Vad är motoroptimering?

EDC17CP14 styrbox från Audi A6 EDC17CP14 styrbox från Audi A6

Motoroptimering eller chiptrimning, chipstrim är igentligen samma sak i folkmun, i min mening har ordet "Motoroptimering" växt fram med tiden. När man optimerar ett fordon har man för avsikt att öka prestandan, hästkrafter och vridmoment men även bränsleförbrukning. Teknikerna på Ziptuning berättar hur tekniken har utvecklats och att just "trimning av chip"  inte är lika vanligt idag, att löda chip och installera s.k bryggor för att kunna skifta mellan olika chip är så gott som förbi. I dag läser och skriver man programvaran vanligast via OBD (on board diagnostic) Direkt via BDM (background debug mode) porten på styrboxen dvs en direktingång till minnena eller BOOT där man kopplar in sig på styrboxens kontakter, så som den sitter i bilen plus ett stift kopplat till en boot punkt för att få acsess till programvaran. På bilden ovan är det en variant av BDM och BOOT för att komma in i systemet och programvaran. När man tagit kontakt med styrboxen och laddat ur programvaran ser en tekniker över filen och jämför den med en tidigare kalibrering av samma motor och fordonstyp som utvecklats i en kontrollerad miljö där bland annat en dynamomter sk bromsbänk använts för att verifiera det man ändrat. Teknikerna på Ziptuning använder en editor från WinOLS för att se och modifiera programkoden Detta är normalfallet för en "Steg 1" programvara. En balanserad och driftsäker kalibrering för mer körbarhet, register och gasrespons. När man utvecklar Steg 2 och 3 programvaror kräver det mer av teknikern, mer utrustning och mer annalyser och loggning måste göras för att säkerhetställa att programvaran är så säker som den kan bli, men endå kraftfull och i balans med hårdvaran som installerats. Avgassystem, luftfilter, intercooler är dom första uppgraderingarna för en steg 2 och 3 programvara. Teknikerna använder sig av "map packs" antingen "super map packs" eller "limited map pack" för att hitta vart funktioner/mappen för bränsleblandning finns, laddtryck eller momentbegränsingar. Limited map packs innehåller oftast det man som teknikern behöver för utveckling av steg 1-3 programvaror. En limited map pack kan innehålla 200 olika mappar medans en super map pack har över 10.000 st. I en super map pack (om man vill med limited också) använder man sig av en "Funktionsrahmen" ett dokument som tagits fram när styrsystemet ursprungligen utvecklats av t.e.x BOSCH. Det kräver kunskap och förståelse för att hantera dessa system och för att bli riktigt duktig deltar teknikerna på Ziptuning kontinuerligt på kurser och utbildningar främst i Italien, och England. En gemsam sak för alla programvaror är "kontrullsumman" eller checksum på engelska som måste appliceras och korrigeras för att verifiera att datan är korrekt och inga fel smygit sig med in i koden.  Ok, nu blev det lite väl ingående men har du lämnat in bilen för optimering och det tar 5min att trimma den har du troligtvis råkat utför en "copy & paste" firma som använder sig av andras utveckling och glider på en räkmacka. Därav mitt lite mer ingående utlägg om hur pass mkt kunskap det krävs för att utföra detta korrekt och säkert. Det finns många duktiga trimfirmor runtom i världen, i sverige också för den delen. Men det finns lika många eller kanske dubbelt så många som inte är hälften så seriösa och s.k copy & paste företag. Det som är tryggt med Ziptuning är att dom har en fysisk uvecklingplats eller rättare sagt 3! Holland, Belgien och Paris där samtliga har dynamomters och avancerad loggningsutrustning för ständig nyutveckling. Här i Sverige finns det även tekniker och återförsäljare med god kunskap och förståelse om motoroptimering. Helheten känns väldigt seriöst.

Jag avslutar denna blogg med ett gott ord!

"A cheap jobb isnt great, and a great job isnt cheap"

/ Janne


 

En klassisk Eeprom på ett kretskort
En klassisk Eeprom på ett kretskort
OBD uttaget under instrumentpanelen på en VW Golf GTI
OBD uttaget under instrumentpanelen på en VW Golf GTI

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln