Problem med ditt Volvo mätarhus?

Vanliga fel på kombistrumentet:

- Ingen indikation för helljus i panelen
- Tiden på klockan rör sig konstant
- Kördataskärmen kan visa felaktig text/eller vara fullständigt mörk
- Mätarna kan upphöra att fungera/fångas i ett tillstånd
- Reset av trippmätaren är inte möjligt
- "Service SRS-airbag snarast"-varning visas i kördatadisplayen
- Hela instrumentpanelen kan bli inaktiv

Vi reparerar ditt mätarhus och funktionstestar det innan retur!

Gäller främst:

Volvo S60 (modeller från 2000 till 2010);
Volvo S80 (modeller från 1998 till 2008);
Volvo V70 (modeller från 1998 till 2008);
Volvo XC70 (modeller från 2003 till 2007);
Volvo XC90 (pre-facelift modeller från 2002 till 2007).

Under högsäsong har vi mycket att göra och reparation av mätarhus görs i mån av tid! Kontakta oss därför via mail eller telefon innan du skickar in ditt mätarhus.
 

Volvo V70 instrument
Volvo V70 instrument
Läs hela inlägget »

Har du problem med din BMWs belysning eller andra elektriska system? Det kan vara ett tecken på en felande Footwell Module (FRM-modul, Fotrumsmodul).

FRM-modulen är en central enhet i BMW-bilar som ansvarar för att kontrollera och övervaka flera elektriska system, såsom belysning, låssystem, klimatsystem och mycket mer. Om din FRM-modul går sönder eller felprogrammeras, kan det leda till problem som påverkar din bils prestanda och säkerhet.

En vanlig FRM-modulfråga på BMW-bilar är att bakljusen kan lysa svagt eller inte alls. Detta beror på att FRM-modulen misslyckas med att leverera tillräcklig spänning till bakljusen. Andra symptom på en felande FRM-modul inkluderar att blinkers och parkeringsljus slutar fungera, eller att dörrlås, elektriska fönsterhissar och speglar slutar fungera.

Några av de vanligaste felkoderna som kan uppstå när en FRM-modul är felande inkluderar:

9CBB: Kortslutning till jord
E0D5: CAN-buss kommunikationsfel
9CC5: Luftkonditioneringstemperatursensor signal, felaktig
9CB7: Bakre vänster parkeringslampa signal, felaktig
9CB3: Dimljus bak signal, felaktig

Om du har problem med din BMWs FRM-modul kan du lita på oss på Ziptuning i Sundsvall. Vi har erfarenhet av att reparera och byta ut FRM-moduler på BMW-bilar.

Vi använder högkvalitativa reservdelar och våra tekniker är välutbildade för att utföra alla typer av reparationer.

Vi kan också diagnostisera fel och felkoder för att identifiera eventuella problem med din FRM-modul.

FRM-modulen sitter vanligtvis under instrumentbrädan på förarsidan av BMW-bilar. Den är placerad bakom och under rattstången, precis ovanför fotbrunnen på förarsidan. I vissa BMW-modeller kan den också sitta under golvet på passagerarsidan. För att komma åt FRM-modulen måste man i bland demontera delar av instrumentbrädan, men ofta sitter den ganska lättillgänglig.

Det är viktigt att notera att placeringen av FRM-modulen kan variera beroende på BMW-modell och årsmodell. Om du är osäker på var din BMWs FRM-modul sitter, rekommenderar vi att du kontrollerar din bils handbok eller söker professionell hjälp från en auktoriserad BMW-verkstad eller en erfaren fordonsmekaniker.

Kontakta oss idag för mer information om våra FRM-modulreparationstjänster på Ziptuning i Sundsvall. Vi hjälper dig att lösa dina BMWs FRM-relaterade problem.

Ring 060-100 200
 

Bmw FRM
Bmw FRM
Läs hela inlägget »

Motoroptimering med bränslebesparing till lastbilar hos Ziptuning. 
Vi erbjuder optimering till dom vanligaste lastbilarna som finns i tillgängliga på marknaden.

Till dom allra flesta modellerna kan vi erbjuda upp till 20% effektökning och ca 5% besparing på bränsle. Hur bränslebesparingen påverkas är upp till föraren och hur ekipaget körs. Vid normal kör stil och blandad körning har vi sett besparingar på mellan 2-4dl/mil detta som följd av ökat vridmoment över hela registret.

Några exempel:

Scania P420 420hk/2100nm ger 485hk/2415nm
Volvo FM13 360hk/1800nm ger 450hk/2175nm
Mercedes Actros 598hk/2800nm ger 643hk/3100nm
Renault Premium 370hk/1735nm ger 420gk/2015nm

Priser från 7995;- ex moms

Vi erbjuder även felsökning med åtgärd för adBlue, egr samt partikelfilter.

Priser från 3500;- ex moms i kombination med en motoroptimering

Vi har diagnosutrustning anpassat för tunga sidan och kollar alltid av fordonet före och efter en optimering.

Vi kan även besöka dig på plats i ditt garage/åkeri för så lite downtime som möjligt!

Ring på 060-100200 idag!
 

Läs hela inlägget »

I början av November släppte Transportstyrelsen sin syn på vad som bör ändras för att A-traktorerna ska bli säkrare. En sak som är säker är att just nu höjs INTE hastigheten till 45km/h, utan det är något man ev. ser över i framtiden OM olyckorna minskas!

Transportstyrelsens förslag i korthet:

*Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
*Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
*Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
*Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
*Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
*Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
*Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
*Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
*Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.


*Del av text och bild är tagen från Transportstyrelsens hemsida.

 

Läs hela inlägget »
ECMTWEAKS i Sundsvall (Karlstad) öppnar snart en av Sveriges första fristående TESLA elektronik servicecenter.

Vad innebär det?

Precis som på marknaden för ICE motorer/bilar finns verkstäder för olika typer av reparationer som inte är knutna till biltillverkarens egna verkstäder och avtal. Garantin kommer enl. TESLA fortsättningsvis gälla så länge service och reparationer sköts på ett fackmannakunnigt sätt av en tredje part. Vi rekommenderar dock att har man garanti kvar på sin bil och en komponent bör bytas ut eller annan åtgärd där det innebär större kostnader så kontaktar man TESLA auktoriserad service och får hjälp den vägen.

Vi har tillgång till att felsöka och diagnostisera samtliga moduler i en Tesla, vi kan byta ut komponenter samt styrboxar och ”gifta” in dom med fordonet. Vi kan kalibrera sensorer och autopilot/radar. Läsa och släcka felkoder, koda in och ta bort giltighet på nycklar. Vi kan radera kraschdata i styrenheter som köpts begagnat med mera. Vi kan felsöka och diagnostisera BMS som sköter batteriet och dess funktioner.

För Model 3 kan vi aktivera Performance mode på LR dual motor med 980 motorn som ger ca 150hk till (Accelerations boost på 990 motorn ca 50hk), Premium Connectivity, Supercharger aktivering, Autopilot med automatisk auto parkering, aktivera baksätesvärme samt mycket mer.

Vi beräknas vara i gång Q1 2022 (Januari/Februari) efter vi genomgått utbildning på samtliga områden.

Vi kommer inte jobba med plåt, bromsar eller chassie om det inte innefattar elektronik.
Vi arbetar inte tillsammans med TESLA som företag, vi har inga auktoritära möjligheter och vi kan inte påverka beslut som TESLA tar gällande er bil, garanti eller vad det nu kan vara.

Vi kan bara hjälpa till med en hel del tjänster och problemlösning för dig och din TESLA.
När avtalet med TESLA tar slut eller kostnaderna skjuter i taket för rep som inte går under garantier är du hjärtligt välkommen till oss!

Kolla gärna in www.ecmtweaks.se 
 
Läs hela inlägget »

Det talar mycket för att dagens A-traktorer kommer att få gå fortare inom kort. Tillsammans med höjd hastighet på 45km/h som är likvärdigt en mopedbil och högre krav på förare och fordon! Troligtvis blir det även ett max antal personer om 2st som SKA sitta bältade under färd. Om det blir ytterligare regler som t.ex krav på en förarutbildning kan vi bara önska och hoppas!

Detta ovan är RYKTEN och inget vi kan bekräfta idag!

Den dagen hastigheten höjs kommer vi erbjuda befintliga kunder och fordon gjorda av oss ett riktigt bra pris, samt "kö glid"

Vill du veta mer besöker du Ziptunings hemsida här

 

45km/h
45km/h
Läs hela inlägget »

ZIPtuning erbjuder motoroptimnering för 180hk versionerna av Sidewinder och Artic Cat 9000 4-takt med turbo from 2017.  Båda modellerna lämnar ca 35-40hk mer vid Steg 1. Har du eftermonterat avgassystem av fullflödes typ kan ökning bli så mycket som 50hk mer om du kör på bra bränsle! (Steg 2) Vi rekommenderar även att man byter till förstärkta tryckslangar om man vill ladda på lite och ta ut effekt kring 270hk+ (steg2+). Kedjehus skydd är inte heller en dum sak att uppdatera på dessa, vida känt att dom går sönder rätt enkelt när oturen är framme.

Original styrbox kan skickas till ZIP med post eller lämnas direkt i Sundsvall.
Speed parts för uppgradering finns hos div åf. och vi kan peka er åt rätt håll vid behov!

Körning i bromsbänk kan göras tillsammans med optimering hos Junggrens Motorrteknik mot ett pristillägg.

Slå oss en signal på 060-100200 och boka in din Artic / Yamaha

 

Artic Cat 9000 Turbo
Läs hela inlägget »

Motoroptimering - Chiptuning - Chiptrim - Chippa - Trimma - Uppgradera -Skräddarsytt


Många uttryck blir det men som i slutändan betyder samma sak..

Jag ser på många hemsidor, Blocket, facebook grupper och instagram där "trim företag" skriver följande:

Egenskrivna mjukvaror, skräddarsydda, "in house" ej köpta filer utomlands, allt gjort själv osv osv.

Dom slänger sig med klassiska uttryck som utvecklade av "oss" bla bla bla.
Sanningen är att 8 av 10 personer som erbjuder dessa tjänster inte har en aning om vad dom pratar om eller för den delen kapabla att ändra en byte i en mjukvara för dom vet inte hur man gör. Endå slår man sig på bröstet och säger att man gör egna mjukvaror "inhouse".

Jag har fått nog av att en del tycks vilja vilseleda kunder och sätta sig själv på en pedestal.

8 av 10 företag tillhör en "master" med sitt slave verktyg, dvs en person som hanterar filer och ser till att kunden får rätt mjukvara till sitt fordon. Har man ett eller flera master verktyg innebär det att man är fri att använda vilka filer som helst från vilken leverantör av filer som helst. Inget annat...det betyder inte att personen vet ett skit om hur man kalibrerar en programvara.

Så..

Företag X har master verktyg , dom skriver på sin snygga hemsida eller facebook grupp att dom gör sina filer "Inhouse", utvecklat av dom och deras kunniga team. Företag X har även förutom sina master verktyg en licens av WinOLS från evc.de (eller kanske en gammal kopia utan giltiga licenser) men låt säga att dom faktist köpt en riktig licens, då får man en snygg "banner" man kan sätta på hemsidan att man är licensierad användare av programmet WinOLS. Det betyder fortfarande inte att personen vet ett skit om hur man kalibrerar en programvara.

WinOLS snabbt förklarat är det vanligaste programmet inom branschen för eftermarknad där man jobbar med filerna.


Jag blir kontaktad då och då av personer som driver företag inom samma bransch, dom använder uttrycken "Damos" som är en definerad fil fordonstillverkaren/mjukvarutillverkaren använder sig av för att kategorisera alla mappar i en mjukvara, eller vi kan säga att det är mjukvarans innehållsförteckning helt enkelt. Det florerar mängder av Damosar på nätet som är tillgängliga för nedladdning och dessa brukar vara kul o samla på, men gemene man har inte aning om vad man gör med dom eller hur man kan använda en även om mjukvaran inte riktigt stämmer. Det tar många år att lära sig, och det låter klyshigt men man blir aldrig fullärd p.g.a den snabba utvecklingen av alla olika fordon och styrsystem från världens alla hörn.

Dit jag vill komma är att det är relativt lätt att bygga en fasad för dom okunniga, men för dom rutinerade blir det bara löjligt. Det är faktist lätträknat hur många riktiga mjukvaruutvecklare det finns (i Europa) och i Sverige går dom med enkelhet räkna på en hand.

När jag blir kontaktad av en sån här person eller företag så brukar jag ställa en rad frågor och ofta har personen inte en aning om vad dom ska svara eller vad jag pratar om eller hur han ska få fram informationen jag ber om. Det blir snabbt uppenbart att han är en "sån" som gärna vill verka kunnig utåt..

Jag kan inte heller allt, långt ifrån! Men jag kan navigera mig så pass bra att jag kan stå på egna ben utan att vara beroende av en annan person och behöver måla upp en snygg fasad. Kör jag fast ber jag en kollega eller god vän om hjälp. Vi kan inte alla utveckla och jobba på samma mjukvaror och mjukvaruversioner eller fordon. Vi i branschen använder oss av databaser, våra egna som faktist är utvecklade i ett testlabb / dyno men även av andra. Det kan vara så att en viss mjukvara från en viss fordonstillverkare är väldigt svår eller som precis kommit ut på marknaden och man inte har kött på benen, för det finns ingen damos/definitioner eller Funktionsrahmen som är "manualen". Men en knack på en kollegas axel kan öppna dörrar och vi får tillgång till en "exempelmjukvara" med definitioner som är testad av dom och levererar si eller så. Den kan vi möjligtvis använda så som den är eller använda som bas för vårat egna projekt. 

Så uttrycken "inhouse", vi gör allt medans du tittar på och egen utveckling är ofta ren o skär bullshit.

Om vi av en händelse tar ZIPtuning som ett exempel så finns vi på flera ställen i Europa, vi har f.n en huvudanläggning med en mycket avancerad Superflow AWD30 som kan mäta effekt upp till 2500hk och möjlighet att mäta över 100 kanaler data (om man nu har lite att göra) Detta måste vi ha, det går inte utveckla något annars. Vi är 4st mjukvaruutvecklare varav 2 är s.k "Master engineer" som har en solid bakgrund inom fordonsindustrin och många år som anställd inom OEM, som  Bosch,Bmw och Mercedes. Vi tar även in konsulter ibland som har sitt specialistområde och som lägger en stadig grund på något vi bygger vidare på. Våran nuvarande WinOLS licens köptes 2007 och vi går snart in på vårat 14:e år.

Vi har flera hundra återförsäljare världen över. (10+ aukt i Sverige, faktist fler än i Holland just nu)

ZIPtuning grundandes för den som undrar redan 2003.

Vi har ett samarbete över gränserna och vi har olika uppgifter i företaget.  Den enda "inhouse" utvecklingen vi har är i Holland där vi kan nörda ner oss och frossa i mätdata. Även om 2-3 personer bara är fysiskt på plats så skickas all data upp på vår gemensamma server/arbetsplats där vi som arbetar med mjukvarorna kan ta del av resultat, pågående utveckling och "bra-att-veta". När vi sedan applicerar detta på slutkunds bil kan vi verifiera och konstatera och peta till om så behövs. Det som funkar bra i Holland och Sverige kommer inte fungera jättebra i Sydafrika pga atmosfär/höjd/tryck.

Får vi 10st likadana fordon på en månad så kommer vi inte uppfinna hjulet 10ggr...vi kommer inte skräddarsy eller utveckla något unikt. Vi kommer använda en beprövad mjukvara som vi kanske har använt på flera hundra andra fordon med samma typ av motor och styrbox, för att vi vet att 9,5/10 alltid är nöjd! Det finns alltid något fall där det inte funkar optimalt och vi måste analysera och justera. Men vi "skräddarsyr" inte något unikt där heller.

Önskar kunden en anpassad (skräddarsydd) mjukvara där maximal prestanda på ett säkert sätt måste uppnås behöver vi fordonet flera dagar och kanske veckor för att exakt kalibrera och finjustera. Vi behöver analysera input/output och vi kommer säkert fråga en vän eller kollega om tips och råd. För ju mer snaran dras åt, desto närmare gränsen för fail kommer man...Detta skulle vi kanske gå med på att stämpla som "skräddarsydd"

Så du som kund kanske funderar en gång extra nu när du läser skräddarsytt och utvecklat inhouse (när företaget funnits sen nyss och personen ifråga är 22 år och tidigare jobbar som bartender och driver det tillsammans med Stefan som är deltidsbrandman men haft "eget" sen -72) 

För att summera denna humor och sanning lite då..

Vi tycker om konkurrens och vi har flera vänner som driver seriösa konkurerande företag inom samma bransch som vi hjälper och dom hjälper oss. Med det sagt, lyssna inte på vad "snacklaxen" säger på den hypade tuningfirman(han kan faktist vara en grym säljare) utan kolla upp företaget du har att göra med och vad som faktist finns under fötterna och om det finns någon sanning bakom den skräddarsydda inhouse utvecklingen. (det gäller såklart oss själva också....googla på)

Vill du fortfarande optimera ditt fordon, men nöjer dig med något beprövat och inte skräddarsytt får du gärna ringa oss på 070-7902629 (hk) eller direkt till någon återförsäljare via hemsidans kontaktformulär.

/ Team ZIPtuning
 

WinOLS med damos
WinOLS med damos
loading...
Läs hela inlägget »



ZIPtuning har valt att samarbeta med MG Flasher när det kommer till Bmw med B46, B48 or B58 motorerna (samt Toyota Supra) av följande modeller:

BMW M140i/120i/125i/M135i F20/F21/F40
BMW M240i/220i/225i/230i/228i/M235i - F22/F23/F44
BMW M340i/318i/320i/330i/330e - F30/F31/F34/G20/G21/G28
BMW M440i/420i/430i - F32/F33/F36/G22
BMW 540i/520i/530i/530e - G30/G31/G38
BMW 640i/630i - G32
BMW 740i/740Li/730i/730Li/740e/740Le - G11/G12
BMW 840i - G14/G15/G16
BMW X1 20i/25i/28i -F48
BMW X2 20i/25i/28i/M35i - F39
BMW X3 M40i/20i/30i - G01
BMW X4 M40i/20i/30i - G02
BMW X5 40i - G05
BMW X6 40i - G06
BMW X7 40i - G07
BMW Z4 M40i - G29
BMW Z4 20i/30i - G29
Toyota Supra - A90

MG Flasher har paketerat denna produkt/tjänst mycket bra och tillsammans kan vi erbjuda kunderna Steg 1-3 optimeringar med en enkel OBD dongel för att kunna optimera din bil själv (Smidigt i dessa Corona tider), som även stödjer möjlighet att logga parametrar för felsökning och vid förberedande Steg 3 kalibrering, den stödjer vidare felkodsläsning samt radering.

Det som gör MG flasher speciellt är möjligheten att använda flera mappar under färd, du behöver inte programmera om bilen innan! Kolla gärna in MG Flasher kanalen på Youtube här


Steg 1 i ett läge
Pop and bang i ett annat läge
Steg 2 i det tredje läget med eller utan pop and bang
Eller varför inte ett extremt läge (Steg3)  där du kör med hybridturbo, uppgraderat bränslesystem och alla "bells n whistles" med E85 och stendhårda eldflammor vid växling.

Licenserna delas upp som följande:

Flasher licens 3249kr (denna måste alla köpa som vill nyttja MG Flasher)

Ditt val av Mjukvara:
Steg 1 licens 1295kr
Steg 2 licens 1295kr
Steg 3* licens på förfrågan mot extra kostnad
Multi licens med multimap (Steg 1,2,3*) 2390kr
 
Logger licens 1295kr

Denna produkt/tjänst kommer snart upp i webshopen på www.ziptuning.se (säljs inte här på alltommotoroptimering)

Vill du snacka MG flasher med ZIPtuning får du gärna klicka på Whatsapp ikonen här på sidan!

 

Läs hela inlägget »

Då A-traktor byggandet är på en annan nivå tänkte vi att vi kan uppdatera med modeller vi gjort så du som ska bygga vet vart du kan vända dig.

Volvo V50/S60/V70/XC70 1998-2016 2.4t , 2.5t, 2,4d (D2,D3,D4.D5)
Bmw 1/3/5-serie 16d, 20d, 30d, 35d, 320i,325i,330i
Mercedes E270cdi , 320cdi
Audi A3/A4/A5/A6 1.8T, 2.0Tfsi, 1,6tdi, 2.0tdi,2.7tdi,3.0tdi
Peugeot 107 (Toyota Auris) 1.0 3cyl
Renault Kangoo 1,9d
Porsche Cayenne Turbo
Vw Caddy 1,6tdi, 2.0tdi
Honda CR-V

Vi har även som bekant en del "mekaniska" hastighetsbegränsningar som ni kan hitta i webshopen!

Slå en signal på 070-7902629 för mer info!


// Admin

Läs hela inlägget »