2017

Winols editor Winols editor

Det pratas en hel del om skräddarsydd mjukvara och anpassad programvara för fordonet. Men vad är det för något? Erbjuder ZIP skräddarsydd programvara/optimering?

Ziptuning´s representanter får ibland höra att konkurenterna erbjuder skräddarsydd programvara till skillnad mot deras. Så jag tänkte jag skulle ta och skriva lite om dessa myter.
Jag skulle börja med att säga..kärt barn har många namn och okunskapen är stor, även bland dom mindre kunniga aktörerna på marknaden.
När ett fordon kommer in för optimering så börjar Ziptuning med att gå igenom diagnostiksystemet på fordonet för att se om det finns några kända fel. Därefter läser man ut originalfilen från fabriken ur styrboxen via OBD eller direkt på lös styrbox. Sedan skall man alltså göra ändringar i originalfilen för att fordonet skall kunna få sin ökade prestanda och förbättrad förbrukning m.m. Man kan inte göra det på så många sätt, har man aldrig gjort en specifik motortyp tidigare tar det såklart lång tid och man saknar troligen erfarenhet av just denna. Har man tidigare jobbat med motortypen har man data sparat och man kan enkelt se i procent hur stor ökning som är ok och driftsäkert.  Själva ändringarna för en erfaren tekniker tar ca 15-40min beroende på vilket styrsystem man jobbar i. Har man en beprövad programvara som man av många års erfarenhet vet är väl fungerande och säker använder man sig av dom parametrarna på originalfilen och sparar den som t.ex. en Steg 1 programvara och läser tillbaka i fordonets styrbox. Svårare än så är det inte och det vill "många" kalla för skräddarsydd programvara. För ZIP är det ett normalt förfarande. Det finns alltså ingen anledning att uppfinna hjulet en gång till när inställningarna/kalibreringen redan existerar.

En skräddarsydd mjukvara baseras på diagnostik, test i bromsbänk och utefter en specifik hårdvara.  Man kan även "skräddarsy" en steg 1 mjukvara men det tar lång tid, kräver en rullande landsväg och avancerad diagnostikutrustning för att skapa loggfiler som man sedan baserar sina nya ändringar i originalprogramvaran på. Detta kostar givetvis extra.
 
Tusen Bmw 520d från fabrik med sin standard mjukvara är 100% lik den andra och inte unik på¨något sätt. Däremot kan det finns andra versioner och uppdateringar som tagits fram för att lösa ett problem. Med en säkerhetsmarginal och god kunskap så skiljer det inte många procent vare sig i originalutförande eller i ett steg 1 optimerat fordon.

ZIP klarar av Steg 1-4 och kan specialanpassa programvaror utefter kundens speciella behov.

Ziptuning krånglar inte och är övertygad att merparten av dom seriösa aktörerna på marknaden arbetar på liknande sätt. Så när du väljer din leverantör av motoroptimering, återigen välj med omsorg och välj ett företag med gott rykte. En snabb sökning på Google ger dig som oftast den informationen du behöver.

Ha det gott därute!

/ Tomten Janne

 

Läs hela inlägget »

Efter ett rätt så långt uppehåll är jag tillbaka! Och jag har haft möjligheten att följa utvecklingen av en Megane RS250 CUP som dom så fint kallas.Standard lämnar Meganen 250hk och 340nm och drivs av en fyrcylindrig turbomotor på 2 liter. Då motorn är just en turbomotor svarar den riktigt bra på en chiptrimning eller motoroptimering som vi vill kalla det. Ziptuning tar på steg 1 ut 302hk och 443nm vilket är en ökning på 52hk/103nm. Körupplevelsen blir något helt annat, MYCKET mer vridmoment över hela registret och bilen svarar aggressivt med att vilja riva loss däcken från asfalten. Väljer man sedan att fortsätta med steg 2 som ZIP gjorde med denna bil så rekomenderas det att man ser över avgassystemet. I det här fallet så som många andra ggr valde kunden ett COBRA SPORT 3" rostfritt avgassystem med 3" sportkatalysator. Ljudet? Ja lyssna själv.

Luftfiltret är inte lika viktigt då det är mkt små fördelar med att byta ut det mot t.ex ett öppet sport filter, men för ljudupplevelsen rekomenderar åtminstonde jag det (På denna bil sitter ett öppet KTR filter). Med turboback systemet som installerades fick kunden ytterligare 17nm och 18hk dvs 320hk/460nm tillsammans med en översyn av programvaran. En rad olika tilläggs funktioner valdes till som launch controll, crackle&pop (smäller i avgassystemet likt popcorn vid gasavsläpp) samt no lift shift som gör att det på ett säkert sätt går fullgasväxla utan att släppa av på gaspedalen och bibehålla fullt laddtryck mellan växlarna. Efter en åktur kan jag konstatera att ljudet är helt annorlunda nu, förut "väste" den mer och laddtrycket är inte lika laggigt mellan växlarna. Den känns mer stark över hela registret och låter riktigt grovt och härligt ur det mittmonterade utblåset. Då kunden inte vill byta ut original intercoolern väljer Zip att montera ett metanolinsprutningssystem (långt ord) vad man skulle kunna kalla en kemisk intercooler då den sprutar in en fin dimma av 50% vatten och 50% metanol in i insuget. Det gör att laddluften hålls extra kall! Kallare än vad en eftermonterad intercooler klarar av och relativt oberoende av väder. Detta system är i skrivande stund på gång att installeras och jag får lov att återkomma om resultatet.

Vill du veta mer? Kontakta Ziptuning på 070-7902629 eller besök hemsidan på www.ziptuning.se.

Må väll!

/ Trim Janne

Läs hela inlägget »
GT - Gran Turismo även kallad den fula ankungen enligt vissa. Jag kan till viss del hålla med, den är någon blandning av en X6, 7-serie och 5-serie. Hur som helst är det intressanta i kråksången motorn och vad den kan leverera.
530 d eller N57D30O0 som den heter är en rak 6-cyl dieselmotor som kallas "N57" på Bmw språk. Commonrail insprutningsteknik och variabel turbogeometri ger den dess breda register och gasrespons. 245hk och 540nm som standard tar den 2100kg tunga lyxkryssaren noll till hundra på 6.9 sekunder. När teamet på Ziptuning utvecklade sin programvara lades fokus på kvalitet och driftsäkerhet. Så likt original programvaran som möjligt fast med en tydlig vitamininjektion utan att tumma på bränsleförukningen, snarare tvärtom. Efter en hel del pyssel med att plocka ur styrboxen ur Gt´ n tar den plats i en fixtur anpassad för Bosch styrdonet så den på ett säkert och smidigt sätt kan läsas ur och spara en backup i Zip´s avancerade databas. Styrboxen är som sagt från Bosch och har kodnamnet EDC17CP09. Tyvärr får jag inte veta mer än att deras strategi är väl beprövad och levererar effekten så att det är skonsamt för drivlina och motor. Ziptuning garanterar 302hk och 605nm i vridmoment samt att sprinten noll till hundra går på 5.8 sekunder. På en nyligt optimerad 530xd Gt i Sundsvall blev resultatet 311hk och 634nm så lite mer än utlovat fick kunden efter bilen effektmättes.

Som original är den helt ok som standard men efter en optimering av Ziptuning är det en helt annan värld när det gäller respons och hur hårt den drar efter 100km/h. Jag ger både bilen och Ziptunings motoroptimering tummen upp, som vanligt!

Vill du efterfråga information om just din Bmw 530xd hos Ziptuning klickar du här

Simma lugnt!

/ Janne
Bmw 530xd GT F07 2011
Bmw 530xd GT F07 2011
Interiör Bmw 530xd GT
Interiör Bmw 530xd GT
Bmw 530xd GT F07 Ziptuning
Bmw 530xd GT F07 Ziptuning
XDRIVE
XDRIVE
Bosch EDC17CP09
Bosch EDC17CP09
Bosch EDC17CP09
Bosch EDC17CP09
Läs hela inlägget »