Vad händer med motorgarantin?

Vad händer med motorgarantin vid optimering? Det är en av dom vanligaste frågorna som ställs vid en förfrågan hos Ziptuning. Frågar du din fordonstillverkare och återförsäljare av fordonet är den förbrukad. Det tillåts väldigt sällan att en tjänst/uppgradering utförs på ett fordon utan att dom vet vad som händer och att det utförts av för dom en godkänd partner.  Sedan har vi en del företag i branschen som erbjuder en "garanti" när du lämnar in fordonet hos dom, och det är här det blir intressant. Företag X erbjuder en motoroptimering med garanti och allt fungerar bra tills efter ca 4mån då motorn p.g.a ett fel tappar kompression två 2 cylindrar. Kunden kontaktar företaget X och säger att motorn havererat pga att den optimerats. Företag X kollar upp med biltillverkaren och hör att detta felet händer lite nu och då pga en felaktig konstruktion och talar om för kunden att dom ska påkalla ett garantiärende. Kunden får in bilen på verkstaden och efter mycket om och men går bilverkstaden med på att stå för 70% av kostnaden i goodwill. Precis innan motorn ska bytas ut får verkstaden ett mail från huvudkontoret att enl diagnostiken som gjordes av fordonets styrsystem ser man indikationer på att bilen varit trimmad (CVN nummer kankontrolleras) och att detta flaggades av tekniker som tittar på diagnosens loggar och data när ett fel av denna typ uppstår, och att detta (enl biltillverkaren är den troligaste orsaken till haveri) Nu vänder biltillverkaren på klacken och vill inte gå med goodwill längre, dessutom flaggas bilen i deras system och garantiåtgärder samt goodwill gäller inte för detta fordonet. Företag X säger att det är biltillverkarens åtagande och vill inte betala kunden för ett fel dom anser tillverkaren ska stå för pga en dålig konstruktion (typ undermåttlig kamkedja lr dyl) Nu har vi en tvist och du som kund står mittimellan utan en fungerande bil och ingen som vill betala. När du till slut har betalat notan själv står du med en bil som är flaggad för all framtid utan garantier hos biltillverkaren.
Så summa kardemumma, är du rädd om nybilsgarantin är vår rekomendation att INTE röra fordonets styrbox. För inbilla ingen att Företag X nu ersätter och ätgärdar alla garantifel som uppstår i framtiden. (Ja ni vet att bilar går sönder utan att man optimerar dom, ganska vanligt)

I fall där nybilsgarantin kan äventyras rek vi att ni använder en avancerad programmerbar piggyback box som Ziptuning erbjuder. Det är en kompromiss och ger i regel  10-15% i effektökning på dom flesta fordon med turbo, såväl bensin som dieselmotorer. Av erfarenhet vet vi att garantiärenden där det inte finns uppenbara digitala spår i fordonets mjukvara och att hårdvaran fysiskt kan tas bort utan spår sällan är ett problem. Men kom ihåg att DU gör ALLTID ett aktivt val när du TRIMMAR ditt fordon och bör vara medveten att GARANTIER kan förloras!

Att erbjuda garanti på ett fordon som är 2,5-5år med 7000mil kan även vara riskabelt då vi inte har en aning om skick på motorns interna och rörliga delar. Har den servats korrekt? Har den körts enl rekomendationer eller har den gått på Nurburgring sina 5000 första mil? Vi på Ziptuning vill inte sätta dig som kund i en sits där det finns risker du inte är beredd att ta, därför erbjuder vi inte några extra garantier över huvudtaget.

Vi kan ta upp många många exempel på oturliga scenarion men vi tror att du som kund förstår.

Har du fortfarande nybilsgaranti men vill endå optimera ditt fordon? Kontakta oss för en offert på våra avancerade piggyback boxar för mer körbarhet, effekt och goda omkörningsegenskaper.

Mvh

Team Ziptuning (genom Janne)

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln