Audi S1 är snabb men...

På 1980-talet vann dåtidens S1:a Sanremo-rallyt som Walter Rörhl körde, närmare bestämt 1985. S1:an har alltid varit en ikon och efter 25-år dök det upp spionbilder på nätet att just en S1:a skulle sättas i produktion, ja inte lika galen och extrem som då, men sportig och betydligt kompaktare.

Hur som helst, Ziptuning var inte sen att sätta klorna i den lilla räsern från Brussels. 231hk och 370nm och med en toppfart begränsad till 250km/h var utgångsläget. Med en vikt på 1415kg och 4-hjulsdrift går den riktigt bra redan som standard, upplevs aningen laggig och lite seg på gaspedalen.  Det fina med bilar från VAG concernen är att CMD Flashtech, en verktyg/interface tillverkare och utvecklare i Schweitz tagit fram protokoll som kommunicerar via OBD uttaget i bilen och därför behöver inte teknikerna på Ziptuning plocka ur styrboxen och öppna den. Dom kopplar snabbt upp sig mot styrboxen i bilen och läser ut original proramvaran. Eftersom Ziptuning redan 2013 utvecklade programvaran i en kontrollerad miljö finns loggfiler och otaliga körningar i bromsbänk (dynamometer) sparade. 
Så att kalibrera original programvaran korrekt är inte tidskrävande så som vid utveckling. Teknikerna på Zip berättar att dom modifierar ca fyrtio (40) olika adresser i styrsystemet och det innefattar temperaturer, momentbegränsingar, max vridmoment, lamdavärden, bränsle och laddtryck för att nämna några. Ja det är riktigt avancerat om vi bryter ner det på varje enskild korrigering. Jag tänkte blogga om "chiptrimning" i sin helhet och djupare en annan gång, men det är riktigt intressant för oss tekniknördar. Så vad händer med S1:an efter Ziptunings modifiering? Bromsbänken säger efter 3 "pulls" att hästkrafterna ökats från 231hk till 302hk, alltså 71 vilda hästar mer! Vridmomentet då? Från 370nm till 443nm ger en likvärdig ökning med 73nm. Jag kan inte låta bli att skratta för mig själv, eller fnissa är väll mer korrekt. Prestandan alltså, 302hk/443nm på 1415kg i en så pass liten bil ger enl Ziptuningen en acceleration mellan 0-100km/h på 5.4 sek (standard 5.8 sek) och en toppfart på hela 285km/h för den som törs, och på autobahn såklart. Vi är dessvärre i mitt tycke begränsad till 120km/h i Sverige.

Är du inte övertygad redan nu att din Audi S1 saknar lite knuff tycker jag du ska prata med Ziptuning och boka in en provperiod med den nya prestandan under högerfoten.

www.ziptuning.se

/ Janne

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln