn , är kompakt och mycket lätt att installera . Performanceboxen kommer med en del olika verktyg därav b.la Performance box tools där man kan analysera den körda datan i efterhand och väldigt precis få fram tider som t.ex 100-200km/h, man kan även få en indikation om det varit hjulspinn (G-kraften avtar under det ögonblicket) och om man kört i med eller motlut, så fuska går ej! Enheten från Racelogic används dagligen av teknikerna på Ziptuning som mäter t.ex 0-100km/h före och efter en motoroptimering och är det verktyg som verifierat mest rekord i världen (tror jag)

En ganska intressant intervall som det pratas mycket om i sportbils sammanhang är 60-130mph vilket är likvärdigt det europeiska 100-200km/h (97-209 km/h för att vara mer precis)

Kolla in filmen nedan, en galen Nissan GTR som gör intervallen ovan på 2,28sek!! (och även 0-235km/h på 5,12sek)

 

En vy från Circuit Tools
En vy från Performance Tools
En vy från Performance Tools
Läs hela inlägget »
Skeptismen är mötts förut, utförs det inte som man alltid gjort går det inte. Står man inte på en bromsbänk med rullar gills det inte. Jag börjar med att skriva i fet stil okunskap.

Hur fungerar en dyno igentligen? En utförlig beskrivning om Dynamometern hittar du på Wikipedia.

ZiPtuning har köpt in 2st portabla dyno´s till Sverige och jag har fått en genomgång hur dom fungerar.

Dynomet´s portabla dynamometer eller bromsbänk som det i folkmun kallas är en Inertia dyno (baserad på Newton´s andra lag F=Ma) och den använder en konstant vikt som referens. Detta är alltså fysikens lagar som bestämmer och vad du än applicerar den på så blir alltid resultatet detsamma om det ges samma förutsättningar. I Dynomet´s fall är motorn kraften dvs Force = F, fordonet är vikten =M och accelerationen =A. Vad man behöver veta från varje fordon vid varje testtillfälle är den totala vikten av fordonet och samtliga förare vid testtillfället, samt hjulets omkrets. Precis som på en stationär dynamometer/bromsbänk där programvaran vet rullens omkrets och dess vikt och kalkulerar hästkrafter och vridmoment beroende på hur snabbt rullen kan accelerera. Fördelen med en stationär bromsbänk är att en broms kan appliceras och rullen kan "låsas" på olika varvtal, något som är ovärderligt eller rättare sagt absolut nödvändigt vid utveckling av en programvara. Dynomet´s utrustning är avsedd för effektmätning vid t.ex motoroptimering, där man mäter fordonets original effekt och effekten efter optimering. Dynomet använder barometertryck och temperaturkompensering, så om samma vägsträcka används, samma fordonsvikt och hjuldiameter kommer resultatet bli mycket exakt. Precis som en stationär dynamometer, FAKTA

Vad är fördelen med Dynomet och att utföra effektmätningen på väg?

Kylning (en stationär dynamometer skulle kräva en ENORM fläkt för att simulera verkliga förhållanden likt den vi upplever på vägen)
Vägen är platt, däcket har maximalt grepp
Alla fordon kan effektmätas utan strul med hjulsensorer e.t.c.
Priset Dynomet´s portabla utrustning kostar en bråkdel av en en stationär
Utrymme Utrustningen får plats i en smidig väska och är portabel

Teknikerna på Ziptuning lovade att fota och filma när dom använder utrustningen i sitt dagliga arbete och skicka hit till bloggen för publicering!

// Janne

 
Läs hela inlägget »
För en tid sedan släppte Cobra Sport sin serie av eftermarknadssystem till den senaste versionen av Ford Focus RS Mk3. Teamet bakom Cobra Sport var väldigt mån att få in en bil till verkstaden så fort det bara gick, och inte långt efter bilen hade sin lansering fanns den nya Cobra serien av rostfria system tillgänglig till mk3:an. Systemet låter mycket grövre och ger en aggressiv ton uppe på varven tillsammans med "poppande" och "sprakande" effekter när man släpper av på gasen. Med en 2.3L EcoBoost motor på 350hk och fyrhjulsdrift är Forden riktigt snabb! Ca 2,5-3kilo viktbesparande är det nya avgassystemet jämfört mot original och har ca +20db högre ljudnivå än det bilen levereras med. Avgassystemet finns med och utan ventiler likt original, den som älskar ljudet väljer systemet utan ventiler för konstant krispigt ljud.  Dubbla 4,5" ändrör ser riktigt fett ut på en redan aggresiv bakdel.

Kombinerar man Cobra Sport´s fullflödessystem med en motoroptimering från Ziptuning kan man förvänta sig 385-400hk och ca 550nm i vridmoment beroende på vilken programvara man väljer.

För er med nya Ford Focus RS Mk3 2016 och framåt...enjoy!!
Läs hela inlägget »
VW Golf R32 Mk5 2006 - Steg 2 optimerad av Ziptuning VW Golf R32 Mk5 2006 - Steg 2 optimerad av Ziptuning

En katt bland hermelinerna, eller iaf en VW Golf R32 MK5 av 2006 år´s modell.  Byggd på PQ35 plattformen enl VW språk. Som standard kommer den med en V6:a på 3,2 liter, 250hk och 320nm samt haldex fyrhjulsdrift. Den accelererar 0-100km/h på 6.3 sek (uppmätt med Racelogic Pbox). En mycket trevlig bil som upplevs sportig och kvick på gasen. Ägaren till bilen var sugen på mer effekt så han kontaktade Ziptuning för att se vad som gick att göra. Efter en del konsultation och egna initiativ beställde kunden ett helsystem från Scorpion Exhaust och ett luftfilterkit från AFE som monterades, kort därefter lämnade han in bilen till teknikerna på Ziptuning för en steg 2 optimering. Det första som görs är en provkörning för att se bilen beter sig och att allt känns schysst. Sedan görs en komplett diagnos av systemet för att upptäcka ev "dolda" fel. Den här gången varnade OBD systemet endast för P0430 - 001 - Efficiency Below Threshold och P0420 - 001 - Efficiency Below Threshold, detta som en följ av sportavgassystemet som monterades. Det flödar helt enkelt för bra för vad styrsystemet förväntar sig. Vid montering av fullflödes sportavgassystem krävs det som oftast att man "stänger av" dom bakre lambdasonderna för att inte trigga felkoder i OBD systemet vilket skulle leda till en 2:a på besiktningen. Därefter kör en tekniker bilen ca 25-30min och loggar data som kommer ligga som grund till optimeringen som bilen kommer få. Bränsleblandning, tändning, luftmängd m.m är en del av några parametrar man tittar på. Det märks direkt att motorn blivit effektivare med avgassystemet och luftfilterkittet då den försöker adaptera för mer bränsle, den går alltså lite snålare än den troligen gjorde som 100% original. Styrboxen plockas ur bilen och sätts upp i en fixtur där den kopplas upp med "boot mode" och läses ur. Samtliga minnen läses ur för en fullständig backup. En tekniker tittar på datan som lästs ur och på loggfilen, teknikern tittar även på kalibreringar som sparast från tidigare steg2 projekt och lägger därefter en fin grund i den nya trimfilen. Styrboxen tankas med den nya programvaran och monteras i omvänd ordning tillbaka i bilen igen. Det är åter dags att köra ytterligare ca 20min och logga samma data som tidigare för att verifiera ändringarna. Teknikern göra flera start och stopp under tiden för att uppdatera styrboxen med adaptioner som bilen själv samlar in medans den körs. Förutom att bilen drar hårdare på varven och svarar bättre på gasen så talar loggen om att på vissa ställen plockar den upp 4 grader tändning och på toppen ca 3 grader. Bränsleblandningen är stabilare och vi kan även se att vridmomentet beräknats till +38nm enl ECU´n. Detta till trots att bilen körs på 95 oktan vilken den inte rekomenderas göra fortsättningsvis. Med en bättre bränslekvalitet (min 98 oktan) kommer systemet adaptera mer tändning och lägga på bränsle över hela registret vilket leder till mer effekt. 

Ytterligare förbättringar skulle vara möjliga att göra men kräver mer tid för loggning och analys vilket skulle påverka prisbilden en hel del. Även om vi bara pratar "någon" hästkraft till så vill en del kunder få ut det absolut sista!

Teknikern på Ziptuning säger avslutningsvis att bilen känns "rappare" och upplevs väldigt busig på kurviga vägar, effekten är inte verifierad på en bromsbänk med uppskattas endå till ca +280 hk och +360 nm baserat på tändningsgrad, luftmängd och bränslemängd. Sprinten 0-100km/h går på 5.9 sek. En bra balanserad optimering lämnar Ziptunings datorer och fortsätter sitt liv i en mycket trevlig bil.

Fler projekt kommer upp med tiden

/ Janne


 

Läs hela inlägget »
EDC17CP14 styrbox från Audi A6 EDC17CP14 styrbox från Audi A6

Motoroptimering eller chiptrimning, chipstrim är igentligen samma sak i folkmun, i min mening har ordet "Motoroptimering" växt fram med tiden. När man optimerar ett fordon har man för avsikt att öka prestandan, hästkrafter och vridmoment men även bränsleförbrukning. Teknikerna på Ziptuning berättar hur tekniken har utvecklats och att just "trimning av chip"  inte är lika vanligt idag, att löda chip och installera s.k bryggor för att kunna skifta mellan olika chip är så gott som förbi. I dag läser och skriver man programvaran vanligast via OBD (on board diagnostic) Direkt via BDM (background debug mode) porten på styrboxen dvs en direktingång till minnena eller BOOT där man kopplar in sig på styrboxens kontakter, så som den sitter i bilen plus ett stift kopplat till en boot punkt för att få acsess till programvaran. På bilden ovan är det en variant av BDM och BOOT för att komma in i systemet och programvaran. När man tagit kontakt med styrboxen och laddat ur programvaran ser en tekniker över filen och jämför den med en tidigare kalibrering av samma motor och fordonstyp som utvecklats i en kontrollerad miljö där bland annat en dynamomter sk bromsbänk använts för att verifiera det man ändrat. Teknikerna på Ziptuning använder en editor från WinOLS för att se och modifiera programkoden Detta är normalfallet för en "Steg 1" programvara. En balanserad och driftsäker kalibrering för mer körbarhet, register och gasrespons. När man utvecklar Steg 2 och 3 programvaror kräver det mer av teknikern, mer utrustning och mer annalyser och loggning måste göras för att säkerhetställa att programvaran är så säker som den kan bli, men endå kraftfull och i balans med hårdvaran som installerats. Avgassystem, luftfilter, intercooler är dom första uppgraderingarna för en steg 2 och 3 programvara. Teknikerna använder sig av "map packs" antingen "super map packs" eller "limited map pack" för att hitta vart funktioner/mappen för bränsleblandning finns, laddtryck eller momentbegränsingar. Limited map packs innehåller oftast det man som teknikern behöver för utveckling av steg 1-3 programvaror. En limited map pack kan innehålla 200 olika mappar medans en super map pack har över 10.000 st. I en super map pack (om man vill med limited också) använder man sig av en "Funktionsrahmen" ett dokument som tagits fram när styrsystemet ursprungligen utvecklats av t.e.x BOSCH. Det kräver kunskap och förståelse för att hantera dessa system och för att bli riktigt duktig deltar teknikerna på Ziptuning kontinuerligt på kurser och utbildningar främst i Italien, och England. En gemsam sak för alla programvaror är "kontrullsumman" eller checksum på engelska som måste appliceras och korrigeras för att verifiera att datan är korrekt och inga fel smygit sig med in i koden.  Ok, nu blev det lite väl ingående men har du lämnat in bilen för optimering och det tar 5min att trimma den har du troligtvis råkat utför en "copy & paste" firma som använder sig av andras utveckling och glider på en räkmacka. Därav mitt lite mer ingående utlägg om hur pass mkt kunskap det krävs för att utföra detta korrekt och säkert. Det finns många duktiga trimfirmor runtom i världen, i sverige också för den delen. Men det finns lika många eller kanske dubbelt så många som inte är hälften så seriösa och s.k copy & paste företag. Det som är tryggt med Ziptuning är att dom har en fysisk uvecklingplats eller rättare sagt 3! Holland, Belgien och Paris där samtliga har dynamomters och avancerad loggningsutrustning för ständig nyutveckling. Här i Sverige finns det även tekniker och återförsäljare med god kunskap och förståelse om motoroptimering. Helheten känns väldigt seriöst.

Jag avslutar denna blogg med ett gott ord!

"A cheap jobb isnt great, and a great job isnt cheap"

/ Janne


 

En klassisk Eeprom på ett kretskort
En klassisk Eeprom på ett kretskort
OBD uttaget under instrumentpanelen på en VW Golf GTI
OBD uttaget under instrumentpanelen på en VW Golf GTI
Läs hela inlägget »

Med sitt relativt blyga utseende och moderata prestanda gör tyvärr inte nya 114i (102hk/180nm) mycket väsen av sig i standard utförande. En kund till Ziptuning blev snabbt medveten om detta och bestämde sig att lämna in bilen för en motoroptimering, vi följde med och bevittnade händelseförloppet. Efter en genomgång av bilen och kontroll av dom viktigaste parametrarna så var det dags att få smaka på lite magi. Teknikerna på Ziptuning kopplade upp sig med sin utrustning direkt mot styrboxen, bilen kommer nämligen skyddad från Bmw dvs det går inte att optimera programvaran över OBD (onboard diagnostic) uttaget som man normalt ofta gör. Det kräver sina kunskaper och att man har tungan rätt i mun, man vill inte misslyckas en sådan här gång.
Datorn och utrustningen står och blinkar och en rad olika "adresser" i styrboxen kalibreras i realtid, det tar ca 25min. Så, klart säger teknikern och tittar på oss med ett brett leende. Nu ska allt göras i omvänd ordning men teknikern poängterar att vi testar styrboxen först innan den återsluts med en svart gegga som håller fukt och väta borta. Sagt och gjort, bilen startar och allt ser ut att fungera som det ska. Efter en stunds återställande av div plastdetaljer och kåpor för att installera styrboxen är vi redo att få en åktur i den smidiga 1-serien. Det vi inte berättat tidigare är att den lille beskedliga Bmw´n med hjälp av Ziptuning får galna 222hk och 313nm i vridmoment i motorn, alltså en ökning med 120hk och 133nm. Så, hur känns det? Bilen är lika lugn och sansad som vanligt och inget speciellt märks när vi får åka med ut på vägen. Men så fort teknikern fäller gaspedalen märker vi den enorma skillnaden, herregud! Alltså 102hk original och nu 222hk, jag kan lova att det känns i magen och i benen. Den svarar helt annorlunda mellan växlarna och man kan verkligen känna laddtrycket byggas upp direkt. DCS lampan blinkar konstant (Dynamic stability controll) dvs antispin och teknikern lovar att kraften blir ännu påtagligare med den urkopplad. Men eftersom det är en kunds bil låter vi den vara inkopplad.

Summa sumarum, har du en Bmw 114i av modell F bör du genast vända dig till Ziptuning för en motoroptimering. Wow!

/ Janne.

Läs hela inlägget »

På 1980-talet vann dåtidens S1:a Sanremo-rallyt som Walter Rörhl körde, närmare bestämt 1985. S1:an har alltid varit en ikon och efter 25-år dök det upp spionbilder på nätet att just en S1:a skulle sättas i produktion, ja inte lika galen och extrem som då, men sportig och betydligt kompaktare.

Hur som helst, Ziptuning var inte sen att sätta klorna i den lilla räsern från Brussels. 231hk och 370nm och med en toppfart begränsad till 250km/h var utgångsläget. Med en vikt på 1415kg och 4-hjulsdrift går den riktigt bra redan som standard, upplevs aningen laggig och lite seg på gaspedalen.  Det fina med bilar från VAG concernen är att CMD Flashtech, en verktyg/interface tillverkare och utvecklare i Schweitz tagit fram protokoll som kommunicerar via OBD uttaget i bilen och därför behöver inte teknikerna på Ziptuning plocka ur styrboxen och öppna den. Dom kopplar snabbt upp sig mot styrboxen i bilen och läser ut original proramvaran. Eftersom Ziptuning redan 2013 utvecklade programvaran i en kontrollerad miljö finns loggfiler och otaliga körningar i bromsbänk (dynamometer) sparade. 
Så att kalibrera original programvaran korrekt är inte tidskrävande så som vid utveckling. Teknikerna på Zip berättar att dom modifierar ca fyrtio (40) olika adresser i styrsystemet och det innefattar temperaturer, momentbegränsingar, max vridmoment, lamdavärden, bränsle och laddtryck för att nämna några. Ja det är riktigt avancerat om vi bryter ner det på varje enskild korrigering. Jag tänkte blogga om "chiptrimning" i sin helhet och djupare en annan gång, men det är riktigt intressant för oss tekniknördar. Så vad händer med S1:an efter Ziptunings modifiering? Bromsbänken säger efter 3 "pulls" att hästkrafterna ökats från 231hk till 302hk, alltså 71 vilda hästar mer! Vridmomentet då? Från 370nm till 443nm ger en likvärdig ökning med 73nm. Jag kan inte låta bli att skratta för mig själv, eller fnissa är väll mer korrekt. Prestandan alltså, 302hk/443nm på 1415kg i en så pass liten bil ger enl Ziptuningen en acceleration mellan 0-100km/h på 5.4 sek (standard 5.8 sek) och en toppfart på hela 285km/h för den som törs, och på autobahn såklart. Vi är dessvärre i mitt tycke begränsad till 120km/h i Sverige.

Är du inte övertygad redan nu att din Audi S1 saknar lite knuff tycker jag du ska prata med Ziptuning och boka in en provperiod med den nya prestandan under högerfoten.

www.ziptuning.se

/ Janne

Läs hela inlägget »